خلافت شیخین و بیعت حضرت علی
به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، موحد کارشناس شبکه وهابی وصال حق گفت: اگر خلافت شیخین برحق نبود چرا حضرت علی علیه السلام با ایشان بیعت کرده است؟
وی در ادامه افزود: چرا حضرت علی علیه السلام بعد از خلافت آن دو انتقادی از آنها نکرده است و نفرموده است که آنها خلافت را غصب کرده اند.
موحد با طرح چنین سوالاتی قصد دارد که مسلمّات تاریخ را انکار کرده و با چنگ زدن به چند مورد که جواب آنها کاملاً واضح است درصدد انکار شیعه برآمده است.
در ابتدا درباره بیعت نکردن حضرت علی علیه السلام با خلفا به کتاب ها و نوشته هایی از بزرگان اهل سنت اشاره می کنیم: ابن قتیبه دینوری در کتاب الامامه و السیاسه 12 و 14 آورده است: خلیفه اول عمر را به سمت حضرت علی علیه السلام و کسانی که در خانه ایشان جمع شده بودند و از بیعت با او سرپیچی کرده بودند روانه ساخت، او گروهی که در خانه حضرت تجمع کرده بودند صدا زد و خواست تا از خانه خارج شوند و لیکن آن گروه از خروج خانه خوداری کرده و این کار باعث شد که خلیفه دوم هیزم بطلبد، ابن قتیبه در ادامه و پس از ذکر مفصل ماجرا که شامل بیرون آوردن اجباری و زوری اهل بیت از جمله امیرالمؤمنین از خانه و تهدید به قتل ایشان متذکر می شود که حضرت علی علیه السلام تا زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها زنده بود با ابوبکر بیعت نکرد.
یعقوبی در« تاریخ یعقوبی » می نویسد حضرت علی علیه السلام با آنکه شش ماه از خلافت ابوبکر سپری شده بود با او بیعت نکرد.
آیا در بیعتی که با آتش و زور و تهدید شمشیر، پس از 6 ماه یا 75 روز باشد علامتی از رضایت و دوستی دیده می شود.
ابن ابی الحدید مفسر بزرگ اهل سنت در« شرح نهج البلاغه »می نویسد حضرت علی علیه السلام فرمودند: من درباره خلافت از شما اولی ترم و شما در این که با من بیعت کنید از من اولی ترید.
در کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری دو منبع معتبر اهل سنت آمده است که حضرت علی علیه السلام تا 6 ماه بعد از خلافت ابوبکر با وی بیعت نکردند.
اما در جواب شبهه دوم حضرت علی علیه السلام در یکی از خطبه های معروف نهج البلاغه به نام خطبه شقشقیه انتقادهای خویش را از خلفا پیشین بیان کرده اند.
ابن جوزی دانشمند اهل سنت در کتاب تذکره الخواص انتقاد حضرت علی علیه السلام را در ضمن خطبه شقشقیه شرح داده است. /9161/ت302/ن