به مناسبت شهادت امام صادق؛
ویژهنامه اینترنتی «امام صدق» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «امام صدق» به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی«امام صدق» به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد، بانک احادیث، پرسش و پاسخ، بانک صوت و فبلم، گالری تصاویر بانک پیامک و مقالات از موضوعات این ویژهنامه مناسبتی است.
بر اساس این گزارش، در بخش بانک پرسش و پاسخ این ویژه نامه به پرسشهایی همچون؛ چرا امام صادق(ع) برای رسیدن به خلافت از فرصتها استفاده نکردند؟ چرا امام صادق(ع) را پایه گذارمکتب شیعه مینامند؟در دوره امامت امام صادق(ع) اوضاع سیاسی جهان اسلام چگونه بود؟ پاسخ داده شده است.
در پاسخ این پرسش که چرا امام صادق(ع) برای رسیدن به خلافت از فرصتها استفاده نکردند؟ می خوانیم: امام صادق(ع) دست به یک فعالیت فرهنگی عمیق زدند و با تربیت شاگردان زیادی، مکتب حقّه اثنی عشریه را برای همیشه بیمه کردند. گذشت زمان نشان میدهد که هشیاری و ژرف اندیشی امام صادق(ع) بیشترین ضربه را به دشمنان وارد کرده و در عوض بیشترین خدمت را به دین اسلام انجام داده است. نهایتاً همین فعالیتها باعث شد که دشمنان مکتب شیعه نتوانند آنحضرت را تحمّل کنند و آن امام بزرگوار را بهوسیله سمّ به شهادت رسانیدند.
در بخش مقالات این ویه نامه و در مقالهای با عنوان «چرا مذهب جعفری» آمده است: « نشان دادن یک تفسیر جامع ازخدا، رابطه مردم با او و انسان موردنظر اسلام در آن زمان مهمترین دغدغههاى حضرت امام جفعر صادق(علیه السلام)بوده است اعتقادات عقلانى، اخلاق بایسته و دستورالعملهاى فردى واجتماعى (فقه) مهمترین حوزه هایى بود که امام صادق(علیه السلام) در آنهابه طرح و اندیشه دینى پرداختند و چون چنین شد، تشیع داراىشناسنامه رسمى گردید و مذهب ما به نام ایشان مزین شد. در ادامهنمونهاى از دیدگاههاى امام صادق(علیه السلام) که نشان دهنده اسلام نابمحمدى(صلی الله علیه واله)،است ارائه مىشود».
همچنین در مقالهای با عنوان «امام صادق(ع) از دیدگاه علمای اهل تسنن» میخوانیم: « محمد بن زیاد ازدى گفت: شنیدم که مالک بن انس مىگوید بر جعفر بن محمد الصادق (علیهالسلام) وارد شدم به گونهاى که زیاد از من قدرشناسى مىکرد و مىفرمود: «اى مالک تو را دوست دارم» و من از این بابت مسرور مىگشتم و خدا را سپاس مىگفتم و هیچگاه نشد که ایشان را ببینم مگر این که یا روزه داشتند و یا نماز مىخواندند و یا مشغول به ذکر خداوند تبارک و تعالى بودند.» و نیز گفتهاند: «هیچگاه ندیدم ایشان را مگر بر سه خصلت نیک یا نماز مىخواند و یا روزهدار بود و یا به تلاوت قرآن مشغول بود و هیچگاه ایشان را بى وضو ندیدم».
نگاهی به سیره امام صادق(ع) از دیگر مقالاتاین ویژه نامه است، در بخشی از آن آمده است: « امام همانند مردم معمولى لباس مىپوشید و در زندگى رعایت اقتصادرا مىکرد. مىفرمود: بهترین لباس در هرزمان، لباس معمول همانزمان است. از اینرو گاه لباس نو و گاه لباس وصله دار برتنمىکرد. لذا وقتى سفیان ثورى به وى اعتراض مىکرد که: پدرت علىلباسى چنین گرانبهاى نمىپوشید، فرمود: زمان على(ع) زمان فقر واکنون زمان غنا و فراوانى است و پوشیدن آن لباس در این زمان،لباس شهرت است و حرام... پس آستین خود را بالا زد و لباس زیر راکه خشن بود، نشان داد و فرمود: لباس زیر را براى خدا و لباس نورا براى شما پوشیدهام.
