۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۴۳۵۹۳

گسترش تعامل فرهنگی شهرداری مشهد با اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ دومین جلسه اتاق فکر تبلیغ با شهردار مشهد از سری جلسات بررسی مشکلات و معضلات فرهنگی با مسؤولان استانی در ساختمان مرکزی شهرداری مشهد برگزار شد.
حرم رضوي، امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین جلسه اتاق فکر تبلیغ با پژمان، شهردار مشهد، که مورد استقبال مدیران شهرداری و اعضای اتاق فکر تبلیغ قرار گرفته بود، شب گذشته از ساعت 19 شروع و تا 22 به طول انجامید.

در این جلسه شهردار با خوش آمد گویی به اعضای محترم اتاق فکر و تقدیر از تجمع در این جلسه به پاره ای از فعالیت ها و دغدغه های شهرداری مشهد پیرامون امور فرهنگی پرداخت و با ملاک قرار دادن رهنمودهای رهبری در واردشدن شهرداری ها به مسائل فرهنگی، توضیحاتی را ارائه داد.

شهردار مشهد گفت: مشهد کلانشهری با قومیت‌های متفاوت و فرهنگ‌های مختلف است که ارائه برنامه فرهنگی جامع و یک‌دست را مشکل کرده است با بررسی و تحقیق بیشتر تصمیم به برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی در مقیاس‌های کوچک تر از مناطق و بخش‌ها، به سمت محلات با محوریت مساجد حرکت کردیم تا بتوانیم نتیجه بهتری کسب کنیم.

وی افزود: سعی کردیم در محلات، محور اصلی مساجد باشد با نظارت روحانی و ائمه جماعات هر مسجد به کار فرهنگی بپردازیم و مردم را با دغدغه‌ها و مشکلات بخش فرهنگ آشنا کنیم تا با همت آنها و تلاش شهرداری به موفقیت برسیم.

در ادامه این جلسه مدیران میانی شهرداری مشهد در بخش‌های فرهنگی، تفریحی، هنری، تربیت بدنی و غیره به گزارش مختصر از فعالیت‌های خود  در بخش فرهنگی در سطح شهر پرداختند. پس از آن حجت الاسلام محمدهادی مشیری دبیر اتاق فکر تبلیغ از اعضای اتاق فکر خواست تا نظرات خود پیرامون مشکلات و مسائل پیشروی فرهنگ در شهر را ارائه دهند و انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کنند.

از میان اعضای اتاق فکر تبلیغ به دلیل محدود‌بودن وقت، حجج اسلام واعظ موسوی، اخلاقی، دعایی، جواهری و میرکریمی به ترتیب به بیان نظرات خود پرداخته و هریک مسائلی را بیان کردند.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: نهادهایی همچون شهرداری که با مردم بسیار مرتبط هستند جهت موفقیت در کارها و فعالیت‌های خود در همه بخش‌ها باید نقدپذیر بوده و طبق رهنمودهای رهبری، پذیرای انتقاد و اصلاح عملکرد خود باشند و اگر دچار اشتباهی شدند، اشتباه خود را قبول کنند و پس از آن برای جبران آن اقدام کنند.

وی افزود: با تعیین شاخص در بخش فعالیت‌های فرهنگی، بر این اساس گزارش فعالیت های خود را ارئه دهید و به سبک آماری بیان نکنید. فرمایش رهبری در مورد دیانت و ساری و جاری نمودن آن در جامعه ابتدا باید در خود سازمان ها اجرا شود تا در مرحله بعد که جامعه است موفقیت حاصل شود و بهترین کار پاسخ گویی مطلوب به مردم و کسب رضایت آنها است .

