۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۳۵۱۴۰
امام جمعه مشهد:

رویارویی نزدیکان پیامبر با امیرمؤمنان زمینه علی ستیزی را فراهم کرد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با اشاره به عوامل مظلومیت امیرمؤمنان(ع) گفت: زمانی که طلحه، زبیر و عایشه به عنوان نزدیکان پیامبر(ص)، جسارت کرده و با حضرت به جنگ برخاستند، پرده قداست علی(ع) دریده و بستر علی ستیزی مارقین فراهم شد.
آيت الله علم الهدي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: همان گونه که فضایل حضرت علی(ع) قابل شناخت نیست، عمق مظلومیت ایشان هم قابل درک نیست.
 
وی افزود: عمده دلیل مظلومیت حضرت این است که عواملی که به صورت عادی سبب محبوبیت و افتخار یک فرد در میان امت ها می شود، برای امیرمؤمنان(ع) سبب مظلومیت شد.
 
آیت الله علم الهدی، غصب حق خلافت امام را نخستین مرحله مظلومیت ایشان دانست و با اشاره به رشادت های حضرت در جنگ های مختلف، تصریح کرد: غاصبان خلافت با این توجیه که علی(ع) فردی خشن است، او را شایسته حکومت نمی دانستند در حالی که خود با خشن ترین روش ها همچون به شهادت رساندن همسر و فرزند و به آتش کشیدن خانه حضرت، بر منصب خلافت نشستند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری نوع بیعت با امیرمؤمنان(ع) را از دیگر موارد مظلومیت ایشان خواند و گفت: مردمی که با پای خود و اصرار فراوان حضرت را به خلافت خوانده بودند، پس از بیعت و اعلام روش حکومتی حضرت، ایشان را تنها گذاشتند؛ چرا که حضرت می خواست مسیر منحرف حکومت را به مسیر صحیح آن که همان حکومت رسول الله(ص) بود، بازگرداند و نظام سازی کند اما هیچ کس عدالت ایشان را تاب نیاورد.
 
وی ابراز داشت: تا پیش از جنگ جمل، امیرمؤمنان(ع) قداستی داشت که کسی حتی فکر مخالفت با حضرت را به ذهن راه نمی داد اما  زمانی که طلحه و زبیر و عایشه به عنوان نزدیکان پیامبر(ص)، جسارت کرده و با حضرت به جنگ برخاستند، پرده قداست دریده و بستر علی ستیزی مارقین فراهم شد و همه حکومت حضرت به جنگ با چنین افرادی گذشت.
 
امام جمعه مشهد مظلومیت را تنها میراث حضرت علی(ع) برای فرزندانش دانست و با اشاره به تشییع شبانه ایشان، افزود: مظلومیت مولای متقیان حتی پس از شهادت شان نیز ادامه یافت و به جایی رسید که در حضور فرزندان بزرگوارشان، آن حضرت را لعن می کردند.
 
دین خدا همیشه پیروز است
آیت الله علم الهدی در خطبه نخست نماز جمعه نیز با اشاره به آیه سوم سوره جمعه، آن را دلیل بر جهانی بودن اسلام دانست و گفت: خداوند در این آیه شریفه اشاره دارد که وطن اصلی امت اسلام، ایران خواهد بود.
 
وی ادامه داد: مراد از عبارت «منهم» این است که خداوند می خواهد اعلام کند مردم از هر نژاد و قبیله ای و تابع هر شریعتی که باشند با گرایش به اسلام، امت واحده محسوب می شوند.
 
امام جمعه مشهد با اشاره به عبارت «عزیز حکیم» در فراز پایانی آیه شریفه، خاطرنشان کرد: گسترش اسلام و توسعه دین در بلاد مختلف با ممانعت هایی همراه بوده و هست چرا که با منافع عده ای سازگار نیست از این رو خداوند می فرماید در این درگیری ها همیشه پیروزی با خدا است./930/پ201/ج
 
ارسال نظرات