تمام مشکلات ناشی از تفکر مادی است
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در درس اخلاق خود که متن آن در پایگاه اینترنتی معاونت تهذیب حوزههای علمیه منتشر شده، به بررسی ایمان مؤمن پرداخته است.
متن سخنان این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به این شرح است:
امام باقر(ع) مىفرماید، پیامبر اکرم(ص) فرمود «مؤمن کسى است که مؤمنان نسبت به جان و مال خود او را امین بدانند، خیانتى در جان و مال مسلمین روا ندارد و مسلمان کسى است که دیگران از دست و زبان او سالم باشند و مهاجران کسانى هستند که از گناهان هجرت کرده و محرمات را ترک کنند مؤمن بر مؤمن ظلم نمىکند و در برابر مشکلات او را رها نمىکند یا او را غیبت نمىکند یا او را رها نمىکند. مسلمان ارثى و جغرافیایى کافى نیست و تصور نشود که مهاجرت بعد از فتح مکّه تمام شد.
شرح روایت
اگر حقیقت ایمان و اسلام در جامعه بشرى پیاده شود، غالب مشکلات از بین خواهد رفت و مشکل زمانى آغاز مىشود که تفکّرات، مادّى مىشود و از اسلام جز اسمى باقى نمىماند که در این صورت مشکلات پشت سر هم مىآید.
غیبت کفار غیر محارب حرام است
حال اگر مسلمانان به هم ظلم نکنند و غیبت نکنند و در حوادث همدیگر را یارى کنند خیلى از مشکلات حل مىشود، باید توجّه نمود که فقط غیبت مسلمان حرام نیست بلکه کفّار غیر محارب هم که جان و آبرویشان محفوظ است، غیبتشان حرام است حتى غیبت بچه ممیّز هم جایز نیست چون وقتى عیبش را مىگوییم اذیّت مىشود، پس حرمت غیبت دایره وسیعى دارد.
احترام به عرض و آبروى افراد در میان ما بسیار متزلزل شده و به اندک چیزى آبروى همدیگر را مىبرند و در عرصه رسانهها نه تنها غیبت بلکه افترا و تهمت مىزنند و نام آن را افشاگرى مىگذارند که همان غیبت و تهمت است.
روایات متعدّدى داریم که بعداً به آن خواهیم پرداخت و چون هفته دفاع مقدس است ذکر نکاتى لازم است، هفته دفاع مقدس باید در هر سال تجلیل شود تا نسلهاى جدید بدانند چه زحماتى براى حفظ نظام کشیده شده و اگر در آینده مشکلى براى نظام پیدا شود، چه وظایفى بر عهده دارند.
پیروزى در جنگ تحمیلى معجزه الهى بود
ما معتقدیم که پیروزى در جنگ تحمیلى یک معجزه الهى بود، به دو دلیل که امروز بر همه ثابت شده که در جنگ همه دولتهاى نیرومند به یارى صدام برخواستند و آخرین تجهیزات را در اختیار او گذاشتند تا حکومت اسلامى را که براى آنها خطر داشت، نابود کنند.
و دلیل دیگر ما هم در زمانى بودیم که همه چیز متلاشى شده بود که خاصیت انقلاب است که همه چیز را ویران کند تا بناى نو بسازد، نه ارتشى در کار بود و نه سلاحى.
با لطف الهى و با وجود تمام مشکلات پیروزى حاصل شد، امام از نیروى مذهب و فرهنگ شهادت بهرهگیرى کرد و جمعیت را به جبههها گسیل داشت و با امدادهاى الهى پیروزى حاصل شد که با حسابهاى عادى این موفقیتها قابل دستیابى نیست.
ما باید این عنایت پروردگار را قدر بدانیم و بر ارواح شهیدان و امام شهیدان درود بفرستیم و آزادگان و جانبازان را گرامى بداریم.
هر چه انقلاب دارد از مذهب است
نکته دیگر این که ما هر چه در برنامههاى انقلاب داشتیم از نیروى مذهب بود و رمز یا زهرا(س)، یا مهدى(عج) و خواندن زیارت عاشورا، نماز شب، دعاى کمیل، ندبه باعث پیروزى در جنگ بود و خود انقلاب را ما با عاشورا پیش بردیم و با نیروى مذهب انقلاب کردیم و ترس دشمن هم از همین نیروست؛ مبادا اینها را رها کنیم و دنبال کوروش کبیر بیافتیم که اگر مىتوانست شاه را نجات مىداد، ما نباید رنگ مذهبى انقلاب را کمرنگ کنیم.
فرهنگ اسلامى نه فرهنگ ایرانى
فلسطین دو مرحله داشت؛ یک مرتبه تکیه بر عربیت بود که باعث پیشرفت اسرائیل بود ولى از زمانى که تبدیل به فرهنگ اسلام شد موفّقیتها حاصل شد، ما نباید تجربیات گذشته را تکرار کنیم و به جاى فرهنگ اسلامى فرهنگ ایرانى بگوییم چرا که آنچه انقلاب را ایجاد کرد اسلام بود.
خدا به همه ما هوشیارى عنایت کند که راه را از بىراهه بشناسیم./993/د102/ج