۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۳۰۹۷۲
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

مبعث را سرآغاز تحول معنوی خود قرار دهیم

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: باید در همه ما به عنوان یک مسلمان و پیرو حضرت پیامبر و امانت‌دار بعثت هر ساله در سالروز بعثت تغییر و تحولی به‌وجود بیاید و همان وظیفه ایشان که تلاوت آیات، حکمت، تزکیه و تعلیم آنها بود را در جامعه پیاده کنیم و بعثت را سال معنوی خود قرار دهیم همان طور که سال خمسی انتخاب می کنیم./شد
عيد مبعث


حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد‌رضا صفایی بوشهری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: بعثت یعنی برانگیختن و برانگیخته شدن به پیامبری و رسالت از طرف خداوند گرچه پیامبر اکرم(ص) از قبل از بعثت هم پیامبر بودند، اما با بعثت رسالت و پیامبری ایشان فراگیر شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به فلسفه و هدف بعثت بیان داشت: بعثت دارای آثار فراوانی است و در کلام بزرگان دلایل و هدف‌هایی برای بعثت ذکر شده است که از آن جمله نجات انسان از ظلمت جهل و جهالت است که پیامبر با مبعوث شدن انسان را از تباهی و جهالت نجات می دهد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صفایی‌بوشهری با بیان این‌که احیاءنفوس از دیگر هدف های بعثت است افزود: بعثت به انسان‌ها زندگی حقیقی عطا و عقول را احیا می کند، در آیه شریفه به این موضوع تصریح شده است«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» زندگی الهی از طریق بعثت حاصل می شود قبل از بعثت زندگی حیوانی و برای خواسته های حیوانی مثل شکم و شهوت بود.

وی در تبیین این هدف از اهداف بعثت تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) عقول را زنده کرد، امروز اگر آرامشی در زندگی ها است ثمره بعثت است که عمود جان‌ها است، در واقع بعثت عمود خیمه آفرینش است چون اگر بعثت نمی‌بود هدف خلقت که عبادت است دانسته نمی شد بنا‌براین تمام اساس‌نامه‌های صحیح بشریت به بعثت ختم می شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: بازگشت به فطرت پاک انسان و اتمام و تکمیل اخلاق از دیگر اهداف بعثت است، البته نه‌تنها پیامبر اکرم و بعثت ایشان، بلکه بعثت همه پیامبران این ویژگی را دارد، البته درباره حضرت محمد(ص) و بعثت ایشان به طور خاص می‌فرماید«انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» یعنی من به خاطر تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شدم.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صفایی بوشهری خاطر نشان کرد: نجات از بردگی شهوات از دیگر اهداف بعثت است، بعثت منحصر به یک مقطع تاریخی خاص نیست و دائماً در حال بروز و ظهور است چون عالم خلقت بدون بعثت معنی ندارد اینکه گفته می شود بعثت در 27 رجب است یاد‌آوری تاریخ این مطلب است و گرنه انسانیت نیازمند بعثت در همه زمان‌ها است، بعثت رذائل اخلاقی را از انسان‌ها دور ساخت.

وی تأکید کرد: از این جهت که بعثت صفات رذیله را از انسان‌ها جدا کرد مردم مدیون بعثت هستند، گرچه هنوز این صفات در برخی افراد وجود دارد، تخلیه کردن انسان از صفات رذیله و آراسته کردن او به صفات حمیده از برکات بعثت است به گونه‌ای که اگر کشورها یی که در ان ها جنگ و درگیری است به این اصل توجه کنند، از این گرفتاری‌ها نجات پیدا خواهند کرد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صفایی بوشهری ابراز داشت: بعثت عامل نجات انسان در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی،فردی، خانوادگی، علمی و انچه مربوط به انسان می شود، است اگر امروز ما شاهد بسیاری از کارهای مفید هستیم حاصل تلاش های بیست و سه ساله پیامبر از زمان بعثت است.

