نشست علمی تناسب آیات غدیر برگزار شد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دانشگاه ادیان و مذاهب، در ابتدای این نشست، حجتالاسلام و المسلمین یوسفی غروی با اشاره به آیات 3، 55 و 67 سوره مائده گفت: آیه 3 سوره مائده آیه غدیر، آیه 55 آیه ولایت و آیه 67 آیه تبلیغ است، در حال حاضر تفکر این است که این آیات به صورت ناپیوسته و با فاصله نازل شدهاند درحالیکه وضعیت این آیات به گونه دیگری است و در تفسیر عیاشی آمده که این آیات به صورت یکجا بر پیامبر اکرم (ص) نازل شدهاند.
وی افزود: اکثر سورههای قرآن به صورت دفعتاً و یکجا نازل نشدهاند مگر سورههایی که قصار هستند، پس معمول نزول سورههای قرآن نزولی قطعه قطعه و نجومی بوده و یکی از سورههایی که به صورت دفعتاً نازل شده، سوره مائده است.
حجتالاسلام والمسلمین یوسفی غروی در مورد رابطه حدیث غدیر با آیات سوره مائده گفت: حدیث غدیر با این امر اینکه آیات سوره مائده به صورت یکجا و دفعتاً نازل شده باشد، هیچ منافاتی ندارد؛ در روایات آمده که پیش از حجةالوداع حضرت علی (ع) به یمن رفته بودند و پیامبر اکرم (ص) در نامهای از ایشان میخواهند که حضرت علی (ع) نیز به حج مشرف شوند و حضرت علی (ع) نیز به حج میآیند.
وی ادامه داد: زمانی که حضرت علی (ع) با یارانشان به مکه میرسند، یاران از حضرت درخواست میکنند که با بردهای یمانی که به عنوان جزیه از یهودیان یمن اخذ کرده بودند، احرام ببندند و حضرت برای کسب تکلیف نزد پیامبر (ص) آمده و پس از بازگشت به نزد یاران خود مشاهده میکنند که یاران با بردهای یمانی احرام بستهاند، ولی حضرت بردها را پس میگیرند و حتی برخی از یاران بر اثر انجام این کار به حضرت لقب خشن را میدهند.
حجتالاسلام والمسلمین یوسفی غروی با اشاره به الفاظ آیه اکمال خاطر نشان کرد: در آیه اکمال آمده که «الیوم اکملت لکم دینکم» که «الیوم» به معنی «امروزه» است نه «امروز» و «اکملت» نیز گرچه صیغه ماضی است، ولی به معنای «کامل میکنم» است؛ همچنین گفته شده که ولی شما کسی است که در نماز زکات میپردازد و این مربوط میشود به ورود حضرت علی (ع) به مکه که پس از ورود، ایشان برای نماز به مسجد رفته و مشغول نافله میشوند، در همین حال مسکینی با خدا راز و نیاز کرده و میگوید که خدایا در مسجد مسلمانان نیز کسی به من کمک نکرد و قصد خروج از مسجد را داشته که حضرت علی (ع) انگشتری خود را از دست خارج کرده و به آن مسکین میدهد.
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر تعداد افرادی که در واقعه غدیر شرکت داشتند یادآور شد: به نظر میرسد که تعداد 100 هزار نفر عدد حجاجی است که در آن سال در مراسم حج شرکت کرده بودند و تعداد افرادی که در مراسم غدیر شرکت داشتند، طبق دو روایت از امام باقر و امام صادق (ع) 5 یا 10 هزار نفر بوده است و احتمالاً 5 هزار نفر تعداد کسانی است که با آگاهی در این مراسم شرکت کردند و 10 هزار نفر نیز به این دلیل است که در این حج افراد با خانوادههای خود شرکت کرده بودند.
وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار در رابطه با اینکه آیا نحوه جای گیری این آیات به همین شکل بوده است، گفت: هیچ دلیلی برخلاف این وجود ندارد و برای اینکه گفته شود این آیات ترتیب دیگری داشتهاند، باید دلایل بسیاری محکم و معتبری وجود داشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین یوسفی غروی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از حضار در رابطه با اینکه آیا خطبه طولانی که در حال حاضر به عنوان خطبه غدیر وجود دارد، همان خطبه اصلی در غدیر است اظهار کرد: در کتاب غدیر علامه امینی با ذکر اسناد معتبر خطبه غدیر در دو صفحه آمده است و به عقیده من این خطبه طولانی متعلق به فاطمیان است که پس از آنها تکمیل شده و بر دوازده امام دلالت میکند زیرا فاطمیان شیعیان شش امامی بودند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اینکه عدهای میگویند آیات غدیر مربوط به صلح حدیبیه است، بیان داشت: خیر، پس از اینکه پیامبر (ص) صلح حدیبیه را انجام داد و بازگشت، سوره فتح نازل شد و این آیات مربوط به صلح حدیبیه نیست./905/د102/ن