حجت الاسلام اخلاقی نیز با درخواست دگرگونی فضای شهر به سمت فرهنگ دینی و مذهبی، پیشنهاد تشکیل اتاق فکر تصمیم‌ساز در شهرداری با محوریت نخبگان حوزوی و دانشگاهی را ارائه داد و گفت: لازم است همایشی بر مبنای باز‌بینی فضای شهری بر اساس دینی و چیدمان فرهنگی دینی و اولویت شهری برگزار شود تا پس از آن به برنامه ریزی و فعالیت پرداخته شود زیرا مشهد شهری بین المللی محسوب می شود و یکی از پایگاه‌های عظیم اسلام به شمار می آید.

حجت الاسلام دعائی با طرح سؤال، مدل فرهنگی شهرداری چیست؟ به بیان نظر خود پرداخت و گفت: اگر مدلی موجود است و بر اساس آن کار می کنید باید به کارشناسان و نخبگان فرهنگی ارائه شود تا پس از نقد و بررسی به اجرا در آید و اگر مدلی ندارید با تعریف یک مدل و ایجاد آن بر اساس گزاره های دین و مستند سازی آن با یک نگاه جامع به اجرای آن بپردازیم.

وی با اشاره به نگاه و تفکر مردم از شهرداری افزود: مردم ذائقه شیرینی از شهرداری ندارند، با توجه به زحماتی که در بخش فرهنگی متحمل می شوید باید این مشکل ریشه یابی و پس از آن اصلاح شود تا تعامل و همکاری مردم را در برنامه ها، داشته باشید.

حجت الاسلام جواهری نیز با پیشنهاد تأسیس دفتر ارتباط با حوزه و دانشگاه، جهت بهره برداری علمی و برنامه ریزی مؤثر شهرداری در فعالیت ها، به بیان نظر خویش پرداخت و گفت: دکه های مطبوعاتی سطح شهر که نماد فرهنگ محسوب می شود به سمتی پیش می رود که ضد فرهنگ را اشاعه می دهد فروش اقلامی مثل سیگار در مکانی که به عنوان ارائه مطبوعات و نشریات در نظر گرفته شده شایسته نیست. در بخش نشریات و مکتوبات فرهنگ سراها، وجود یک هیأت نظارت علمی بسیار لازم است.

وی افزود: توجه به مقوله حجاب در شهرداری و استانداری و دیگر ادارات به خصوص در بین کارمندان بسیار ضروری است که باید به این امر همت گمارده و در راه نهادینه کردن فرهنگ حجاب تلاش کنید. در بخش المان ها هم به سمت فرهنگ دینی حرکت کرده، الگو برداری کنید.

حجت الاسلام میرکریمی با بیان حدیثی از امام محمد باقر(ع) گفت: بر اساس حسن ظن به فعالیت‌های شهرداری می‌نگریم و می‌دانیم که خدماتی را انجام داده اید. انتقاد ما بر اساس دشمنی نیست بلکه بر اساس دلسوزی و خیر‌خواهانه است، تا با اصلاح آن موفقیت بیشتری کسب کنید.

در پایان حجت الاسلام مشیری دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان با  تشکر از شهردار و اعضای حاضر در جلسه ابراز داشت: اتاق فکر تبلیغ بر اساس رهنمودهای رهبری، قصد دارد با بصیرت و نگاه نقادانه و در عین حال خیرخواهانه به مسؤولان اجرایی به خصوص فرهنگی، به مساعدت و همیاری با آنها پرداخته تا زمینه رشد فضای فرهنگی و خدمت رسانی به جامعه اسلامی مهیا شود.

بار دیگر پژمان، شهردار مشهد، با تقدیر از حضور اعضای محترم اتاق فکر تبلیغ در این جلسه و انتقادات و پیشنهادهای دلسوزانه آنها، خواستار ادامه این گونه جلسات شد و افزود: ما وارث یک نحوه مدیریت خاص قدیمی در مشهدیم که بنا به دلایلی طرز نگاه مردم را به این سازمان تغییر داده، بنابر این ما سعی در پیدا کردن ریشه این نگرش و اصلاح آن در شهرداری داریم که در این مسیر از انتقاد و پیشنهاد شما بهره می بریم./933/پ202/س

ارسال نظرات