۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۳۳۷۸۳
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(6)؛

آیت الله موسوی جزایری: حدیث یوم الدار سند قاطع خلافت امیر مؤمنان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به حدیث یوم الدار اظهار داشت: حضرت رسول فرمود «ان هذا «علی» اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و اطیعوه»، حضرت در این روز با نزدیکان خود اتمام حجت کرد و به آنها اعلام داشت که حضرت علی (ع) برادر، وصی و جانشین پس از من در میان شما است و باید از او اطاعت کنید.
 آيت الله موسوي جزايري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در ششمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که سحرگاه امروز از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش شد، با اشاره به مضمون «اوصیاء نبی الله» ابراز داشت: در مضمون عبارت یادشده مراد از این است که امام علی(ع) و ائمه معصومین «اوصیاء» حضرت رسول الله(ص) هستند.

رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان بیان داشت: حضرت رسول(ص) سید الانبیاء مرسلین و حضرت علی (ع) سید وصیین یعنی بزرگ« اوصیاء انبیاء الله » است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که اوصیای حضرت رسول الله(ص) 12 نفر هستند، اذعان داشت: در روایات و احادیث فراوان پیامبراکرم(ص) اعلام کرده اند که اوصیای من 12 نفر هستند که همان ائمه اطهار(ع) هستند و در جایی دیگر حضرت نشانی داده است که اوصیای به تعداد نقبای بنی اسرائیل اند که آنها هم دوازده نفر هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: تعداد اوصیا در کتب مختلف و از سوی علمای سرشناس شیعه و سنی مطلبی غیر قابل خدشه است.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان به حدیث یوم الدار و آیه قرآنی «و انذر عشیرتک الاقربین» اشاره و تأکید کرد: مراد از «یوم الدار» روز اول اسلام است که حضرت رسول (ص) به تازگی مبعوث شده بودند و خداوند در این روز به ایشان دستور می‌دهند که نزدیکان خود را دعوت و آنها را ارشاد و انذار کن.

آیت الله موسوی جزایری اضافه کرد: پس از صرف غذا، پیامبر اکرم(ص) رو به نزدیکان خود کردند و فرمودند«چه کسی یگانگی خداوند رحمان و پیامبری مرا قبول می کند تا او را به عنوان جانشین، خلیفه و وزیر خود انتخاب کنم» اما کسی به ندای ایشان لبیک نگفت به جزء حضرت امیرالمؤمنین(ع)، ایشان سه مرتبه آن را تکرار کردند و هر سه مرتبه امیرالمؤمنین(ع) به یگانگی خداوند و رسالت پیامبر لبیک گفتند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: بعد از این رخداد حضرت رسول الله فرمودند «هذا «علی» اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و اطیعوه» که حضرت در این روز با نزدیکان خود اتمام حجت کرد و به آنها اعلام کرد که حضرت علی(ع) برادر، وصی و خلیفه من بعد از من در میان شما هست که باید از او اطاعت کنید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با ذکر چند روایات و حدیث از کتب اهل سنت و تشیع بر حقانیت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در خلافت بلا فصل پیامبر(ص) تأکید کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه و منزلت والای حضرت امیرالمؤمنین(ع)  نزد حضرت رسول(ص) تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایات و احادیث مختلف همواره از امام علی(ع) به عنوان جانشین برحق خود و خلیفه امت او بعد از رسول الله(ص) یاد می‌کند و آن نشانه جایگاه و شأن بسیار ارزشمند و والای حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به حدیث پیامبر مبنی بر این که «لِکلّ نبیّ وصیٌّ و وارثٌ و أنَّ علیاً وصییّ و وارثی» اذعان داشت: برادران اهل سنت به کتب خود مراجعه و آگاهانه و به دور از تعصب مطالب ذکر شده در آن را مطالعه کنند سپس در مورد جانشین پیامبر(ص) اظهار نظر کنند./9461/پ202/س

 

 

ارسال نظرات