صله رحم
به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام جواد محدثی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، در کتاب«اخلاق معاشرت» مجموعهای از رهنمودهای اخلاق دینی در معاشرت با دیگران را ارائه کرده است.
بر اساس این گزارش، در بخشی از این کتاب با عنوان«صله رحم» میخوانیم:
خویشاوندان، ارتباط خونى با هم دارند. شاخ و برگ هاى یک درختند و گل هاى یک بوستان. پس، ارتباطشان هم طبیعى است و قطع رابطه و رفت و آمد میان اقوام، عارضهاى ثانوى و یک بیمارى اجتماعى و «آفتخانوادگى» به حساب مىآید و اگر بىدلیل باشد، زشت و نارواست. اگر دلیلى هم داشته باشد، قابل رفع و شایسته تجدید رابطه است.
حضرت على(ع) مىفرماید:
«صلة الرحم توجب المحبة، پیوند با خویشاوندان (صلهرحم) محبت مىآورد».(1)
روشن است که قطع این رابطه هم، سردى و کدورت و جدایى دلها را در پى دارد. در احادیث، از صله رحم به عنوان «محبوبکننده انسان میان بستگان» یاد شده است: «صلة الرحم ... محبتة فىالاهل». (2)
سفارش اکید دین، بر این است که حتى با آنان که با شما بریده وقطع رابطه کردهاند، صله رحم و تجدید رابطه کنید (صل من قطعک) که این، نوعى ایثار و گذشت فوقالعاده مىطلبد.
محدوده این پیوند نیز گسترده است و هر بهانه را از دست انسان مىگیرد. امامصادق(ع) مىفرماید: «صل رحمک و لو بشربة من ماء، صله رحم کنید، هر چند در حد خوردن جرعه آبى باشد. (3)
در حدیث معروف دیگرى آمده است:
«صلوا ارحامکم و لو بالسلام، هر چند با سلام گفتن، با خویشاوندان پیوند برقرار کنید».
آنچه گاهى مانع رفت و آمدهاى خانوادگى و دیدارهاى خویشاوندان یا دوستان مىشود، توقعات بالا، هزینه و مخارج، معطلى رفت و برگشت، وقت نداشتن افراد و ... است. اما اگر به حداقل همراضى باشیم و لحظهاى نشستن و حالى پرسیدن و آبى و چایى خوردن و برخاستن، یا از همان دم در، سلام کردن و جویاى حال شدن وبرگشتن هم باشد، «صله رحم»ها بیشتر و ارتباط ها قویتر خواهد گشت.
آثار و نتایج
این نوع پیوند، فواید بسیار و آثار دنیوى و اخروى فراوانى دارد که از احادیث بسیار آن، تنها به دو نمونه زیر، اکتفا مىکنیم:
حضرت امام باقر(ع) فرموده است:
«صلة الارحام تزکى الا عمال و تنمى الاموال و تدفع البلوى و تیسر الحساب وتنسىء فى الاجل» (4) .
صله ارحام، «اعمال» را پاک، «اموال» را افزون، بلاها را دفع، حساب را آسان مىکند و «اجل» را به تاخیر مىاندازد، همچنان که مىبینید، نتایج یاد شده، برخى به امور دنیوى مربوط است، برخى هم نتایج اخروى و پاداشهاى خدایى را نسبت به این عمل، بازگو مىکند.
حدیث دیگر از امام صادق(ع) است: «صلة الارحام تحسن الخلق و تسمح الکف و تطیب النفس و تزید فى الرزق وتنسئ الاجل، (5) صله رحم، اخلاق را نیکو، دست را بخشنده، دل و جان را خوش مىسازد، رزق را مىافزاید و اجل و مرگ را به تاخیر مىاندازد.
این کار نیک و ساده، آنقدر سازنده و مفید است و آنچنان موردرضاى پروردگار، که گاهى تقدیر الهى به خاطر آن عوض مىشود وخداوند به پاداش این عمل نیکو، بر عمر کسى مىافزاید. در مقابل، قطع رابطهها و بریدن از خویشاوندان، به حدى شوم و نفرتبار و در نظرخداوند، ناپسند است که عمر را مىکاهد.
