۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۲۹۶۰۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

حمایت جدی‌ مدیران حوزه از تبلیغ در فضای مجازی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: وقتی یک طلبه به مرحله‌ای رسید که معارف دین را فرا گرفت و اکنون می‌خواهد آن را منتشر کند، یکی از امکاناتی که مهیاست فضای مجازی است، حال سؤال اینجاست که چقدر حوزه علمیه او را حمایت می‌کند؟
دکتر علي نقي ايازي


به گزاش خبرگزاری رسا، سیدعلی‌نقی ایازی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متکثری در زمینه تبلیغ دین وجود دارد، گفت: سامان‌مندی، جمع‌بندی و اتفاق‌ نظر قاطع و پیروی از رویه واحد در عمل، در این زمینه میان ارگان‌های مختلف وجود ندارد و این مطلب بسیار جدی است که توجه ویژه به آن، متأسفانه حداقل در اجرا مشاده نمی‌شود.

وی افزود: مثلا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خودش یک ساز و کار خاص دارد، سازمان تبلیغات اسلامی که در سراسر کشور شعبه دارد، ساز و کار خاص خود را دارد، بیوت علما ساز و کار مخصوص خود را دارد و مؤسسات و مراکز مختلف هستند که باید تمام آنها تحت یک سازمان واحد قرار بگیرند و برای تبلیغ دین در ابعاد و سطوح مختلف، اعم از رسانه‌های جمعی، رسانه‌های شفاهی، فضای مجازی و غیره برنامه‌ریزی واحد صورت بگیرد.

ایازی تأکید کرد: البته کارهای مهم و جدی در این زمینه صورت گرفته است، ولی پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، مهم‌ترین اشکالی که در حال حاضر وجود دارد، این است که ما که مدّعی حکومت دینی هستیم، و یکی از رسالت‌های جدی حکومت دینی همین بحث تعمیق ایمان دینی جوانان است که متاسفانه نتیجه خارجی زیادی در این‌باره مشاهده نمی‌شود.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه مخاطبان حکومت دینی اولاً در داخل کشور و ثانیاً در جهان باید گسترش یابند که منجر به گسترش این شریعت در سراسر عالم شود، گفت: به طور جدی انتظار بیش از این وجود دارد و این اتفاق هنوز صورت نگرفته است، اگرچه کارهای مفیدی که صورت گرفته، قابل کتمان نیست؛ ولی لازم است فعالیت‌های تبلیغی که اکنون در قالب سازمان‌های متنوع و متکثری هستند، این‌ها بیایند و یک جمع‌بندی داشته باشند، یکجا متولی خاص داشته باشند، این مطلبی است که ناچار به انجام‌گرفتن آن هستیم و حتما باید صورت بگیرد.

ایازی با انتقاد از اینکه فعالیت بسیار قابل ملاحظه‌ای درباره تبلیغ دین صورت نگرفته است، گفت: یکبار یا در یکی از کتاب‌های حجت‌الاسلام قرائتی خواندم یا جایی شنیدم که ایشان می‌گفت ما قبل از انقلاب آرزو می‌کردیم که کاش صداوسیما دست ما بود و اگر اینطور بود چقدر خوب می‌شد که پیام‌های دینی را به مردم می‌رساندیم و ابزار تبلیغ دین خدا را در اختیار داشتیم.

وی ادامه داد: حالا جا دارد یک نفر بگوید: این‌ها همه که الان دست شماهاست، چرا آن اتفاق نیفتاده است؟ و به طور طبیعی این انتظار وجود دارد که دینداری در میان مردم بیشتر شود، البته من نمی‌خواهم بگویم بی‌دینی رواج پیدا کرده است، ولی حداقل تنوع دینداری در میان مردم زیاد شده است و طیف وسیعی پیدا کرده است؛ لذا باید برای تبلیغ دین خصوصاً در میان جوانان فکر اساسی کرد.

ایازی بد عمل‌ کردن برخی روحانیون در این زمینه را آسیبی جدی خواند و عنوان کرد: گاهی تعارض‌گویی‌ها یا برخی بدعمل‌کردن‌ها دیده می‌شود که اگر مردم این‌ها را به حساب شریعت بگذارند، دیگر کار در امر تبلیغ دین خیلی مؤثر نخواهد بود و کسانی که این امر متوجه آنهاست، مسئولیت بسیار سنگین و خطیری در این زمینه دارند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در بحث تبلیغ دین باید مؤسسات مردم‌نهاد را باید بیش از پیش فعال کنیم، گفت: معتقدم بحث تبلیغ را باید به سمت کانون‌های مبتنی بر عملکرد خود مردم هست، سوق دهیم؛ یعنی خود مردم آنها را مدیریت کنند ـ که در اینجا دو فاکتور اخلاص و صداقت نقش مهمی ایفا می‌کند ـ و باید توجه شود که هرچه مردمی‌بودن مراکز تبلیغی افزایش یابد، ثمربخشی و نتیجه‌دهی آن نیز بالاتر خواهد بود.

ایازی در پاسخ به این سؤال که چرا طلاب ورود چشمگیری به عرصه‌های مجازی پیدا نمی‌کنند و از این امکانی که برایشان فراهم شده، به درستی استفاده نمی‌کنند؟ گفت: یک بخش از آن به مدیران حوزه‌ها برمی‌گردد که آیا واقعا من طلبه که به دنبال فضای مجازی می‌روم و بر روی این مسئله وقت می‌گذارم، دوره‌هایی را گذراندم یا حتی آن را به عنوان یک رشته آکادمی انتخاب کردم، و حاضر شدم بروم و این کار را انجام دهم، آیا واقعا حوزه من را به عنوان یک روحانی می‌شناسد یا خیر؟

وی عنوان کرد: میزان اهتمام یا توجهی که ممکن است مدیران حوزه به این مسئله داشته باشند، یک رابطه مستقیم دارد با کسانی که به این امر گرایش پیدا می‌کنند. الحمدلله در حوزه علمیه قم من دیده‌ام کارهایی شروع شده از سال‌های قبل، اگرچه توجهی که به این می‌شود خیلی زیاد نیست، ولی به هر حال اقدام مبارکی است. من فکر می‌کنم این فضاها هنوز به درستی برای حوزه فراهم نشده است.

ایازی گفت: اگر یک طلبه احساس کرد به یک مرحله‌ای رسیده که توانسته معارف دین را فرابگیرد، حالا می‌خواهد آن را منتشر کند، یکی از امکاناتی که برایش فراهم هست، همین فضاهای مجازی است، اگر بخواهد برای فضای مجازی وقت بگذارد، چقدر حوزه او را حمایت و اصطلاحاً ساپورت می‌کند؟ وقتی انگیزه‌ای وجود نداشته باشد، انسان‌ها هم آنقدر درگیر مسائل معیشتی‌شان هستند که فرصتی برای انجام این‌ کارها برایشان فراهم نخواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه معتقد است بحث تبلیغ را باید به سمت کانون‌های مبتنی بر خود عملکرد مردم هست سوق دهیم، اظهار کرد: شنیده‌ام که در گذشته بحث تبلیغ دین به این شکل که حتما سازمانی و حکومتی باشد، نبوده است و بحث صداقت و اخلاص را به عنوان فاکتور جدی در بحث تبلیغ به آن اعتقاد دارم. /907/د102/ن

ارسال نظرات