۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۴۱۲۵۳
آیت الله کعبی:

کمیته های حقیقت یاب برای حل بحران سوریه تشکیل شود

خبرگزاری رسا – عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشکل اصلی سوریه را دخالت آمریکا و اسرائیل در سوریه دانست و با تاکید بر تشکیل گروه های حقیقت یاب بی طرف برای حل بحران این کشور، گفت: کسانی که به دنبال حل این بحران هستند بایستی از ورود سلاح و تروریست به خاک سوریه جلوگیری کنند.
آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم آيت الله عباس کعبي

 

آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مشکل اصلی سوریه را اعزام نیروهای مسلح و تروریست با حمایت آمریکا و اسرائیل، دانست و اظهار داشت: دخالت کشورهای خارجی در این فتنه ای که آمریکا و اسرائیل به راه انداخته مشکل را حل نمی کند.


وی افزود: یکی از راه حل‌های مهم این است که جلوی ورود سلاح و نیروی نظامی به سوریه گرفته شود، راه حل دیگر این است آتش بس کنند و به خشونت و کشتارها پایان دهند و سپس با گفت وگوی ملی و انتخاب آزاد مردم، بدون دخالت خارجی ها این مشکل را برطرف کنند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مردم سوریه از دخالت بیگانگان ناراحت اند، گفت: آنها آمریکا، صهیونیست، ترکیه و عربستان را در این قضایا مقصر می دانند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دولت ترکیه و سوریه را به خویشتن داری دعوت کرد و ابراز داشت: عده ای در این مسأله آتش بیار معرکه شده اند و می خواهند کار این دو کشور را به جنگ بکشانند؛ این جنگ به نفع هیچ کدام از طرفین نخواهد بود بویژه ترکیه بسیار متضرر خواهد شد؛ مسؤولان ترکیه اگر واقعا دلسوز ملت سوریه هستند باید جلوی این کشتارها را بگیرند و اجازه ندهند نیروهای مسلح تروریست از خاک آنها برای ورود به سوریه استفاده کنند.


دستگیری زائران ایرانی در سوریه کار غیر انسانی است
رییس مرکز مطالعات راهبردی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حل مشکل سوریه به تأخیر افتاده است، گفت: می خواستند این مسأله را یک هفته ای تمام کنند ولی حدود یک سال و نیم طول کشید، اگر به این شکل پیش بروند خشونت و کشتار پایانی نخواهد داشت.


آیت الله کعبی ادامه داد: باید هرچه زودتر این مسأله را حل کرد و این به نفع تمام کشورهای منطقه و از جمله ملت سوریه خواهد بود؛ زیر نظر نهادهای بین المللی و در صورت نیاز با تشکیل کمیته‌های حقیقت یاب می توان این بحران را برطرف کرد.


وی همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه را در حل بحران سوریه بسیار مؤثر دانست و گفت: کشورهای همجوار سوریه دست به دست هم دهند و با امداد رسانی به مردم سوریه اجازه دهند خودشان به برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره گروگان گرفتن زائران ایرانی به دست گروه‌های تروریستی سوریه، اظهارداشت: اینها زائرانی بی گناه اند و این مطلب را خود تروریست ها م
ی دانند؛ آن‌ها مسؤول حفاظت از جان زائران ایرانی هستند و کشور ترکیه باید وساطت کند تا هرچه سریع تر موجبات آزادی آنان فراهم آید.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دستگیری زائران ایرانی را کاری غیر انسانی دانست و تصریح کرد: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و زائران بی گناه را اذیت و آزار کنند اوضاع متشنج تر می شود. /928/ت302/ج
 

ارسال نظرات