۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۴۸۶۱۷
در حرم مطهر حضرت معصومه؛

سومین نشست از دوره عاشورا شناسی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حسین گنجی در سومین نشست از دوره عاشورا شناسی با اشاره به سخنی از حضرت امام رضا(ع) گفت: اهل‌بیت رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) از یک خانواده بوده و خردسالان آن‌ها تمام کمالات را از بزرگسالانشان به ارث می‌برند.
دوره کوتاه مدت عاشورا شناسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین گنجی، استاد حوزه علمیه قم، در سومین نشست از دوره عاشورا شناسی که ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، نقش بنی هاشم در حادثه کربلا را مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مبنی بر حضور 18 نفر از بنی هاشم در واقعه عاشورا گفت: شب عاشورا امام حسین(ع)، درباره بنی هاشم شهادت دادند که هیچ پیغمبر و وصی پیغمبری، اهل‌بیتی نیکوکارتر و صله‌مندتر از اهل‌بیت من ندارد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنی از حضرت امام رضا(ع) اضافه کرد: اهل‌بیت رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) از یک خانواده بوده و خردسالان آن‌ها تمام کمالات را از بزرگسالانشان به ارث می‌برند.

وی با بیان ویژگی‌های حضرت ابالفضل العباس(ع)، اظهار داشت: روزی امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به پسرشان حضرت عباس(ع) می‌فرمایند عدد یک را بگو، ایشان عدد یک را بر زبان می‌آورند، سپس امام علی(ع) می‌فرمایند که عدد دو را بگو، ایشان خودداری کرده، می‌گویند هیچ‌وقت با زبانی که یک را گفته‌ام دو بر زبان نمی‌آورم و این توحید حضرت ابالفضل(ع) را از زمان خردسالی می‌رساند.

حجت‌الاسلام گنجی ادامه داد: در کتاب منتخب التواریخ آمده که وقتی سرهای شهدای کربلا را به کاخ یزید بردند، سر حضرت ابالفضل(ع) برای یزید جلب توجه کرده و سؤال کرد سر چه کسی است که چنین پیشانی درخشانی دارد و آثار سجده بر آن نمایان است.

وی تصریح کرد: در حالی که حضرت معصومه(س) فقط یک زیارت‌نامه مأثوره دارند و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) چنین زیارت‌نامه‌ای ندارند، حضرت عباس(ع) یازده زیارت‌نامه مأثوره از طرف اهل‌بیت(ع) دارند.

این استاد حوزه علمیه قم، در ادامه به بیان ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر(ع) پرداخت و اضافه کرد: علامه میرزا ابوالفضل تهرانی در کتاب شفاءالصدور 10 صفت و ویژگی برای حضرت علی اکبر(ع) بیان می‌کند و یکی از آن‌ها، که از سخنان حضرت اباعبدالله(ع) برگرفته شده، اشاره به هم ردیف بودن حضرت علی‌اکبر(ع) با مقام نبوت و امامت دارد.

وی تصریح کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) شبیه‌ترین شخص از جهت خلق عظیم، اخلاق و منطق به حضرت رسول اکرم(ص) بودند و همچون پیامبر عظیم الشأن، فقط سخن خدا را بر زبان می‌آورند.

حجت‌الاسلام گنجی با اشاره به این‌که حتی اولیای خداوند نیز مقداری به دنیا وابسته بوده و از مرگ هراس داشتند، خاطرنشان کرد: حضرت قاسم بن الحسن(ع) که به سن بلوغ جنسی نرسیده بود، زمان شنیدن خبر شهادتشان از امام حسین(ع)، مرگ را شیرین‌تر از عسل توصیف می‌کند.

وی در پایان گفت: حضرت عبدالله بن الحسن(ع) با این‌که سنی بیش از یازده سال نداشت، زمانی که تنهایی و غربت حضرت اباعبدالله(ع) را می‌بیند، خود را به امام حسین(ع) رسانده، بدنش را سپر ایشان قرار می‌دهد و جانش را فدای امام زمانش می‌کند./997/پ202/پ

ارسال نظرات