۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۴۹۸۱۲
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم؛

حکم اولیه اسلامی بر افزایش جمعیت دلالت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: یکی از کارهایی که برای اقناع جامعه و توجیه بحث جمعیت باید به آن اهمیت داد این است که تبیین شود سیاست‌های کنترلی جمعیت مربوط به احکام ثانویه و مقولات حکومتی است و حکم اولیه اسلامی بر افزایش جمعیت دلالت می‌کند.
حجت‌الاسلام احمد واعظي رييس دفتر تبليغات اسلامي قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم در نشست هم‌اندیشی با شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اهمیت دو مسأله رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگ سازی در بحث افزایش جمعیت گفت: نکته‌ای که به حوزویان مربوط می‌شود تنبیه و تنقیح یک نظریه جامع اسلامی در باب جمعیت است چرا که بحث جمعیت فقط متوجه مطلوبیت کثرت جمعیت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بحث کثرت جمعیت در اندیشه دینی به عنوان یک موهبت الهی قلمداد شده و یکی از چیزهایی است که در محضر خدا از آن با عبارت «اللهم نشکو الیک من قلة عددنا» شکوا شده و نشان دهنده این است که کمبود جمعیت نقص محسوب می‌شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد: با توجه به مشکل موجود و این‌که حوزه باید در مورد آن نظریه پردازی کند، باید نظریه‌ای جامع در رابطه با جمعیت طراحی کنیم و لازم است در آن نظریه جامع، بحث نظام مطلوب اشتغال و جایگاه اشتغالی و اجتماعی بانوان مطرح و مشخص شود.

وی  با اشاره به این‌که این نظریه جامع ابعاد مختلفی دارد که باید به خوبی ترسیم شوند اظهار داشت: بحث مربوط به جمعیت وجوه ثابت و متغیری دارد که در وجه ثابت آن باید به نظریه و دیدگاه روشنی از منظر دین نسبت به مقوله‌های اشتغال و تحصیل بانوان و الگوی خانواده مطلوب اسلامی برسیم.

حجت‌الاسلام احمد واعظی به بیان وجوه متغیر بحث جمعیت پرداخت و ابراز داشت: این محور مربوط به واقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می‌شود که در بستر زمان تغییر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک کشور با توجه به رواج دولت ملت، مناسبت‌های زمانی، توزیع ناعادلانه امکانات و مخاصماتی که در سطح جهانی صورت می‌گیرد در وضعیت‌های متغیری روبه رو قرار می‌گیرد که باعث مدیریت‌های کلان در سیاست‌های جمعیتی آن کشور می‌شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم ادامه داد: پس از برهه‌ای از زمان که تمام قوا در کنترل جمعیت به خدمت گرفته شد، جامعه فکری و فرهنگی ما سلیقه‌ای ثانویه در بحث جمعیت پیدا کرد و به سبب تبلیغاتی که از منظر اسلامی به آن دمیده شد به رنگ اسلامی درآمد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که برای اقناع جامعه و توجیه بحث جمعیت باید به آن اهمیت داد این است که تبیین شود سیاست‌های کنترلی جمعیت مربوط به احکام ثانویه و مقولات حکومتی است و حکم اولیه اسلامی بر افزایش جمعیت دلالت می‌کند.

حجت‌الاسلام احمد واعظی با اشاره به این‌که مقوله فرهنگ‌سازی و نظام زیبا شناختی باهم درآمیخته هستند، اضافه کرد: هر جا که به دنبال تغییر ذائقه فرهنگی باشیم با مقوله زیبا شناختی درگیر می‌شویم، چون انسان‌ها در افعال اختیاری خودشان تابع نظام زیبا شناختی هستند.

وی تصریح کرد: نظام زیبا شناختی حاکم بر جامعه ما با ارزش‌های اسلامی فاصله گرفته و فرهنگ غرب در زمینه‌هایی خودش را بر ما به ویژه به اقشار و زوج‌های جوان ما تحمیل کرده است و باعث شده که این حالت فردگرایی و تغییر نگاه به فرزند به وجود آمده است./997/پ202/ن

ارسال نظرات