۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۳۸۱۳۰
در دیدار هیأت مذهبی چین با مدیر حوزه مطرح شد؛

تلاش همه جانبه غرب برای ایجاد خدشه در روابط ایران و چین

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان امور ادیان چین در دیدار مدیر حوزه های علمیه،‌ از تلاش غرب برای ایجاد خدشه در روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: ‌اینها با دروغگویی و با شعار مبارزه با تروریسم برای مسلمانان چین مشکل ایجاد کرده و می خواهند روابط ما با ایران را خدشه‌دار کنند.
آيت الله حسيني بوشهري سفر هيات مذهبي چيني به شهر مقدس قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صبح امروز هیأتی از سازمان امور ادیان چین با آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه در قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در این دیدار با اشاره به روابط گسترده ایران و چین، گفت: امیدواریم این روابط به مسائل فرهنگی نیز تسری یافته و ارتباطات فرهنگی دو ملت افزایش پیدا کند.

وی حوزه علمیه قم را دارای ظرفیت بسیار عالی عنوان کرد و افزود: امیدواریم از این ظرفیت‌ها برای توسعه روابط بین ایران و چین استفاده بهینه صورت گیرد، چراکه نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر با گسترش روابط امکان‌پذیراست.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه ابراز داشت: باید با افراطی‌گری‌ در هر زمینه مقابله کنیم و با برگزاری سمینارهای مشترک، اعزام اساتید و چاپ کتاب‌های متنوع در این مسیر گام برداریم.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: امام اول ما شیعیان عهدنامه‌ای به مالک اشتر والی مصر نوشته و توصیه‌‌های خود را به وی ارائه کرده‌اند و در آن بیان فرموده‌اند(ای مالک با مردم درست رفتار کن زیرا مردم دو دسته هستند، یا برادران دینی تو و یا در انسانیت با تو شریک هستند) این فرمان از شخصیتی بزرگ به نام امیرمؤمنان(ع) صادر شده و تعصب دینی در آن دیده نمی‌شود.

وی با بیان این که امیرمؤمنان(ع) با این پیام برای بشر به دلیل انسانیتی که دارند ارزش قائل شده است، اظهار داشت: بنابراین حقوق مسلمانان در مکتب اعتدالی ما محترم شمرده می‌شود و حقوق سایر ادیان نیز در این میان دارای ارزش است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گوهر همه ادیان شامل سه اصل انسانیت، معنویت و صلح بوده و دعوت به این سه مورد دارای ارزش و اهمیت است و کشورهایی که می خواهند فرهنگ، سابقه و ملیت ادیان دیگر را نادیده بگیرند از جانب ما تندرو، خشن و ظالم هستند.

وی با اشاره به این که امام سجاد(ع) امام چهارم شیعیان نیز پیرامون حقوق افراد رساله‌ای از خود به یادگار گذاشته و حقوق همه طبقات جامعه در این رساله بیان و محترم شمرده شده است، افزود: همه ادیان دارای التزاماتی برای خود هستند، برخی ملتزم به زندگی مسالمت‌آمیز با پیروان مذاهب در عین پایبندی به افکار و عقاید دینی خود هستند، برخی هم ملتزم به جنگ با سایر ادیان و قدرت طلبی هستند؛ جنگ و خونریزی با پیروان سایر ادیان از مسائلی است که مکتب اعتدالی ما شیعیان با آن مخالف بوده و  خواهان زندگی مسالمت‌آمیز با سایر ادیان هستیم.

وی با بیان این که تاریخ روحانیت شیعه همیشه پیام صلح، دوستی و محبت داشته است، اظهار داشت: دین شیعه در محیط آرام و بدون خشونت و زور نظرات خود را مطرح و نظرات دیگران را هم شنیده است همان‌گونه که امام صادق(ع) امام ششم ما شیعیان الگوی برجسته مناظره بین ادیان بوده است و ما امیدواریم که با ایجاد روابط بیشتر و سفرهای متقابل از جانب دو کشور بتوانیم پیام دوستی و محبت شیعیان را به ادیان مختلف چین برسانیم.

در ادامه این دیدار وانگ ژوآن رییس سازمان امور ادیان چین با ابراز خوشحالی از سفر خود و هیأت همراه به شهر قم و دیدار با مسؤولان حوزه علمیه قم ابراز داشت: صلح، محبت و دوستی در دین اسلام بسیار زیبا و مهم است و به افراد برای جستجوی دین حقیقی بسیار کمک می‌کند.

وی با تندروی، ظلم، ستم و خشونت در ادیان مخالفت کرد و افزود: ما در سیاست خود مخالف کسانی هستیم که می خواهند تمدن دیگر ادیان را با تندروی و خشونت به تمدن خود تبدیل کنند و از کشور ایران هم بسیار تشکر می کنیم که به فکر مشکلات ایجاد شده از سوی دشمنان در چین هستند.

وانگ ژوآن  تندروی و خشونت با سایر ادیان را بسیار زشت و دارای آثار سوء دانست و افزود: ما به دنبال همکاری، روابط و گفت‌وگوی بیشتر بین دو کشور چین و ایران هستیم و این سفر برای ما اطلاعات زیادی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این که غرب درصدد است تا از هر طریقی به چین فشار بیاورد، گفت: اینها با دروغگویی و با شعار مبارزه با تروریسم برای مسلمانان چین مشکل ایجاد کرده و می خواهند روابط ما با ایران را خدشه‌دار کنند در حالی که مسلمانان چین با دولت خود هماهنگ هستند و برای ایجاد آرامش در کشور چین با مسؤولان همکاری می کنند.

در پایان این دیدار حجت‌الاسلام محمد حسن زمانی معاون بین‌الملل حوزه خواستار روابط بیشتر دو کشور شد و افزود: سفرهای متقابل علمی، دیدار با مسؤولان و سران ادیان از سوی علمای حوزه علمیه قم، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و نخبگان بین دو کشور، انجام پژوهش‌های علمی مشترک بین اسلام و دیگر ادیان با همکاری دو کشور، تبادل کتب علمی پیرامون ادیان، ترجمه کتب به زبان چینی از سوی کشور چین و چاپ آنها از سوی حوزه علمیه قم در ایجاد روابط بیشتر بسیار مؤثر و نتیجه‌بخش خواهد بود. /907/پ201/ج

ارسال نظرات