۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۵۰۱۸۱
وزیر ارشاد:

تحریم توفیقی اجباری برای ایران است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تحریم جمهوری اسلامی ایران را توفیقی اجباری برای رسیدن به خودکفایی و اقتدار در عرصه های مختلف دانست.
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران نمونه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مرکز این سازمان در تهران، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در شرایط حاضر نیازمند بهره‌گیری از این دو مجموعه بزرگ هستیم.
وی با یادآوری برخی از جزوات و کتاب‌های این مرکز همچون دانستنی‌های یک رایزن، این کتاب‌ها را حاصل تجارب ارزشمندی خواند که برای آیندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و اظهار داشت: تحولات جهانی سهم بسیار بزرگی در عرصه بین‌الملل و این محصولات دارند.
وزیر ارشاد با اشاره به تمایل کشورهای منطقه برای معرفی جمهوری اسلامی ایران در کتاب‌های درسی، ابراز داشت: در نشستی که با وزیر فرهنگ روسیه داشتیم این مساله مطرح شد که آنان می‌خواهند چهره واقعی ایران را به دور از سیاه‌نمایی‌ها معرفی کنند، این گونه اقدامات کارهای ریشه‌ای و اساسی به حساب می‌آید.
وی همچنین هفته پژوهش را فرصت مناسبی برای تقدیر از کارهای ماندگار دانست و گفت: باید بحث‌های جدی‌تری مطرح شود، با وجود تأکید فراوان اسلام در مسأله تفکر و تعقل متأسفانه برخی از مدیران و مسؤولان از اهمیت این موضوع غافل شده‌اند.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه 43سوره مبارکه عنکبوت، ادامه داد: در روایت مشترکی میان شیعه و تسنن از پیامبر(ص) آمده است که حضرت رسول(ص) می‌فرماید هر شخصی که به سوی علم گامی بردارد مانند این است که به سوی بهشت راهی را می‌پیماید.
وی در ادامه بیان داشت: امروزه تحقیق و پژوهش صرفا یک فضیلت نیست بلکه به عنوان ضرورت مطرح شده و امری لازم است و نمی‌توان تنها بر وجه استحباب آن تکیه کرد.
وزیر ارشاد ابراز داشت: کشوری که می‌خواهد پیشرفته و مستقل باشد، باید نخبگان آن اهل تحقیق و پژوهش بوده و در صدد کشف راه‌های تازه باشند.
وی خاطرنشان کرد: دیگر نمی‌توان در تولید علم به کشورهای غربی وابسته و مصرف‌گرا بود، هر گاه منافع غرب اقتضا کند کشورهای دیگر را در این زمینه محروم می‌کنند.
حسینی افزود: باید گفت این تحریم جمهوری اسلامی یک توفیق اجباری بود و اگر تأکیدهای مقام معظم رهبری نبود نمی‌توانسیتم تا این حد پیشرفت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به این‌که هر کشور پیشرفته حجم تحقیقات آن نیز بیشتر است، خاطرنشان کرد: کشورهای استعماری در هر کشوری که می‌خواستند نفوذ و نقش‌های استعماری خود را پیاده کنند، پیش از آنان به تحقیق بر روی مسائل فرهنگی و مردم‌شناسی آن می‌پرداختند.
وزیر ارشاد افزود: مستشرقان آنان در جوامع شرقی حضور فعال دارند این مساله نشان‌دهنده این است که می‌خواهند بر اساس واقعیات نظریه‌پردازی کنند.
وی ادامه داد: در صدر اسلام نیز بر این نکته تأکید شده بود که مردم باید محیط خود را شناخته و بر اساس این شناخت تصمیم‌گیری کنند به همین سبب دیده می‌شود یارانی همچون زید‌بن‌ثابت برای فراگیری علوم و زبان‌های مختلف اقدام می‌کنند.
حسینی گفت: تحقیق و پژوهش زاینده علم و دانش است و البته شیوه‌های پژوهش در حال تغییر هستند که باید خود را با این شیوه‌ها تطیبق دهیم.
وی بیان کرد: همچنین باید نیازها شناخته شود زیرا امکانات محدود است و باید مباحثی پیگیری شود که دارای اولویت است.
وزیر ارشاد اسلامی با بیان این‌که در کشور نیازمند رابطه دو سویه میان پژوهشگران و مدیران هستیم، اظهار داشت: گاهی اقدامات صورت گرفته ناظر به نیازهای جامعه نیست و مدیران اجرایی باید مشکلات را بیان کرده تا محققان در مورد آن پژوهش کنند.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال اکنون که در تحریم هستیم باید تحقیقات درباره چگونگی دور زدن تحریم‌ها باشد و باید سفارش‌های لازم ارائه شود.
حسینی تصریح کرد: همچنین افزون بر تحقیق پژوهشگران باید جرأت و جسارت بیان راه‌های تازه را داشته باشند، زیرا گاهی مدیران توجه کافی را ندارند و راهی را که می‌پیماند مغایر با راه‌های مفید‌تر است.
وی یادآورشد: برخی مواقع انسان‌ها بر اساس محیط خود قضاوت می‌کنند و کاری به واقعیات جامعه ندارند؛ اگر این‌گونه صحبت‌ها مورد تحقیق قرار گیرد می‌توان نظرات را دگرگون کرد که این مسأله در تصمیم‌گیری‌ها اهمیت بسزایی دارد.
وزیر ارشاد اضافه کرد: در امر پژوهش هر مقدار سرمایه‌گذاری شود به نتیجه خواهیم رسید و می‌توان بسیاری از راه‌های بسته را باز کرد.
وی با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اقتدار حقیقی، اقتدار فرهنگی است، بیان داشت: این صحبت باید مورد تأکید و تلاش قرار گیرد زیرا هم اکنون بیش از گذشته نیازمند تلاش هستیم
حسینی افزود: هرچند برخی از کشورها راه‌های اقتصادی را سد کرده‌اند اما راه‌های فرهنگی باز است و هرچند محدودیت اعتباری وجود دارد، اما هنر انجام کارهای فرهنگی با وجود محدودیت‌ها است./908/پ202/ج
ارسال نظرات