به این حدیث تکان دهنده توجه کنید:
امام صادق(ع) فرمود: «ما چیزى را جز «صله رحم» سراغ نداریم که عمر را زیاد کند، تا آنجا که گاهى تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولى او اهل صله رحم مىشود. آنگاه خداوند، سى سال بر عمرش مىافزاید و سى و سه سال دیگر زنده مىماند. و گاهى اجل کسى سى و سه سال است، به خاطر قطع رحم وگسستن رابطههاى خویشاوندى، کاهش مىیابد و اجلش سر سه سال فرا مىرسد.» (6).
مرز صله رحم
این ادب معاشرت، اختصاص به بستگان پاک و با تقوا و حزباللهى هم ندارد. یک وظیفه اخلاقى است، حتى نسبت به آنان که اهل گناهند. چه بسا به برکت رفت و آمدهاى بستگان صالح، فاجران هم راه صلاح پیش گیرند و تاثیر بپذیرند. گاهى ترک مراوده و رفت و آمد،سبب مىشود که بستگان معصیتکار، در گناه و بیراهه خود، بیشتر پیشروى کنند، ولى حفظ رابطه، جلوى بدتر شدن آنان را مىگیرد. دراین صورت، تکلیف، همچنان نگهبانى از این خط ارتباط و پیوندخویشاوندى است.
یکى از شیعیان از امام صادق(ع) مىپرسد: برخى خویشاوندانمخط و تفکر دیگرى دارند، غیر از فکر و مرامى که من دارم. آیا آنان برمن حقى دارند؟ حضرت فرمود: آرى، حق قرابت و خویشاوندى راچیزى قطع نمىکند. اگر با تو همفکر و هم عقیده باشند، دو حق بر تودارند: یکى حق خویشاوندى، دوم حق اسلام و مسلمانى. (7) .
حتى اگر بستگان، مایه آزار انسان را هم فراهم کنند، باز حقگسستن پیوند را نداریم. در حدیث آمده است:
مردى خدمت رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! منخویشاوندانى دارم که من با آنان پیوند مىکنم و رابطه دارم، اما آنان آزارم مىدهند. تصمیم گرفتهام آنان را ترک کنم. حضرت رسول فرمود: آنگاه، خدا هم تو را ترک مىکند! ... گفت: پس چه کنم؟ رسول خدافرمود: به کسى که محرومت کرده، عطا کن، با کسى که از تو بریده، رابطه برقرار ساز، کسى که بر تو ستم کرده، از او درگذر. هر گاه چنین کردى، خداوند پشتیبان تو خواهد بود. (8)
از على(ع) نقل شده که فرمود: «صلوا ارحامکم و ان قطعوکم، با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان با شما قطع رابطه کرده باشند». (9)
سنت «صله رحم»، از نیکوترین برنامههاى دینى در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگى و مشغلههاى زندگیهاى امروزى، گاهىفرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولى حفظ ارزشهاى دینى وسنتهاى سودمند و ریشهدار دینى، از عوامل تحکیم رابطهها درخانوادهها است. بویژه در مناسبتهاى ملى، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعى و مناسبى براى عمل به این «سنت دینى»است.
باشد که بر دستورالعمل هاى مکتب در بعد اجتماعى و خانوادگى، وفادار بمانیم و صفاى زندگى را در سراب غربزدگى و تقلید از «فرهنگبیگانه» نبازیم.
پىنوشتها:
(1) غررالحکم.
(2) اصول کافى، ج2، ص151.
(3) همان.
(4) همان، ص150.
(5) همان، ص150 و 151، حدیث 6 و 12.
(6) همان، ص152، حدیث17.
(7) میزانالحکمه، ج4، ص83.
(8) بحارالانوار، ج71، ص100.
(9) همان، ص92. /971/د101/ن