چشمانداز فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تشریح شد
خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی گفت: مأموریت معاونت فرهنگی و تبلیغی در پنج ساله آینده پنج محور ترویج و تعمیق ایمان دینی، تبلیغ و ترویج انضباط و اخلاق اجتماعی، ترویج و تبلیغ خانوده دینی، مقابله با فعالیت فرق و ادیان و تخصصی سازی دانشها و مهارتهای حوزیان خلاصه میشود.
حجتالاسلام عیسینژاد، معاون فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص فعالیتهای این معاونت گفت: مسائل و محورهای برنامه راهبردی 5 ساله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابلاغ شده است که از 15 مسأله محوری این برنامه که اجرای آن امسال شروع خواهد شد، تعدادی از آنها به عنوان مسائل محوری شعبه خراسان این مرکز انتخاب شده است.
وی افزود: فعالیتهای معاونت فرهنگی ـ تبلیغی شعبه خراسان از دو بعد و منظر قابل بررسی است. این دو بعد، در واقع دو رو از یک واقعیت است بنابراین برای فهم درست و منطقی فعالیتها، توجه به هر دو بعد ضروری است؛ اول از منظر مفهومی و کیفی و دوم از منظر کمّی و صوری. در منظر اول فعالیتها، تلاش بر این خواهد بود که مفهوم و ارزشی خاص از مجموع یک سال فعالیت خلق شود. این مسأله را میتوان به یک معنی، دستاورد کلان فعالیتهای یک ساله معاونت نیز، تعبیر کرد.
حجتالاسلام عیسینژاد هدف اول این معاونت را ارتقای دانشی و مهارتی مبلغان دانست و گفت: یکی از قدرتهای نرم تشیع در مواجهه با دیگر ادیان و فرق، شبکه تبلیغی این مذهب بوده است. به تعبیر دیگر یکی از تجلیات مهم اقتدار فکری و مکتبی، قدرت دفاع مکتبی و فرهنگسازی شیعه، شبکه تبلیغی آن است که شادابی و سرزندگی این شبکه به ارتقای دانشی و مهارتی حاملان فرهنگی آن خواهد بود. دفتر تبلیغات اسلامی یکی از متولیان اصلی تبلیغ دینی در کشور، کوشیده که این دو نکته، یعنی ظرفیت و تأثیرگذاری مبلغان در میان متدینان و پشتیبانی علمی و آموزشی مبلغان را در برنامهها و ساختار خود لحاظ کند.
وی افزود: اما مسألهای که باعث شد این نهاد باوجود این پیش بینیها، در عمل، به توفیقهای جدی و چشمگیری دست نیابد، این بود که در دور جدید فعالیتهای دفتر تبلیغات اسلامی، تلاش شد صف و ستاد در معاونت تبلیغ در ساختار مستقلی دیده شود. این توجه و دقت اگرچه فیالجمله ایده قابل دفاعی بوده است؛ اما در عمل، به هدف مشخص شده رهنمون نشد، چرا که تبلیغ دینی از سنخ رسانه است که تفکیک صف و ستاد آن به دغدغههای آکادمیک میانجامد و نیازهای عینی، روزمره و ملموس را گذرا دانسته و جدی تلقی نمیکند.
معاون فرهنگیتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی پیامدهای منفی این امر برای این سازمان را برشمرد و گفت: اول این که آموزش و پژوهشهای سازمان تأمینکننده نیازهای جامعه تبلیغی نبود که استمرار این مسأله میتوانست به بحران تبلیغ دینی منتهی شود و دوم این که تعامل و تفاهم میان سازمانها را پایین آورده بود. برای امسال این محذوریتها برداشته شده است و با توجه به برنامهها و تجارب به دست آمده تلاش خواهد شد، این معاونت به چشم اندازی امید بخش برسد.
وی افزود: شناسایی، ساماندهی و بهرهگیری ظرفیتهای توانمند شبکه تبلیغی شیعه در تبلیغ تخصصی هدف دوم است. تبلیغ تخصصی، حرکتی رو به آینده است نه رو به گذشته؛ امروز بخش چشمگیری از فعالیتهای تبلیغ عمومی معطوف است به پاسخگویی سؤالات و شبهاتی که از سوی حریفان و رقبا به جامعه دینی تزریق میشود و شبکه تبلیغی به یک معنا در موقعیت انفعالی قرار دارد. این کار در جای خود اگرچه ارزشمند و لازم است؛ اما حرکتی در گذشته است.
