مراتب اعلای اوصاف مؤمنان در قرآن مختص به اهل بیت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت.
این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: با توجه به این آیات شریفه «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا» و «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» قرآن کریم هدف از خلقت را دو چیز می داند؛ معرفت و عبادت و البته این هدف به مخلوق بر می گردد نه خالق زیرا خالق خود هدف است.
این استاد عالی حوزه علمیه قم گفت: با توجه به این روایات: «انزلوهم باحسن منازل القرآن» و «فیهم کرائم القرآن»، مطالبی که در آیات سوره فرقان درباره عباد الرحمان آمده اختصاص به اهل بیت علیهم السلام ندارد. آن چه از اوصاف مؤمنین در قرآن آمده، مراتب بالا و قله آن مربوط به اهل بیت علیهم السلام و مراتب میانی و پایین تر برای پیروان ایشان است. البته برخی از آیات مثل «انما ولیکم الله...» و آیه مباهله اختصاص به ایشان دارد و کسی در آن شریک نیست.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «فأولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات»، خاطر نشان کرد: برخی تبدیل سیئه به حسنه را به معنای محو و اثبات، غفران، عفو و یا تعویض گرفته اند که اگر این باشد فهم آن سهل المعونه است. مرحوم علامه طباطبایی هم بحث ماده مشترک را جهت تبدیل لازم می داند و این ماده مشترک، نفس است که با توبه انسان گناهکار به انسان طاهر بدل می شود. مثل آیه شریفه «و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا» که خوف به امن تبدیل نمی شود بلکه انسان خائف به ایمن بدل می شود.
وی افزود: این تبدیل یا مجاز است و یا این که بگوییم تبدیل کل شیء بحسبه که دیگر مجاز نخواهد بود بلکه حقیقت است. مثل تبدیل وصیت در آیه 181 سوره بقره که در این صورت دیگر مجاز نیست و نیازی به ماده مشترک ندارد.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: منظور از روایاتی که تبهکار را در حین تبهکاری، مؤمن نمی داند، نفی ایمان اعتقادی نیست. این کفر عملی است. کفر قولی یا فعلی آن است که با زبان یا دست و پا گناه کند.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به بحث صبر در آیه 75 سوره مبارکه فرقان خاطر نشان کرد: صبر انواع مختلفی دارد: صبر بر گناه، صبر بر طاعت و صبر در هنگام مصیبت. در آیه «واستعینوا بالصبر و الصلوة» صبر در کنار ستون دین ذکر می شود که نشانه اهمیت آن است. این چنین نیست که روزگار همیشه به کام ما باشد. صبر با شرایط آن از بهترین نعمات الهی است./913/پ202/ع