چون همه از خاک بر میخیزند در قیامت شناسنامه و نسب مطرح نیست

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء در مسجد اعظم قم پرداخت و گفت: چون سوره مبارکه شعراء در مکه نازل شده و وجود مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله در بیان معارف الهی با تکذیب روبرو شد، در این سوره چند قصه مطرح شد که نسبت به خود حضرت تسلی و نسبت به دیگران هشدار است.
این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: چند قصه از انبیاء علیهم السلام که در این سوره آمده دارای اصول مشترکی است. ایشان تبیین می کنند که ما گذشته خوبی در میان شما داشته ایم و ما را به امانت می شناسید. نسبت به آینده نه غرضی داریم و نه اجری از شما می طلبیم. در این میان هم حرف های برهانی داریم که نه خود بیراهه بروید و نه راه را بر کسی ببندید. کسی هم که در برابر این سه عنصر مقاومت کند دچار عذاب الهی خواهد شد.
این استاد عالی حوزه علمیه قم در بیان انواع برادری گفت: یک برادر نسبی داریم که از پدر و مادر یکی هستند. یک برادر دینی داریم که در دین با هم مشترکند. یک برادر قبیلگی هم داریم که نه نسبی است و نه دینی بلکه مثل حضرت هود که خداوند او را برادر قوم عاد خطاب فرموده، از نظر قبیله با ایشان برادر است. یک برادر انسانی هم داریم مثل حضرت لوط که حتی از نظر قبیله هم با قوم خود نسبتی نداشت ولی از نظر انسانی با آن ها برادر محسوب شده است.
وی در ادامه گفت: در کتاب صوت العدالة الانسانیة روایتی از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است که اگر مستند باشد از جوامع الکلم آن حضرت است که «الانسان أخ الانسان أحب او کره/ انسان برادر انسان است چه خوش داشته باشد چه کراهت». طبق بیان قرآن کریم که می فرماید «قولوا للناس حسنا» برخورد اولیه با مردم باید به نیکویی باشد و در صورت خطا با عفو و یا انتقام.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «کذبت عاد المرسلین» خاطر نشان کرد: از آن جا که حرف همه انبیاء علیهم السلام یکی است، قوم عاد با تکذیب حضرت هود علیه السلام همه انبیاء را تکذیب کرده اند. هم چنین حضرت هود حرف انبیای سابق مثل حضرت نوح علیه السلام را هم نقل می کرد.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: حضرت هود علیه السلام به قوم خود می فرمود هر جای بلندی را به عنوان اسبابِ بازی و برای تفریح انتخاب می کنید و کودکانه زندگی می کنید. قلعه ها و قصرهای محکم بنا می کنید به خیال این که ابدی خواهید بود. سازه های آن ها چند هزار سال باقی می ماند چون کارشان این نبود که در دامنه کوه ویلا بسازند بلکه خود کوه را می تراشیدند و داخل آن قصر می ساختند.
وی ادامه داد: این پیامبر خدا به ایشان می فرمود از نظر کشاورزی و باغ داری، انعام، فرزندان و مانند آن مورد نعمت خدای متعال قرار گرفتهاید ولی در غضب و شهوت زیاده روی می کنید.
بحثی درباره جهنم
این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: ظالمین جزء هیزم جهنم هستند و در آن گُر می گیرند ولی دلیلی بر حصر نداریم و مواد سوختی دیگری هم هست. به دلیل آیه شریفه «فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة». البته سوختن چوب و سنگی که به عنوان بت مورد پرستش واقع شده، تعذیب چوب و سنگ نیست بلکه تعذیب و تحقیری برای بت پرست است.
وی گفت: یک جهنم ثابت و غیر منقول هست که مجرمین در آن عذاب می شوند، اما این که وارد شده جهنم را با غل و زنجیر می آورند ممکن است مراد شخص ظالم باشد که از او تعبیر به جهنم شده است. چون ما خیلی از اسرار قیامت را نمی دانیم و فقط اصل آن برای ما با براهین عقلی و نقلی اثبات شده، وظیفه ای جز ایمان آوردن نداریم.
انساب در آخرت
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: در قیامت شناسنامه و والد و ولدی نیست چون همه از خاک بر می خیزند. در سوره مبارکه مؤمنون آمده است «فإذا نفخ فی الصور فلا أنساب بینهم یومئذ». آن چه هم که درباره علاقه پدر و فرزندی و مانند آن آمده مربوط به ما کان است. اگر فرزندی با پدر خود در بهشت باشد موجب مزید لذت است اما اگر فرزند نا صالحی مثل پسر نوح علیه السلام در جهنم باشد و پدر در بهشت، از آن جا که در بهشت هیچ حزن و اندوهی راه ندارد، اصلا در یاد پدر نیست که چنین فرزندی داشته است تا موجب اندوه او شود.
وی ادامه داد: جناب حر سلام الله علیه هم اصلا یادش نیست که راه را بر امام علیه السلام بسته است و الا لذتی از بهشت نمی برد. در مورد توبه کاران و کسانی که قبلا مشرک بوده اند هم همین طور است./913/