۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۳۲۱۲۹
آیت‌الله علوی گرگانی:

عدم مراقبت نفس، از دام‌های خطرناک شیطان است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله علوی گرگانی با بیان این که اگر توبه به تأخیر بیافتد انسان دچار خسران و زیان شده است، اظهار داشت: توبه نصوح، توبه ای است که انسان آن گناه را دوباره تکرار نکند.
آيت الله علوي گرگاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علوی گرگانی، از استادان سطوح عالی حوزه علمیه قم، در دیدار با برخی از فضلا و روحانیان حوزه علمیه مشهد، که صبح امروز در دفتر وی در مشهد برگزار شد، گفت: خداوند به پیغبر اکرم می فرماید «به مردم بگو که من به آن ها سلام می کنم و برای شما رحمت را مقرر کرده ام» هرگاه فردی عملی را به جهالت و نادانی و یا عملی که نباید از او سر بزند، انجام دهد و پس از آن توبه کند و بازگردد رحمت خداوند متعال شامل او می شود.
وی ادامه داد: طلاب و فضلا باید بسیار از نفس خود مراقبت کنند تا به دام شیطان نیافتند، زیرا عمل 70 هزار جاهل را خدا می بخشد، قبل از این که از یک نفر عالم عملی سر بزند.
آیت الله علوی گرگانی سپس با یادآوری این که مرحوم رییس الذاکرین از علمای برجسته گرگان بوده است، به تبیین خاطره ای از این عالم بزرگ پرداخت و بیان کرد: این عالم برجسته روزی قصد زیارت خانه خدا را می کند و عازم مکه مکرمه می شود، اما در قبل از سفر با خدای متعال عهد می کند تا در این سفر هرگز روضه‌ای نخواند تا این سفر، سفر ارتزاقی تلقی نشود. وی در میانه راه حج، به نجف اشرف رسیده و نزد مرحوم سید عبدالهادی شیرازی می رود و در آنجا آیت الله شیرازی به رییس الذاکرین می گوید «روضه ای بخوان» ولی او در پاسخش به آن عالم ربانی می فرماید که بنده دارای عذر هستم و سپس عذرش را بیان می کند. آقای شیرازی از این عذر وی به شدت ناراحت می شود و می گوید «من شبی صحرای قیامت را در خواب دیدم، درحالی که تمام صحرای محشر پر از جمعیت بود و دیدم که جهنم را آوردند در حالی که دو پل بر روی آن استقرار یافت. یک پل برای صف علما و مراجع بود و دیگری برای صف مردم. در صف علما، امام صادق(ع) و در صف مردم امام حسین(ع) حسابرسی می کرند. من به در صف علما قرار گرفتم ولی ملاحظه می کردم که امام حسین(ع) پرچمی را بر روی سر مردم تکان می دادند و مردم نیز دسته، دسته با ذکر امام حسین(ع) از روی پل عبور می کردند. به طرف صف مردم رفتم تا من هم با آن ها از روی پل عبور کنم اما ولی امام حسین فرمودند که باید از صف فرزندم جعفر بن محمد(ع) وارد شوی، لذا من از اینجا دریافتم که عمر من در مرجعیت اندک است، زیرا من از صف مرجعیت خارج شدم و به صف مردم پیوستم»، لذا ایشان یکسال بعد از آیت الله بروجردی فوت کردند.
وی با ذکر این که در ارشاد شیخ مفید از ائمه اطهار در خصوص توبه نصوح سؤال شده است، متذکر شد: ائمه اطهار(ع) در این خصوص می فرمایند «توبه نصوح، توبه ای است که انسان آن گناه را دوباره تکرار نکند».
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که اگر توبه به تأخیر بیافتد انسان دچار خسران و زیان می شود، گفت: اصرار بر گناه مکر است، از این رو انسان باید از اصرار بر گناه بپرهیزد و برای کارهای خلاف خود نزد خدا توجیه نسازد.
وی در پایان ضمن دعا برای سربلندی نظام شکوهمند اسلامی برای طول عمر مقام معظم رهبری دعا کرد./968/پ202/ج
ارسال نظرات