۰۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۳۳۴۰۴
چند خبر کوتاه از شمال غرب کشور؛

حقوق بشر غربی در میانمار رنگ باخته است

خبرگزاری رسا ـ دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت کشتار مسلمانان میانمار تاکید کرد: حقوق بشر مورد ادعای غربیان در میانمار رنگ باخت و میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر با کشتار مردم مسلمان میانمار لگدمال شد.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز،  دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت کشتار مسلمانان میانمار تاکید کرد: در تازه‌ترین کشتار مسلمانان توسط هندوها و بودایی‌های افراطی در روستاها و مناطق شمال و شمال غربی میانمار، در حضور نیروهای نظامی و انتظامی این کشور؛ بودائیان به روستاهای مسلمان نشین حمله کرده و علاوه بر آتش زدن خانه‌های آنها، بسیاری را زنده زنده در آتش سوزانده ، به زنان و دختران تجاوز کرده و باقیمانده را هم فراری دادند.

دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران با توجه به وقوع اقدامات وسیع غیر انسانی علیه مسلمانان میانمار طی هفته‌های اخیر و عدم تحرک شایسته مسئولان میانمار در حفظ حقوق انسانی مسلمانان این کشور و با عنایت به عدم واکنش سریع و مؤثر جامعه بین‌المللی خصوصاً مجاری ذیربط در سازمان ملل به ویژه شورای امنیت در قبال جنایات ارتکابی علیه مسلمانان میانمار، ضمن اعلام مسئولیت های دولت میانمار در قبال رویدادهای اخیر علیه مسلمانان این کشور، مسئولیت‌های سازمان ملل در این خصوص، ظرفیت‌های نهادهای منطقه‌ای از جمله سازمان کشورهای اسلامی برای مقابله با موارد نقض حقوق انسانی در میانمار، قابلیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و ابزارها و شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از قربانیان حوادث اخیر میانمار، وضعیت آوارگان مسلمان میانماری و تعهدات جامعه بین‌المللی در این خصوص،  از دبیرکل سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی می خواهد به وظیفه خود در این خصوص عمل نموده و با گسیل ناظرین و ماموران خود به این منطقه ، به یاری قربانیان نقض گسترده و فاحش حقوق انسانی در میانمار بشتابند.

در این بیانیه آمده است: احترام به حقوق پیروان ادیان و فراهم آوردن زمینه های بهره مندی از حقوق شهروندی برای اقلیتهای دینی و قومی اصلی پذیرفته شده در همه مکاتب بشری  بوده و انتظار می رود دولت میانمار شرایط لازم را برای همبستگی و وحدت ملی و حقوق مربوط به مسلمانان در آن کشور فراهم نماید و از هرگونه اعمال خشونت و وقوع فجایع انسانی در این زمینه جلوگیری بعمل آورد. باید گفت در طول سه دهه گذشته، مسلمانان روهینگا با موارد نقض حقوق بشر از جمله پاکسازی نژادی، قتل و تجاوز و کوچ اجباری از سوی نیروهای امنیتی در میانمار روبرو هستند و ابراز می دارد که دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی از اظهارات تاسف بار اخیر ثین سین رئیس جمهوری میانمار که انکار می کند مسلمانان روهینگا شهروندان این کشور هستند شوکه شده است.

این بیانیه تاکید کرده است: دولت میانمار به عنوان عضو سازمان ملل  ملزم به رعایت معاهدات بین المللی حقوق بشر از جمله توافقنامه ها و اعلامیه های مربوط به شیوه برخورد با شهروندانش بوده و با توجه به اینکه روهینگیا یکی از اقلیت های نژادی و دینی و زبانی غرب میانمار بوده و اسناد و حقایق تاریخی نشان دهنده سکونت روهینگا از قرنهای گذشته در این منطقه حکایت دارند  لذا دولت میانمار با ادامه سیاست ظلم و تبعیض علیه اقلیت روهینگیا بویژه از طریق قانون تابعیت صادره در سال 1982 میلادی ، عملاً قوانین و اصول متعارف بین المللی را نقض نموده  و با اینکار حقوق اقلیت مسلمان این کشور را زیر پا گذاشته است.

