۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۴۶۶۵۰

تشریح فعالیت فرهنگی جامعه المصطفای مشهد در بخش طلاب و خانواده

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل امور طلاب و خانواده‌های جامعه المصطفی العالمیه مشهد گفت: طرح پشتیبانی از حافظان قرآن با هدف تشویق و ترغیب حافظان قرآنی با برگزاری آزمون‌های ویژه حفظ در فصل‌های مختلف سال اجرا می‌شود.
 جامعه المصطفي العالميه مشهد
حجت‌الاسلام علی تقوی٬ مدیر کل امور طلاب و خانواده‌های جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به معرفی این اداره پرداخت و گفت: امور طلاب در سه بخش مجزای اداری‌رفاهی٬ خانواده‌ها و امداد و سلامت پی گیری می‌شود.
 
وی در خصوص اداره امور خانواده گفت: اداره امور خانواده این مرکز با هدف ارتقای سطح فرهنگی٬ تربیتی و علمی همسران و فرزندان طلبه‌ها در دو بخش آموزشی و فرهنگی‌تربیتی در عرصه خدمت‌رسانی به خانواده‌های جامعه المصطفی است.
 
وی افزود: در بخش آموزش که شامل آموزش‌های قرآنی و حدیثی٬ آموزش‌های معارفی و آموز‌ش‌های کاربردی است، فعالیت‌های گسترده‌ای برنامه‌ریزی و در مرحله اجرا می‌باشد و طرح حافظان وحی یکی از آنهاست که ویژه فرزندان و همسران طلاب در قالب‌های حفظ سه ساله٬ چهار ساله و شش ساله می‌باشد و تاکنون بیش از صد نفر در آن شرکت نموده‌اند.
 
حجت‌الاسلام تقوی در خصوص دوره تربیت معلم قرآن کریم گفت: این دوره با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌گردد و تاکنون دو دوره آن برگزار شده و به کسانی که با موفقیت دوره را به پایان رسانده‌اند٬ گواهی پایان دوره اعطا شده است.
 
وی سپس به مهد و پیش دبستانی قرآنی و حدیثی پرداخت و گفت: نظر به ضرورت آشنایی٬ یادگیری و انس با قرآن از دوره‌های خردسالی٬ اداره امور خانواده با جذب اساتید مجرب مهدالرضا در این زمینه دوره‌های پیش دبستانی قرآنی و حدیثی با روش‌های نوین آموزشی همچون قصه گویی٬ طراحی و نقاشی٬ آیات و احادیث کاربردی را در طول سال تحصیلی برای فرزندان طلاب برنامه‌ریزی نموده است که نهایتا منجر به تسلط به روانخوانی قرآن کریم می‌گردد.
 
وی افزود: طرح پشتیبانی از حافظان قرآن نیز با هدف تشویق و ترغیب حافظان قرآنی با برگزاری آزمون‌های ویژه حفظ در فصل‌های مختلف سال اجرا می گردد، همچنین طرح سلسله نشست‌های تلاوت قرآن کریم از دیگر برنامه‌هاست که در حال حاضر در سه مکان مجزا برای فرزندان طلاب در حال برگزاری است.
 
مدیر امور طلاب و خانواده های جامعه المصطفی العالمیه مشهد به بخش آموزش‌های کاربردی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با تهیه و تجهیز سه کارگاه خیاطی٬ رایانه و معرق، کلاس‌های هنری‌مهارتی همچون خیاطی٬ رایانه٬ معرق٬ طراحی٬ نقاشی٬ داستان نویسی و دیگر مهارت‌ها، برنامه‌ریزی و در حال برگزاری می‌باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: در بخش معارف نیز با توجه به سطح علمی خانواده‌های طلاب٬ در حال حاضر دو دوره با عنوان طرح کوثر (آموزش عمومی معارف اسلامی) و دوره تربیت خواهران مبلغ ویژه همسران طلاب برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است که شرکت کنندگان در دوره تربیت مبلغه در صورت گذراندن موفق کل دوره٬ گواهی‌نامه پایان دوره دریافت می‌کنند.
 
وی بخش بعدی را برنامه‌های فرهنگی‌تربیتی، اعلام کرد و گفت: طرح اوقات فراغت با حضور بیش از ششصد نفر از فرزندان و همسران طلاب در تابستان 91، برگزاری مراسم‌های دینی٬ طرح دیدار از خانواده‌های طلاب٬ طرح همیار خانواده٬ برگزاری مسابقات قرآنی، حدیثی، فرهنگی و هنری متناسب با مناسبت‌های مختلف٬ برگزاری اردوهای بلند مدت٬ برگزاری سلسله نشست‌های آموزش خانواده٬ اجرای مسابقات ورزشی٬ برگزاری دوره‌های آموزش شنا٬ فوتسال٬ والیبال و ورزش‌های دیگر٬ حمایت از هیأت‌های مذهبی خانواده٬ المپیادهای قرآنی‌حدیثی و نیز فرهنگی ـ ‌ورزشی از فعالیت‌های آن است.
 
حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به این‌که همسران طلاب از ملیت‌هایی مثل هندوستان٬ پاکستان٬ تاجیکستان٬ آفریقا و چین هستند٬ یادگیری زبان فارسی را اولین گام دانست و از برنامه‌ریزی و برگزاری دوره زبان فارسی برای این گروه خبر داد و گفت: همچنین در اداره امداد و سلامت، مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی بلاغ از جمله مراکزی است که در سال‌های اخیر٬ تأسیس شده که در حال حاضر با حضور شش مشاور در زمینه‌های روانپزشکی٬ روان‌شناختی خانوادگی٬ تحصیلی٬ ازدواج و دیگر زمینه‌ها به خانواده‌های طلاب خدمات ارائه می‌کند./932/ت302/س
ارسال نظرات