وی توضیح داد: باید حرکتی در آینده داشت یعنی تزریق شبهات و مسألهها به جامعه دینی، که به معنای اردو زدن در حوزه فعالیتی رقبا و معارضان، شناسایی و بومیسازی رسانههای گفتمان آفرین و خواص تأثیرگذار و جریانساز است و این کار عرصه عریضی را برای تبلیغ دینی باز میکند و البته بسترسازی فراوان معرفتی و دانشی و نیز سرمایه انسانی نیاز دارد. معاونت فرهنگی ـ تبلیغی، امسال با توجه به تجارب سه سال اخیری که در شعبه مشهد داشته و مأموریت و ساختار جدید، امیدواری زیاد دارد در این وادی به توفیقات قابل توجهی دست پیدا کند.
حجتالاسلام عیسینژاد در بخش دیگری از سخنان خود واقعگرایی در فعالیت را مهم دانست و گفت: دفتر تبلیغات اسلامی سالها است که دارای مأموریتهای تعریف شده است. اما آنچه امروز سازمان را با دیروز آن جدا میسازد، واقعگرایی در تعریف مأموریتها است که توجه به ظرفیتها، توانمندیها و محدودیتها، حرکت سازمان را در راستای مأموریت خود آسانتر و سریعتر میکند و گسترش بیش از حد سازمان را در ساختار و فعالیتها، که در دراز مدت سازمان را به بحران ناکارآمدی مبتلاء میکند، کنترل و محدود میسازد.
وی در تبیین مأموریتهای این معاونت گفت: نکته تعیین کننده دیگری که در ترسیم مسیر آینده حرکت و فعالیتها میتوان ذکر کرد، مأموریتها است. مأموریت معاونت فرهنگی و تبلیغی در پنج ساله آینده پنج محور شامل ترویج و تعمیق ایمان دینی، تبلیغ و ترویج انضباط و اخلاق اجتماعی، ترویج و تبلیغ خانوده دینی، مقابله با فعالیت فرق و ادیان (وهابیت، مسیحیت و عرفانهای انحرافی) و تخصصی سازی دانشها و مهارتهای حوزیان است.
وی افزود: مسأله دیگری که در مهندسی آینده برنامهها نقش آفرین است و به بیان دیگر از وجوه و ابعادی که میتواند چارچوب آینده کاری این معاونت را در تحقق و عملیاتسازی مأموریتها و برنامهها مشخص و معیین کند، قالب فعالیتها است و این موضوع نیز در چند محور خواهد بود؛ اعزام مبلغان دینی، پاسخگویی به سؤلات و شبهات دینی، حضور در فضای مجازی (ایپرسش و طلبه بلاگ)، نخبهگرایی و چهرهسازی سرمایههای انسانی تبلیغ دینی (جشنواره تبلیغ مطهر)، هموارسازی برای تعامل سازنده میان جامعه تبلیغی و جامعه هنری (سوگواره لحظههای عاشورایی)، نشستها و همایشهای علمی و کاربردی تبلیغ، دورهها و کارگاههای آموزشی مبلغان و نیز رصد و شناسایی مسألههای تبلیغ دینی.
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که با توجه به مأموریتهای جدید دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، فعالیتهای این معاونت چه تغییری کرده است، گفت: فعالیتهای این معاونت از چند سنخ بودهاند که یکی از آنها فعالیتهایی است که با مأموریتها و برنامههای کنونی از جهت مأموریتی مربوط نیستند مثل پیگیری برخی برنامههای فرقهها در شمال غرب کشور از طریق فضای سایبری که در رویکرد جدید انجام نخواهد شد. به صورت کلی هر فعالیتی که برای رسیدن به مأموریتهای جدید باشد به قوت خود باقی میماند و الاّ از گردونه فعالیتهای امسال حذف میشود.
وی در پایان گفت: فعالیتهایی که برای عملیاتیسازی مأموریتهای جدید باید تعریف کرد شامل دوازده برنامه است. تعدادی از فعالیتهای موجود را میتوان با اصلاح و ویرایش متناسب با فضای جدید، دوباره به استخدام گرفت که این کار صورت گرفته است. به هر حال معیار و ملاک برای وجود یک برنامه این است که در عینیتسازی مأموریتها مؤثر باشد و متناسب با نقش و کارکردی که میتواند در این راستا داشته باشد مهم تلقی شده و اعتبار دریافت میکند./932/ت301/س
ارسال نظرات