در بیانیه کمسیون حقوق بشر منطقه شمال غرب آمده است: با تراژدی نسل کشی مسلمانان در میانمار به دست اکثریت بودائیان حاکم بر این کشور در سایه سکوت مجامع حقوق بشری، دولت های جهانی و "آنگ سان سوچی" مدعی حقوق بشری و رهبر مخالفان دولت میانمار که اخیرا در سفر به اروپا از سوی رهبران غربی بسیار مورد تمجید قرار گرفت و جایزه نوبل خود را بعد از 24 سال دریافت کرد باید گفت که حقوق بشر مورد ادعای غربیان ، در میانمار رنگ باخت و میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر با کشتار مردم مسلمان میانمار  لگدمال شد.

دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی در پایان کوری چشم مدعیان حقوق بشر  وسکوت وهم‌آلود جهانیان در برابر جنایت میانمار، اینگونه حرکت هایی غیرانسانی را محکوم و از جهانیان خواسته تا به بندهای اعلامیه جهانی حقوق بشر دوباره نظر افکنند و به این سوال پاسخ دهند که آیا سکوت معنادارشان ، بیانگر آن نیست که قوانین بشر دوستانه حقوق بین‌الملل رنگ باخته و ضمانت اجرای خود را از دست داده و تنها در راستای تحقق اهداف، امیال و منافع آمریکا و غرب تبیین و تفسیر می‌شود؟ و نیز از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می خواهد اقدامات عملی  و اورژانسی  لازم را جهت توقف این جنایات انجام داده و برای برگزاری جلسه اضطراری روسای سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی برای جلوگیری از این نسل‌کشی اقدام کند.

90درصد مساجد خرمدره دارای امام جماعت هستند

 

حجت الاسلام علی میرزابگی، سر پرست اداره تبلیغات اسلامی خرمدره در جمع مسؤولان تشکل های دینی این شهرستان گفت: بیش از 90درصد مساجد شهرستان خرمدره دارای امام جماعت ثابت هستند.

 

حجت الاسلام میرزابگی افزود: این موضوع عامل اصلی حضور مردم متدین وآبادی مساجد بوده و برای 10درصد باقی مانده نیز با حضور علما اعزامی شهر مقدس قم در فصول تبلیغی بویژه در ماه مبارک رمضان مشکلی نداریم.

 

اعزام 70 روحانی در شهرستان خلخال

 

حجت الاسلام سید محسن محسنی، رییس اداره تبلیغات اسلامی خلخال از اعزام بیش از 70 روحانی طرح هجرت و مستقر به مناطق مختلف این شهرستان در ماه رمضان خبر داد و افزود: ماه رمضان فرصت بسیار مناسبی جهت تبیین اهمیت و فلسفه روزه و ترویج ارزش های اخلاقی در جامعه است.

 

وی با تاکید بر اهمیت تبلیغ در ماه مبارک رمضان افزود: رسالت تبلیغ روحانیان در مناطق روستایی و دور افتاده ایجاب می کند که احکام الهی به زبان ساده و روان تبیین شود.

اوقاف نهادی مردمی است که بر اساس نیت واقفین اداره می شود

 

حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری شهرستان شبستر با اشاره به کارکرد وقف در جامعه اسلامی، گفت: اوقاف نهادی مردمی است که بر اساس نیت واقفین خیراندیش اداره می شود.

 

وی که در مراسم تودیع و معارفه سرپرست قبلی و جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سخن می گفت، با اشاره به این‌که انسان همواره میل به جاودانگی دارد وقف را سنتی علوی نامید که انسان‌های خیراندیش بر اساس نیاز فطری ازاموال خود می گذرند  تا به بلندای تاریخ نام خود را جاودانه سازند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه ترویج سنت حسنه وقف را نیازمند همیاری و مساعدت مردم و مسؤولان دانست و افزود: اوقاف در کناراحیا و شناسایی موقوفات وظیفه توسعه و نوسازی امامزادگان را نیز دارد تا مردم بتوانند از برکات این اماکن مذهبی استفاده کنند./935/د101/س

ارسال نظرات