۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۷۵
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم:

دوران امام صادق عصر طلایی دانش و ترویج معارف ناب اسلام بود

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم از دوران امام صادق‌(ع) به عنوان عصر طلایی دانش و ترویج معارف ناب اسلام نام برد و گفت: آن حضرت با تربیت شاگردان بسیاری سبب پویایی فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامی شدند.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت سالگرد شهادت پیشوای شیعیان جهان، حضرت امام صادق‌(ع)، موقعیت‌شناسی و فرصت‌طلبی آن حضرت را که سبب نقل بیشترین روایت‌ها و احادیث شد، بی‌نظیر توصیف کرد.

 

وی افزود: حضرت‌ امام‌ صادق‌‌(ع) در روز 17 ربیع‌ الاول‌ سال‌ 83 هجرى‌ در مدینه منوره‌ چشم به‌ جهان‌ گشود، نام مبارک ایشان جعفر و کنیه‌اش ابوعبدالله و لقبش صادق‌(ع) است، این وجود مقدس در سال 148 هجری و در زمان خلیفه غاصب دوم عباسی یعنی منصور دوانیقی به شهادت رسید.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: عصر امام‌ صادق‌(ع) یکى‌ از طوفانى‌ترین‌ ادوار تاریخ‌ اسلام‌ است‌ که‌ از یک‌ سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌هاى‌ پیاپى‌ گروههاى‌ مختلف‌، به ویژه‌ از طرف‌ خونخواهان‌ امام‌ حسین‌(ع) رخ‌ مى‌داد و از دیگر سو عصر آن‌ حضرت‌، عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژیها و عصر تضاد افکار فلسفى‌ و کلامى‌ مختلف‌ بود.

 

وی از دوره‌ انتقال‌ حکومت‌ هزار ماهه‌ بنى‌ امیه‌ به‌ بنى‌ عباس‌ به عنوان طوفانى‌ترین‌ و پر هرج‌ و مرج‌‌ترین‌ دورانى‌ که‌ زندگى‌ امام‌ صادق‌(ع) را فراگرفته‌ بود، یاد کرد و اظهار داشت: دوران امام صادق‌(ع) عصری بود که کوچکترین‌ کم‌ کارى‌ این پاسدار راستین‌ اسلام‌، سبب نابودى‌ دین‌ و پوسیدگى‌ تعلیمات‌ حیات‌بخش‌ اسلام‌ مى‌شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با اشاره به نقش امام صادق‌(ع) در گسترش علوم اسلامی، تصریح کرد: امام صادق‌(ع) دشوارى‌ فراوان‌ در پیش‌ و مسؤولیت‌ عظیم‌ بر دوش‌ داشت‌ و در چنین‌ بحرانى‌ برای نجات‌ افکار توده‌ مسلمان‌ از الحاد و بى‌دینى‌ تلاش بسیاری کرد و مانع‌ انحراف‌ اصول‌ و معارف‌ اسلامى‌ از مسیر راستین‌ شد.

 

وی در ادامه افزود: اختلاف‌های‌ سیاسى‌ بین‌ امویان‌ و عباسیان‌ و تقسیم‌ شدن‌ اسلام‌ به‌ فرقه‌هاى‌ مختلف‌ و ظ‌هور عقاید مادى‌ و نفوذ فلسفه‌ یونان‌ در کشورهاى‌ اسلامى‌، سبب پیدایش‌ یک‌ نهضت‌ علمى‌ شد، نهضتى‌ که‌ پایه‌هاى‌ آن‌ بر حقایق‌ مسلم‌ استوار بود تا هم‌ حقایق‌ دینى‌ را از میان‌ خرافات‌ و احادیث‌ جعلى‌ بیرون‌ کشد و هم‌ آرای سست را با نیروى‌ منطق‌ و قدرت‌ استدلال‌ محکوم کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه از دوران امام صادق‌(ع) به عنوان عصر طلایی دانش و ترویج احکام ناب اسلامی نام برد و ابراز داشت: امام صادق‌(ع) با کناره‌گیرى‌ از سیاست‌ و جنجال‌هاى‌ سیاسى‌ در نشر معارف‌ اسلام‌ و گسترش‌ قوانین‌ و احادیث‌ راستین‌ دین‌ مبین‌ و تبلیغ‌ احکام‌ و تعلیم‌ و تربیت‌ مسلمانان‌ تلاش کرد.

 

وی یادآور شد: همزمان‌ با نهضت‌ علمى‌ و پیشرفت‌ دانش‌ بوسیله‌ امام صادق‌(ع) در مدینه‌، منصور خلیفه‌ عباسى‌ که‌ از راه‌ کینه‌ و حسد، به‌ فکر ایجاد مکتب‌ دیگرى‌ افتاد که‌ هم‌ بتواند در برابر مکتب‌ جعفرى‌ استقلال‌ علمى‌ پیدا کند و هم‌ مردم‌ را سرگرم‌ نماید و از خوشه‌چینى‌ از محضر امام‌ (ع) بازدارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی افزود: منصور مدرسه‌اى‌ در محله‌ «کرخ‌» بغداد تأسیس‌ و از وجود ابو حنیفه‌ در مسائل‌ فقهى‌ استفاده‌ کرد و کتب‌ علمى‌ و فلسفى‌ را هم‌ دستور داد از هند و یونان‌ آوردند و ترجمه‌ کردند و نیز مالک‌ را بر مسند فقه‌ نشاند، اما این‌ مکتب‌ها نتوانستند وظ‌یفه‌ ارشاد خود را آن‌طور که باید انجام‌ دهند.

 

وی بیان داشت: نقش امام صادق‌(ع) در شکوفایی فرهنگ اسلامی بی‌بدیل بود، به طوری که حقیقت راه و رسم پیامبر اکرم‌(ص) و امام علی‌(ع) و همه ائمه اطهار‌(ع) در زمان آن بزرگوار نشر یافت و آن حضرت با استفاده از فرصت به دست آمده برای فعالیت‌های علمی، دانشمندان بسیاری را در علوم مختلف تربیت کرد.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: امام صادق‌(ع‌) بر اثر توطئه‌هاى‌ منصور عباسى‌ در سال‌ 148 هجرى‌ مسموم‌ و در قبرستان‌ بقیع‌ در مدینه‌ مدفون‌ شد؛ عمر شریف ایشان‌ در این‌ هنگام‌ 65 سال‌ بود و از جهت‌ اینکه‌ عمر بیشترى‌ نصیب‌ آن حضرت شده است، «شیخ‌ الائمه‌» نام گرفت. /920/

ارسال نظرات