۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۳۴۹۵۸
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

باطن شب قدر ولایت امامان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهار داشت: انسان تا متقی نشود نمی تواند همراه ولی خدا باشد، بنابراین رزق شب قدر همراهی با ولی خداست و مهم ترین نعمت شب قدر ائمه اطهار(ع) هستند.
مراسم احيا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس مراسم احيا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در مراسم پرفیض شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که با حضور آیت الله عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در صحن جامع این حرم ملکوتی برگزار شد، گفت: شب قدر از آغاز شب نوزدهم ماه مبارک رمضان تا پایان شب 23 رمضان است، از این جهت رعایت شب قدر در این زمان ها ضروری است.

 

وی با بیان این که شب قدر از عظمت بسیاری برخوردار است و نمی توان در وصف آن سخن کاملی بیان کرد، افزود: شایسته است افرادی که در طول یک سال خودسازی نکرده اند، کارهای خود را سبک نموده و در شب های قدر حضور پیدا کنند تا بهرهای معنوی از این شب ببرند.

 

وی متذکر شد: سنت حسنه نبی اکرم این بود که در اواخر عمرشان ده روز آخر ماه رمضان را در مجسد معتکف می شدند، ما نیز باید در این ایام ملاحظات و توسلات بیشتری در این ایام داشته باشیم تا بتوانیم شب قدر را درک کنیم.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با توصیه به این که کسی که به حرم امام(ع) می آید باید با معرفت حضور پیدا کند، تصریح کرد: این حضور با معرفت در حرم موجب می شود ائمه از او به گونه ای خاص پذیرایی و درهای باطن حرم را به سوی او بگشایند. شب قدر نیز اینگونه است و مهمان های خدا نیز متفاوتند، بدین معنا که عده ای ظاهر شب قدر را درک می کنند و عده دیگری به حقیقت شب قدر می رسند.

 

وی با ذکر این که عده از مؤمنان هستند که در حرم های اهل بیت(ع) ضیافت خاصی دارند و از محضر امام تجلیاتی را ملاحظه می کنند، گفت: حضرت رضا(ع) به صفوان جمال فرمودند «به زیارت امام حسین(ع) برویم»، صفوان گفت «شما هم به حرم امام حسین می روید؟»، امام رضا(ع) فرمودند «خدواند متعال هر شب جمعه به کربلای معلا عنایت می کند و همه اهل بیت پیامبر(ص) به کربلا می آیند».

 

وی در ادامه بیان کرد: همه مؤمنانی که به حرم مطهر می آیند و خدا را می طلبند از حرم دست خالی برنمی گردند و این امر حتی استثنا هم ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این که امام جعفر صادق(ع) می فرمایند «لیلة القدر یعنی حضرت زهرا(س)»، ابراز داشت: همه مقدرات عالم ظرف وجود ائمه(ع) است و باطن شب قدر ولایة الامام است.

 

وی ضیافت الهی را بر دو نوع عمومی و خصوصی دانست و اظهار داشت: آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» اعظم آیات در قرآن است و از خداوند در این آیه با دو صفت رحمان و رحیم یاد شده است و همین دو صفت است که در عالم قیامت دست گیر عالمیان است. نبی گرامی اسلام 10 سال می ایستادند و به عبادت می پرداختند و از سوی خداوند ندا آمد «این مقدار خودت را اذیت نکن» حضرت فرمودند «من بنده، شاکر نباشم؟» این سخن رسول الله(ص) نشان دهنده درک حقیقی آن حضرت از رحمت خداست.

 

وی افزود: اصحاب حضرت سیدالشهدا(ع) از آن حضرت چه درک کرده بودند که می گفتند «اگر 70 بار در راه تو کشته شویم از تو دست بر نمی داریم»؟ این نشان دهنده معرفت رحیمی آنان به خدای متعال است؛ این معرفت و یقین از ویژگی های خواص خداست و مزد این افراد با بقیه متفاوت بوده و مزد آنان مقام رضوان الهی است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که در شب قدر رحمت رحیمیه خدای متعال تقسیم می شود، متذکر شد: انسان به آن چه که باید در این شب دست پیدا کند زهد و فراغت است، زهدی که انسان را به همراهی اولیای الهی برساند. همه افرادی که با مولای متقیان علی(ع) مشکل داشتند بدین جهت بود که نمی دانستند آخرت و بهشت برای افرادی است که دنبال برتری جویی و فساد نیستند. انسان تا متقی نشود نمی تواند همراه ولی خدا باشد؛ بنابراین رزق شب قدر همراهی با ولی خداست و مهم ترین نعمت شب قدر ائمه اطهار(ع) هستند.

 

وی با طرح این پرسش که شب قدر با شب های دیگر چه تفاوتی دارد، پاسخ داد: اگرکسی اهل شب قدر باشد به جهت این که درهای بهشتی و ولایت باز است می تواند از خزائن بهشت و ولایت بهره مند شود چرا که همه اتفاقات اهل زمین در شب قدر و در روی زمین مشخص می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری ادامه داد: شب قدر درخت توحید، قرآن و ولایت است و میوه های خودش را که ایمان، طهارت، معرفت، زهد می باشد را به اهل زمین عرضه می کند، بنابراین احیای شب قدر یعین رسیدن به حیات طبیه. انسان در این شب ها بهره ای می تواند از وجود حضرات معصومین ببرد که در شب های دیگر دست نیافتنی است./968/پ202/ب

ارسال نظرات