کسی که تهذیب نکرده از عقل بهرهای ندارد
حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: اتمام مکارم اخلاق از ناحیه پیامبر اکرم(ص)از اهداف مهم بعثت ایشان بوده است و بنا به گفته حضرت علی(ع)»کسی که تهذیب نکرده باشد از عقل خود نفعی نخواهد برد».
وی با اشاره به ضرورت طرح مباحث اخلاقی در جامعه افزود:جامعه و فردی که اخلاق نداشته باشد خردورز و عقل پیشه نیست، و به خاطر همین است که علی(ع) می فرماید«هنگامیکه طمعها و بیاخلاقیها برق میزنند، عقلها زمینگیر شده و از کار میافتند.
این استاد اخلاق حوزه ابراز داشت: طمع سیاسی، جنسی و مالی از انواع طمع هستند که ریشه اخلاق و خردورزی و عقلانیت را در فرد و جامعه میخشکانند.
وی با اشاره به داستانی از آیتالله سید احمد زنجانی اظهارداشت: ایشان نقل میکردند«در زمان قدیم جوانی پانزده ساله که تک فرزند خانواده بود از خانه فرار کرد، شانزده سال پدر و مادر برای او گریه کردند تا اینکه این پسر یک تاجر سی و یک ساله شد و تصمیم گرفت به خانه نزد پدر و مادر خود برگردد.
به محله قدیمی پدر و مادر که آمد، از بقال محله وضعیت پدر و مادر را جویا شد، بقال گفت هستند ولی چه زندگیای، بعد از رفتن فرزندشان دائما در حال گریه و زاری هستند، پسر تصممیم گرفت که یک باره خود را به پدر و مادر معرفی نکند تا آنها شوکه نشوند، در نهایت به عنوان مهمان وارد خانه پدر و مادر شد، اینجا بود که عدم پیراستگی اخلاقی پدر و مادر کار دستشان داد و به طمع آن کیسه طلا که حاصل عمر جوان بود، در خواب پسر خود را کشتند.
بعد از آن در کیسه طلا کاغذی را پیدا کردند که زندگی نامه جوان در آن بود وقتی کاغذ را خواندند فهمیدند چه برسرشان آمده است».
وی ادامه داد: این دو به خاطر عدم پیراستگی اخلاقی و به خاطر طمع، هم فرزند خود را کشتند، هم حسرت و ندامت دنیا و آخرت را برای خود خریدند و هم گرفتار حکومت وقت شدند.
این استاد اخلاق حوزه بیان داشت: دومین پیامد بی اخلاقی در جامعه عدم توفیق در استفاده از علم است و علم انسان به صورت راکد و بدون استفاده در خواهد آمد.
حجت الاسلام عرفان اظهار داشت: شلمغانی از علمای شیعه بود، به دلیل بی اخلاقی و حسادت به مخالفت با حسینبن روح نوبختی نایب امام زمان(عج) و در نهایت به مخالفت با رسولالله پرداخت؛ کار او به جایی رسید که ابن مقله وزیر خلفای عباسی دستور داد وی را به جهت اینکه تهذیب اخلاق نداشته و کافر و مرتد شده است، زنده زنده بسوزانند.
وی خاطر نشان کرد: از دیر باز در حوزههای علمیه بحث اخلاق، خودسازی و سیروسلوک مطرح بوده و هست.
این استاد اخلاق حوزه، ملا حسینقلی همدانی و شیخ حسین زاهد را به عنوان اسوه های اخلاقی نام برد و اظهار داشت: ملا حسینقلی همدانی به جای شرکت در درس فقه و اصول شیخ انصاری به برگزاری درس اخلاق پرداخت که نتیجه آن تربیت صدها نفر شد که همه از اولیای خدا بودند، شیخ حسین زاهد هم در تهران پنج هزار نفر را تربیت کرد که آیت الله مجتهدی و آیت الله خرازی از جمله آنها بودند. /929/ت302/ن