۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۲۶۲۴۶
آیت الله جوادی آملی:

نخستین اقدام شیطان دربند کردن عقل عملی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: نخستین کار شیطان این است که عقل عملی را با شهوت و غضب به دام می اندازد. در قیامت حق برای انسان روشن می‌شود ولی نمی‌تواند ایمان بیاورد چون اگر ایمان بیاورد مؤمن می‌شود و مؤمن مخلد در نار نیست فقط به اندازه معصیت خود عذاب می‌بیند.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم


به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء در مسجد اعظم قم پرداخت و با اشاره به آیه شریفه «واجعل لی لسان صدق فی الآخرین» گفت: روایت «العلماء باقون ما بقی الدهر» سه پیام دارد. اول؛ مادامی که دین الهی هست و وجه الله باقی است، عالمان دین که «لوجه الله» کار کرده اند ماندنی هستند. دوم؛ خطاب به عالمان دین است.  یعنی ای علما راه برای اول بودن شما باز است، خود را ارزان نفروشید. اگر عمل کردید «دُعِیَ فی ملکوت السماوات عظیما» شامل حالتان می شود و اگر عمل نکردید یا قبل از مرگ می‌میرید و یا بعد از مرگ فراموش می‌شوید. پیام سوم خطاب به امت اسلامی است که نام بزرگان خود را حفظ کنید. همایشها، کنگره ها و بزرگداشت علما از برکات اسلامی است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم در تشریح مسئله قیامت گفت: در قیامت همه از خاک بر می خیزند و ولادتی در کار نیست تا انساب و پدر و فرزندی وجود داشته باشد و اگر گفته می شود برادر از برادر فرار می کند و یا فرزند، پدر و مادر را شفاعت می کند به علاقه «ما کان» است. در قیامت انسان عریان محشور می شود و لباس را باید از این جا با خود ببرند. کسی که جامه از تن دیگران در می آورد عریان محشور می شود و آن که آبروی دیگران را حفظ می کند مستور و پوشیده محشور می شود.

چرا انسان عالم گرفتار گناه می‌شود؟
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به مباحث روایی در تفسیر المیزان خاطر نشان کرد: همه بحث های روایی علامه را ببینید. ایشان برخی از مطالب تفسیری را ذیل روایات آورده است. یکی از آن مطالب این است که در قیامت خیلی از چیزهایی که نمی دانیم برای ما روشن می شود. بهشت و جهنم و میزان و صراط را همه می بینند اما تمام مشکل این جاست که برخی نمی توانند تصدیق کنند. بیان مطلب این است که اگر فهمیدیم زید قائم است، تصور و تصدیق کرده ایم اما عقیده به این قضیه کار علم و فهم و حوزه و دانشگاه نیست کار عقل عملی است. العقل ما عبد به الرحمان.

وی افزود: خیلی از مشکلات به خاطر علم نیست به خاطر عقل عملی است. مثلا گاهی در مباحثه میان دو نفر، یکی از آن ها می داند که اشتباه می گوید ولی بر حرف خود پافشاری کرده و خود را غالب نشان می دهد. اگر این مشکل به جامعه کشانده شود باعث فتنه می شود. کسی که هم کارتن و هم کارتن‌خواب را می بیند چرا به دنبال مواد مخدر می رود؟ او مشکل علمی ندارد چون این مسائل را می بیند اما آن که باید تصمیم بگیرد عقل عملی است که به زنجیر کشیده شده است. آن که احکام را می داند ولی باز به نامحرم نگاه می کند مشکل علمی ندارد بلکه اسیر هوای خود است.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: شیطان اولین کاری که می کند این است که عقل عملی را با شهوت و غضب به دام می اندازد و اسیر می کند. در قیامت حق برای انسان روشن می شود ولی نمی تواند ایمان بیاورد چون اگر ایمان بیاورد مؤمن می شود و مؤمن مخلد در نار نیست فقط به اندازه معصیت خود عذاب می بیند. همانطور که در این دنیا می بیند ولی نمی پذیرد در آخرت هم می بیند ولی نمی تواند ایمان بیاورد. لذا بعد از دیدن همه صحنه های قیامت اگر باز به دنیا بازگردانده شود به همان اعمال قبلی خود ادامه می دهد.

تجلیل از فردوسی
این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: خدای سبحان رؤیا را نصیب انسان کرده است که نمونه مسائل قیامت است. همه ما رؤیا را داریم. در خیلی موارد انسان بزرگان،‌ دوستان و ارحام خود را در رؤیا می بیند. دلش می خواهد مسائلی را بپرسد ولی نمی تواند. وقتی بیدار می شود می گوید ای کاش فلان مطلب را سؤال می کردم ولی رؤیا در اختیار ما نیست که هر چه خواستیم بپرسیم. رؤیا در اختیار سوابق ما است. بد کنی بد آیدت جف القلم. به قول فردوسی رضوان الله علیه «اگر بار خار است خود کشته ای اگر پرنیان است خود رشته ای» این از اشعار بلند مرحوم فردوسی است.

وی افزود: فردوسی از بزرگان شیعه است. آن روزی که بردن نام حضرت امیر علیه السلام جرم نابخشودنی بود این بزرگوار به صراحت گفت «درست این سخن گفتِ پیغمبر است / که من شهر علمم علیَم در است». آن روز خیلی سخت بود کسی نام حضرت را ببرد. آن چه را که در روز کشتیم همان را در رؤیا می بینیم نه این که به دلخواه ما باشد که اگر کسی را دیدیم بتوانیم هر سؤالی از او بکنیم./913/پ202/ع

ارسال نظرات