۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۳۸۰۲۳
آیت الله شبستری:

تحول در حوزه نباید در ساختار سازمانی خلاصه شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که تحول در حوزه‌های علمیه مهم و مورد تأکید رهبر انقلاب است، گفت: تحول در حوزه نباید تنها در ساختار سازمانی خلاصه شود.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان که در تالار علامه امینی(ره) مرکز مدیریت استان برگزار شد، اظهار داشت: حوزه های علمیه، روحانیت و طلاب در شرایط فعلی جهان اسلام مسؤولیت سنگین بر عهده دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که موج دیگری از بیداری اسلامی آغاز شده و دنیا نیاز به معارف الهی اسلام دارد، باید دید که حوزه های علمیه تا چه میزان آمادگی ایجاد شده که طلاب نسبت به مسائل روز آشنایی داشته و پاسخگوی شبهات باشند.

 

نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که تحول در حوزه‌های علمیه مهم، ضروری و مورد تأکید رهبر انقلاب است، گفت: تحول در حوزه نباید تنها در ساختار سازمانی خلاصه شود، برخی کتب درسی طلاب نیازمند تجدیدنظر است، می توان به جای برخی کتاب‌ها که سالبه به انتفاء موضوع هستند، از برخی کتب مفید و در عین حال مختصر استفاده کرد.

 

آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که تحول در حوزه‌های علمیه بایستی با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری همراه باشد، افزود: تحول حوزه علمیه قم بایستی در مدارس علمیه شهرستان‌‌ها نیز تسری یابد.

 

وی با بیان این که  امروز جامعه نیازمند روحانیت آگاه به زمان برای مقابله با خصومت‌های استکبارجهانی است، ابراز داشت: در شرایطی که دشمنان نظام اسلامی ایران از برقراری حکومت شیعی در ایران، دل‌درد گرفته‌اند، حوزه های علمیه رسالت حساس و خطیری در تربیت طلاب فقیه و مهذب بر عهده دارند، مدارس علمیه می توانند در کنار دروس حوزوی، از برخی منابع علمی دیگر برای ارتقای دانش عمومی طلاب بهره‌مند شوند.

 

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه را چهار شرط تکامل و سیر و سلوک از دیدگاه بزرگان اخلاق دانست و اظهار داشت: آغاز سال تحصیلی، زمان مشارطه است؛ باید با خداوند متعال و خود عهد ببندیم که لحظه‌ای از دوران طلبگی را به بطالت نگذرانیم.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که مراقبت از اعمال، کردار، رفتار و گفتار لازمه تهذیب نفس است، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمینه بروز بسیاری از گناهان از بین رفت؛ اما متاسفانه برخی گناهان همچون غیبت و شایعه‌پراکنی نه تنها کاهش نیافته بلکه گاهی مشاهده می شود، افزایش نیز یافته است.

 

گفتنی است، این مراسم با حضور آیت الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، آیت الله شبستری امام جمعه تبریز و همچنین جمع کثیری از طلاب، استادان و علمای حوزه های علمیه سراسر استان و ائمه جمعه تعدادی از شهرهای آذربایجان شرقی همراه بود./935/پ202/س

 

 

ارسال نظرات