۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۴۸۱۶۹

چندین کتاب مرتبط با نهضت عاشورا در عربستان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ تعدادی از کتاب های مرتبط با نهضت عاشورا و عزاداری حسینی در ایام محرم توسط علما و نویسندگان شیعه عربستان چاپ و منتشر شدند.
کتاب شعائر الحسيني در عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از راصد، در حالی که از آغاز ماه محرم تاکنون، مجالس و مراسم های حسینی در سراسر جهان برگزار می شود، علما و نویسندگان شیعه عربستان نیز چندین کتاب در زمینه نهضت عاشورا و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را منتشر کردند.

 

یکی از این کتاب ها «الشعائر الحسینی- اهداف و فوائد» است که توسط علی الدروره از پژوهشگران اسلامی عربستان تالیف کرده و در روزهای گذشته منتشر شد.

 

این کتاب 63 صفحه ای به بررسی سیره امام حسین(ع) می پردازد و در سه فصل اهداف شعائر حسینی، فوائد شعائر حسینی و اقوال علما، فلاسفه و سیاستمداران گذشته و معاصر درباره عزاداری سالار شهیدان(ع) تالیف شده است.

 

این پژوهشگر همچنین کتاب «تاریخ عزای حسینی» را در ایام محرم به رشته تحریر درآورد و در آن به بررسی تاریخ عزای حسینی از تولد این امام تا هنگام شهادتشان و همچنین فرموده های پیامبر اکرم(ع) درباره شهادت امام حسین(ع) اختصاص دارد.

 

این نویسنده می نویسد که عزاداری حسینی از دوران پیامبر اکرم(ص) و گریه ایشان در هنگام تولد اباعبدالله الحسین(ع) آغاز شده و حضرت زهرا(س) و امیرمومنان حضرت امام علی(ع) نیز در آن دوران برای فرزندشان گریه کرده و به سوگواری می پرداختند.

 

کتاب «النهضه الحسینیه...بین مقتضیات الواقع الاجتماعی و القیام بالواجب الشرعی» یکی دیگر از تالیفاتی است که از سوی حجت الاسلام شیخ عبدالهادی الفضلی تالیف و توسط بیت الحکمه الثقافی منتشر شده است.

 

این عالم شیعه در کتاب خود از موسم عاشورا به عنوان یکی از مهم ترین موسوم های پیروان اهل بیت(ع) یاد کرده و اظهار می دارد که خطابی حسینی علاوه بر یادآوری نهضت عاشورا به سخنرانی در زمینه های مختلف تاریخی، دینی و اجتماعی می پردازند و در زمینه های مختلف دینی نظیر تفسیر و فقه و عقاید و حدیث و سیره و اخلاق نیز سخن می گویند.

 

حجت الاسلام الفضلی با اشاره به پیشرفت منبر حسینی و برنامه های عزاداری از ارائه برنامه های جدید دینی و اخلاقی و فرهنگی در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) به عنوان یکی از نقاط قوت عزاداری یاد کرد.

نهضت حسینی و ادای فریضه الهی، نهضت حسینی و ماهیت جنبش، جامعه اسلامی و نشانه های تغییر، اهل بیت(ع) و دوران مواجهه و فداکاری تنها راه برای تغییر، پنج فصل این کتاب 134 صفحه ای است.

 

«بصائر من النهضة الحسینیة» یکی دیگر از کتاب هایی است که توسط دو تن از نویسندگان شیعه عربستان به نام های رضی منصور العسیف و باسم ابراهیم البحرانی تالیف و منتشر شد.

 

نویسندگان این کتاب علاوه بر مطرح ساختن برخی مسائل درباره نهضت عاشورا، تعدادی از مقالات، نوشته ها و شعرهای حسینی علما و شاعران حسینی را در این کتاب گنجانده اند./980/

ارسال نظرات