۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۳۸۰۳۱

توصیه‌های اخلاقی آیت الله علم‌الهدی به طلاب

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد در جمع طلاب ورودی جدید تبریز گفت: معنای آخوندشدن این است که فکر، احساس، توانمندی، استعداد و به معنای کلمه تمام وجود خود را وقف اما زمان(عج) کنیم.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی که در تالار علامه امینی(ره) مرکز مدیریت استان در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه بستر خلیفه ‌الله شدن بشریت است، در حقیقت حوزه محلی برای انسان‌سازی و انسان شدن است که باید این واقعیت را درک کنیم.

 

وی با بیان این‌که حوزه علمیه با دیگر فضاهای آموزشی و تجربی بشری تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: حوزه تنها یک نهاد آموزشی نیست که برخی علوم مادی و تجربی را آموزش و انتقال دهد؛ بلکه حوزه در کنار آموزش، قداست هم دارد که بایستی این قداست از سوی طلاب و روحانیان حفظ و تقویت شود.

 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: آن طلبه‌ای که قدم در این عرصه می‌گذارد، باید بداند که اینجا ابتدا باید انسان شود، سپس بتواند در جامعه انسان‌ساز باشد، بدانید که با نیات مادی و یا به دست آوردن شغل وارد حوزه علمیه شده‌اید، قافیه را باخته‌اید و جزء بدبخت‌ترین افراد جامعه خواهید بود.

 

آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: امروزه جامعه در جریان هجمه وسیع و گسترده فرهنگی و تبلیغی دشمنان قرار گرفته است، در گسترش فرهنگ دینی؛ مشکل اصلی ما ضعف احساس رسالت و مسؤولیت برای انسان هایی است که وارد این عرصه شده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: بنده در این پنجاه سالی که طلبه بوده‌ام، به افرادی برخوردم که از سطح معلومات فقهی بسیار بالا بودند؛ اما چون تجربه سیاسی، اجتماعی و تبلیغ نداشتند، دشمنان دام‌هایی برای آنان پهن کردند که در نهایت مورد نفرت عمومی قرار گرفتند، بدانید که سال‌های تحصیل حوزه تنها کسب معلومات دینی نیست.

 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: معنای آخوندشدن این است که فکر، احساس، توانمندی، استعداد و به معنای کلمه تمام وجود خود را وقف اما زمان(عج) کنیم، اگر دیگران ملک و یا حسینیه وقف می کنند، شما استعداد خود را وقف حضرت ولی عصر(عج) کنید و به معنای کلمه خود را نوکر ایشان بدانید تا سعادت دنیا و آخرت نصیبتان شود.

 

آیت الله علم‌الهدی افزود: تنها موفقیت ما زمانی خواهد بود که لبخند رضایت امام زمان(عج) را مشاهده کنیم، اگر برای اهل بیت(ع) خود را وقف و نوکری کردیم، سعادت دنیا و آخرت نصیب خواهد شد.

 

وی تأکید کرد: اگر با این باور وارد حوزه علمیه شده‌اید، خوشا به حالتان و خوب جایی آمده اید؛ اما اگر با انگیزه‌های مادی باشد بدانید که ضرر کرده‌اید، در شرایطی که جهان اسلام با جنگ احزاب در عصر حاضر رو به رو است، نیازمند علما و روحانیان مجاهد و آگاهی هستیم که بتوانند فتنه‌های دشمنان را افشا و خنثی کنند.

 

امام جمعه مشهد با بیان این‌که طلبه امروز با طلبه چهل سال قبل تفاوت‌های زیادی دارد، گفت: امروز بحث دشمنان، ایران یا غیر ایران نیست، استکبار قدرت اسلام و تشیع را شناخته است و می داند که محمدبن عبدالله(ص) کیست؛ از این رو بایستی مدافع حریم اسلام، نبوت، امامت و ولایت باشیم.

 

گفتنی است، این مراسم با حضور آیت الله شبستری امام جمعه تبریز و همچنین جمع کثیری از طلاب، اساتید و علمای حوزه های علمیه سراسر استان و ائمه جمعه تعدادی از شهرهای آذربایجان شرقی همراه بود./935/پ202/س

ارسال نظرات