ویژگی های عصر امام صادق(ع)
عصر امام صادق(علیه السلام) همزمان با دو حکومتمروانى و عباسى بود کهانواع تضییقها و فشارها بر آن حضرت وارد مىشد، بارها او رابدون آن که جرمى مرتکب شود، به تبعید مىبردند. ازجمله یکبار بههمراه پدرش به شام و بار دیگر در عصر عباسى به عراق رفت. یکباردر زمان سفاح به حیره و چند بار در زمان منصور به حیره، کوفه وبغداد رفت.
با این بیان، این تحلیل که حکومتگران به دلیل نزاعهاى خود،فرصت آزار امام را نداشتند و حضرت در یک فضاى آرام به تاسیسنهضت علمى پرداخت، به صورت مطلق پذیرفتنى نیست، بلکه امام باوجود آزارهاى موسمى اموى و عباسى از هرنوع فرصتى استفاده مىکردتا نهضت علمى خود را به راه اندازد و دلیل عمده رویکرد حضرت،بسته بودن راههاى دیگر بود. چنان چه امام از ناچارى عمدا رو بهتقیه مىآورد. زیرا خلفا در صدد بودند با کوچکترین بهانهاى حضرترا از سر راه خود بردارند.
اولویتها در نهضت علمی امام صادق(ع)
هنگامى که خلافت از اهلبیت علیهم السلام گرفته شد، مردم روى اینجریان از آنها روى گردان شدند و اهلبیت علیهم السلام در ردیفاشخاص عادى بلکه به خاطر سیاست دولت وقت، مطرود از جامعهشناخته شدند و در نتیجه مسلمانها از اهلبیت علیهم السلام دورافتادند و از تربیت علمى و عملى آنان محروم شدند. البته امویانبه این هم بسنده نکردند و با نصب علماى سفارشى خود، کوشیدند ازمطرح شدن ائمهاطهار علیهم السلام از این طریق نیز جلوگیرى کنند.
چونقیامهاى مسلحانه به دلیل اقتدار حکام اموى و عباسى عموما باشکست رو به رو مىشد، نهضت امام صادق(علیه السلام) به سوى حرکتى علمىمىتوانستسوق پیدا کند تا از این گذر علاوه بر پایان دادن بهرکود و سکوت مرگبار فرهنگى، اختلاط و التقاط مذهبى و دینى وفرهنگى نیز زدوده شود. لذا اولویت در نهضت امام بر ترویج وشکوفایى فرهنگ دینى و مذهبى و پاسخگویى به شبهات و رفع التقاط شکل گرفت.
شیوهها و اهداف نهضت علمی و فرهنگی(تربیت راویان)
از گذر ممنوعیت نقل احادیث در مدت زمان طولانى توسط حکام اموى،احساس نیاز شدید به نقل روایات و سخن پیامبر(ص)،امیرمومنان(ع)، امام(ع) را وامىداشتبه تربیت راویان در ابعادمختلف آن روى آورد. لذا اینک از آن امام در هر زمینهاى روایتوجود دارد و این است راز نامیده شدن مذهب به «جعفرى».
راویان با فراگرفتن هزاران حدیث درعلومى چون تفسیر، فقه،تاریخ، مواعظ، اخلاق، کلام، طب، شیمى و... سدى در برابر انحرافاتایجاد کردند. امام صادق(ع) مىفرمود: ابان بن تغلب سى هزار حدیثاز من روایت کرده است. پس آن ها را از من روایت کنید.
برخورد با انحرافات ویژه
چون در عراق تعداد زیادى از شیعیان نیز زندگى مىکردند و باسنىها از حیث فرهنگى و اجتماعى تا حدودى در آمیخته بودند، لذااحتمال تاثیر پذیرى از قیاس وجود داشت. یعنى یک آفت درونى کهمىتوانستشیعیان را تهدیدکند، لذا امام در محو مبانى مذهب قیاسو استحسان تلاش کرد.
دورى از منبع وحى و اخبار اهلبیت رسالت، سبب شد مردانىپاى به عرصه گذارند و ادعاى فضل کنند که هرگز مبانى فکرى قرآنو دین را به خوبى نفهمیدهاند و از این روى همواره، خود وپیروانشان را به راه خطا رهنمون مىشوند.
علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه نامه میتوانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./927/ت302/ن
ارسال نظرات