همایش مرزبانان حریم تشیع برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش علمیکاربردی مرزبانان حریم تشیع ویژه فصل تبلیغی ماه رمضان، به همت اداره امور مبلغان معاونت فرهنگیتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برای 500 مبلغ این نهاد در آستانه اعزام به مناطق مختلف تبلیغی کشور، صبح امروز 21 تیر ماه در این دفتر برگزار شد.
حجتالاسلام موسوی کارشناس تبلیغ و استاد حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: مبلغان امروز، در مقطعی وارد عرصه شدهاند که تبلیغ تخصصی است بنابراین زبان آن هم تخصصی است. زمانی جامعه تک رسانهای بود و خانواده، جامعه و روحانی به صورت مستقیم در افراد تأثیر داشتند اما امروز نظام صد صدایی حاکم است و عصری است که در هر لحظه خوراک فکری جدید به فرد داده میشود و قدرت انتخاب از انسان گرفته شده است.
وی با تأکید بر این که اگر در فضای تخصصی تبلیغ ورود کرده و حوزهشناسی تبلیغ شناخته شود، موفقیت حاصل میشود، گفت: در حوزه کودک، بحث مدرسه، در حوزه نوجوان، بحث دوستان و در حوزه بزرگسالان، بحث اصناف بسیار مهم است و نیاز شناخت جامعه از این حوزهها به قدری زیاد است که در صورت نبود حوزه علمیه و مبلغ خبره، نیاز او از منابع دیگر و نامناسب برطرف خواهد شد.
وی افزود: مبلغ در جامعه دینی امروز با چهار فاکتور از ناحیه مردم روبهرو است که اگر آن را نداند دچار مشکل خواهد شد. اول روانشناسی عمومی است که اگر مبلغ از نظر جامعه شناسی و تشخیص تفاوتهای انسانی تعریف روشنی نداشته باشد در انتخاب موضوع منبر دچار مشکل میشود.
حجتالاسلام موسوی تصریح کرد: مسئله جنسی موضوع بعدی است که امروز دیگر مختص نوجوان نیست بلکه از دوران کودکی شروع میشود و حتی مسائلی مثل نوع شست و شوی دختربچه در این بحث دخیل است. مسائل جنسی در کودکان، در جوانانی که ازدواج کردهاند و در سالمندان، سه بخش مهم این بحث است.
وی افزود: در طرح مسائل جنسی نباید مثل گذشته که اصلا حرفی زده نمیشد، بود و نباید مثل امروز که تا مسائل ریز مطرح میشود، این کار را انجام داد، بلکه باید بر اساس آموزههای اسلامی و متعادل بود، به عنوان مثال بحث تعریف صحیح ساختار بیولوژیک دختر برای مادر که باید مواظب باشد که دختر او در آینده دچار مشکل نشود بحث مهمی است اما نباید چنین مسائلی را عریان کرد.
وی فاکتور سوم را تغذیه دانست و با اشاره به اینکه در پنج سال دهه سوم انقلاب در طب سنتی طرح و برنامه داده شده است که هنوز به جمعبندی نرسیده است، گفت: اگر مبلغ، در کارکرد غذا در بخشهای مختلف انسانها مهارت داشت، بخش اعظم منبر میتواند به آن اختصاص یابد. چهارم نیز دانستن تکنیکهای مشاوره است؛ جذب مخاطب مشکل نیست اگر بر اساس منابع مبتنی بر وحی، تحلیل روانی ارائه شود.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته مهم تبلیغ این است که باید در بحثی خاص مثل کودک، جوان، خانواده یا نحلههای اجتماعی و محورهای دیگر، کار کرد مثلا در بخش کودکان بیش از 200 آسیب ذکر شده که اگر کسی بخواهد واقعا موفق باشد باید در یک بحث خاص کار کند؛ امروز فضای تبلیغ تخصصی است و فرقی میان مسجد و دانشگاه نیست. حوزه جوانان فوقالعاده متنوع است و روانشناسی بحث سالمندان متناسب با مسائل آنان بحث قرآنی دارد، بنابراین انتخاب موضوع باید بسیار حکیمانه باشد.
وی اصول روانشناسی تبلیغ را باور این امر دانست که مبلغ با وجودش حرف میزند و فقط زبان او مهم نیست و گفت: شروع منبر با ستایش و حمد الهی، کوشش مبلغ، سلامت جسمانی، فراهم کردن فضای روحانی، دانش و تسلط علمی، بیان و تسلط کلامی، اخلاص عملی و اخلاق، روابطعمومی مبلغ، دانستن تکنیک انتقال (داشتن مقدمه، موضوع، نتیجه) و دعای خیر برای مستمعین، اصول یک منبر خوب است.
وی در پایان پیشنهاد داد: اگر قرار است مبلغان در تبلیغ موفق باشند باید در فضای نمایشگاهی تبلیغ، موارد مختلف را ببیند تا پیشرفت کنند زیرا فضای نمایشگاهی در دنیای امروز، برای پیشرفت در همه فنون دنیا استفاده میشود و اگر غیر از این باشد مبلغان دچار سکون میشوند.
همچنین در پایان این مراسم به تمام مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، لوح تقدیری هدیه شد که در میان آنان از بیست مبلغ برتر به صورت ویژه تقدیر شد. /932/پ202/ب