۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۴۹۵۸۷
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

توجه نکردن به گستره منابع از مشکلات پژوهش در هنر اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به منابع پژوهشی در ایران، اروپا و جهان اسلام گفت: توجه نکردن به گستره منابع یکی از مهم‌ترین مشکلات پژوهش در هنر اسلامی است.
بنياد پژوهش ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهرداد قیومی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، 21 آذر در همایش پژوهش هنرهای ایرانی اسلامی در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی به بیان معضلات پژوهش در هنر اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در واقع یکی از مهم‌ترین معضلات در این حوزه را باید از حیث ارکان آن بررسی کرد.

ارکان اصلی پژوهش منابع است

وی با بیان این که یکی از ارکان اصلی پژوهش منابع است، افزود: یکی از معضلات تحقیق و پژوهش در معماری اسلامی توجه نکردن به گستره منابع است چرا که منابع تاریخی به چند دسته تاریخ نامه کهن معماری، سندهای کهن معماری، تاریخ نامه‌های امروز و سندهای امروز معماری تقسیم می‌شود.

قیومی با اشاره به این که یکی از منابع تاریخ مبدأ تاریخ است، تصریح کرد: در واقع تحلیل تاریخ خودش یک مبنای تاریخی است و در این راستا باید نگاهمان را تغییر دهیم چرا که تاریخ موجودی جدا ار رویدادهای متفرق نیست.

عضو فرهنگستان هنر در ادامه به بررسی منابع پژوهشی در ایران، اروپا و جهان اسلام پرداخت و اظهار داشت: در واقع در جهان اسلام می توان به منابع پژوهشی رساله معماریه قرن یازده، ممالک عثمانیه، تذکره الانبیا و تذکره البیان اشاره کرد و با تغییر دیدگاه می‌توان به منابع فراوانی در این حوزه دست یافت.

مدیریت متمرکز راهکاری برای تشکیل قطب‌های پژوهش

 محسن طبسی، استادیار دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز با بیان این که ایجاد یک مدیریت متمرکز در حوزه معماری ایرانی و اسلامی ضروری است، گفت: با ایجاد مدیریت متمرکز می‌توان قطب‌هایی را برای پژوهش در حوزه معماری ایرانی اسلامی تشکیل داد.

دبیر علمی همایش پژوهش در هنرهای ایرانی و اسلامی همچنین درباره کم‌بودن تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه همایش، علت آن را کمبود پژوهشگر در کشور توصیف کرد و گفت: امیدواریم در همایش‌های دوم و سوم با برنامه‌ریزی بهتری کارها انجام شود.

وی در ادامه افزود: ارائه دستاوردها، تجربیات و نتایج فعالیت‌های پژوهشی استادان و پژوهشگران، معرفی هنرهای اسلامی به کار رفته در حرم رضوی و بررسی وضعیت کنونی فعالیت‌های پژوهشی در زمینه هنرهای ایرانی اسلامی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش  دو روزه است.

گفتنی است، دومین روز همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار در حال برگزاری می‌شود./934/پ20/س

ارسال نظرات