وی در تبیین این مطلب افزود: بعثت علوم پایه اعتقادات، اخلاق و احکام را احیا کرد، بعثت به عمل انسان سمت و سو داد و از انسان خواست که به دنبال«احسن‌العمل» باشد نه«اکثر العمل» در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده است«هوالَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ» چون«احسن‌العمل» با واقعیت مطابق است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صفایی بوشهری با بیان این‌که خود یابی، هماهنگ شدن اندیشه و حرکات و سکنات انسان با فطرت الهی و نابود شدن خدایان دروغین از دیگر اهداف بعثت است ابراز داشت: انسان تا خود را نشناسد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد خودشناسی است که به خدا‌شناسی ختم می شود و بعثت این قدرت را به انسان می‌دهد که خود را بشناسد و با فطرت الهی هماهنگ شود و بتواند با خدایان دروغین نظیر هوی، هوس، دنیاطلبی و هرچیزی که مورد رضایت خداوند نیست مقابله کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: تجلی عدالت و عطا کردن آزادی به‌ویژه به زنان از دیگر برکات بعثت است، به‌وسیله بعثت واژگانی مثل عدالت و آزادی معنا می شود و اگر کسانی به برخی احکام اسلام ایراد می گیرند و می گویند در دین آزادی نیست در واقع بعثت را خوب نشناخته‌اند و گرنه دین اسلام که اکمل دین هاست هم نقلاً«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» و هم عقلاً این مسأله ثابت شده است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صفایی بوشهری با بیان‌ این‌که از بین بردن فاصله‌های طبقاتی که در جامعه آن روز حاکم بود، از اهداف دیگر بعثت بود افزود: عده ای که صاحب زر و زور بودند خود را در طبقه و درجه یک جامعه و بقیه را در مادون فرض می کردند بعثت این فاصله طبقاتی را حذف کرد و ارزش انسان‌ها را به تقوی و اخلاص دانست« یاایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر ».

وی شکوفایی انصاف را از اهداف دیگر بعثت به‌ویژه بعثت پیامبر اکرم(ص) دانست و اظهار داشت: امیر مؤمنان علی(ع) می فرمایند آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند همان گونه که دوست نداری به تو ظلم شود به کسی ظلم مکن این یعنی انصاف و خود انصاف از برکات و آثار بعثت است.

این استاد اخلاق یاد‌آور شد: امنیت اجتماعی از مسایل بسیار مهم هر جامعه است که بعثت برای حاصل‌شدن آن هم برنامه دارد، قبل از بعثت غارت‌ها، هتک نوامیس، دزدی، قتل و خونریزی و جنگ های چندین ساله بین قبایل رایج بود با حضور پیامبر و بعثت ایشان امنیت اجتماعی حاصل شد و افراد از کرده‌های خود نادم شدند، «فضیل عیاض‌ها» از دستاوردهای امنیت اجتماعی است که در پرتو بعثت ایجاد شد.

وی متمسک شدن به قران و عترت را دو اصل در حکومت دانست و گفت: حکومت‌ها باید قرآن و عترت را در قوانین اساسی خود مد نظر داشته باشند چون هم در قران و هم در روایات اهلبیت طریقه حکومت‌داری بیان شده است و قران کریم فلسفه ارسال پیامبر را همین مسائل می داند«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ» و همچنین در این آیه «لَقَدْ مَنَّ الله عَلَی المُومِنینَ اِذْ بَعَثَ فِیهمْ رَسُولاً مِنْ اَنفُسِهمْ یَتْلوا عَلَیْهمْ آیاتِهِ وَ یُزَکّیهمْ وَ یُعَلّمُهُمْ الکِتَابَ وَ الحِکْمَةَ وَ اِنْ کَانُوا مِنْ قَبْل لَفِی ضَلَالٍ مُبین» و در آیه دیگر«ربّنا و ابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیم ءایاتک و یُعَلِّمُهُم الکتاب و الحکمة و یُزَکّیهِم إنّک أنت العزیز الحکیم»

 این استاد اخلاق در پایان گفت: باید در همه ما به عنوان یک مسلمان و پیرو حضرت پیامبر و امانت‌دار بعثت هر ساله در سالروز بعثت تغییر و تحولی به‌وجود بیاید و همان وظیفه ایشان که تلاوت آیات، حکمت، تزکیه و تعلیم آنها بود را در جامعه پیاده کنیم و بعثت را سال معنوی خود قرار دهیم همان طور که سال خمسی انتخاب می کنیم./905/ت303/ن

ارسال نظرات