آسیب شناسی تولید تله فیلم در معاونت سیما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه «آسیب شناسی تولید تله فیلم در معاونت سیما،بررسی جدیدترین تولیدات» پژوهش مهدی یادگاری به بررسی آسیبهای تولیدات تلویزیونی و تولید انبوه آن پرداخته و پژوهشگر دلیل بی کیفیت بودن تولیدات تلویزیونی را تولید انبوه فیلمها دانسته است.
بر اساس این گزارش این پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد دانشکده صدا و سیمای قم نوشته شده است.
چکیده:
یکی از قالبهای برنامهسازی تلویزیون تلهفیلم است که رویکرد سازمان به این نوع قالب روبه افزایش است و متأسفانه این تولید انبوه سبب افت شدید کیفیت این برنامهها شده است. در این پژوهش دلایل این افت کیفیت بررسی میشود. که بر اساس سوابق کاری افراد مصاحبه شده اعم از افرادی که دارای تجربه تلویزیونی بوده و افرادی که به هر دلیلی دارای اثر تلویزیونی هستند این افراد در صنفهای مختلف کارگردانی، تهیهکنندگی، سناریست و منتقد انتخاب شده و با توجه به دیدگاهها و دلایل آنها و از طرفی با تحلیل و بررسی تمام آثار تولید شده در سال 1386 (97 فیلم) و تهیه نمودارها بر اساس کیفیت آثار و عوامل فنی آنها و قیاس نظرات مصاحبه شده و تبدیل اطلاعات کیفی آثار تولید شده سال 86 به نمودارها و جداول کمی به صورت تحلیلی و علت و معلولی در نهایت به یک سری نتایج دسترسی پیدا کرده است.
مزایا و محدودیتهای تولید انبوه تولید تله فیلم
مزایا و محدودیتهای تولید انبوه تلهفیلم در تلویزیون از این قرارند. مهمترین مزیت جذب جوانان مستعد و فارغالتحصیلان دانشگاهی هنر و ایجاد حس رقابت و میدان دادن به تجربههای نو است.
و عمده محدودیتها را میتوان به طولانی بودن فرایند و زمان تصویب، پایین بودن قیمت فیلمنامه، سنتی بودن شیوه برآوردها، خرید فیلمهای تلویزیونی خارج از سازمان، فقدان سیستم نظام تولید انبوه، نبودن مدیر فیلمهای تلویزیونی در شبکهها و عدم توجه به ظرفیت واقعی تولید اشاره کرد.
نتیجه گیری
به نظر نگارنده با در نظر گرفتن مجموعه نظرات و بررسیهای انجام گرفته در این پایان نامه تولید انبوه فیلم را میتوان یک فرصت مغتنم دانست با توجه به آماج قرار گرفتن نسل جوان کشور در معرض تهاجم فرهنگی و ایدئولوژی اسلامی در مردم خصوصاً نسل جوان کشور شود از سویی دیگر برای تأمین نیروی انسانی این تعداد زیاد تله فیلم که در سالهای آتی رو به افزایش خواهد بود عرصه خوبی برای جذب جوانان مستعد در انواع گرایشهای فنی تولید فیلم که هر ساله از دانشگاهها و آموزشکدههای هنری مختلف کشور فارغالتحصیل میشوند.
ایجاد حس رقابت و میدان دادن به تجربههای نو باعث شناسایی هنرمندان فرهیخته و زبده در این عرصه شده و بستر خوبی که محلی برای معرفی این افراد به عالم سیما باشد به وجود میآورد کمک به طراحی و مکانیزم توسعه نیروی انسانی دیگر مزایای ساخت انبوه تله فیلم است.
محدودیتهای تولید تله فیلم
اما در مورد محدودیت و موانع بر اساس بررسیهای انجام گرفته به نظر نگارنده عمدهترین عوامل برای رسیدن به سطح مطلوب ساخت انبوه تله فیلم موارد زیر است.
طولانی بودن فرآیند و زمان تصویب به طور میانگین زمان تصویب فیلمنامه 5یا 6ماه طول میکشد بیشترین زمان مربوط به تصویب در گروه و طرح و برنامه شبکه است، وجود مراکز متعدد تصمیم گیری و زمان طولانی باعث شده هزینههای تولید افزایش یابد.
و از آنجا که قیمت میانگین فیلم تلویزیونی میانگین 5/2تا 3میلیون تومان برای 5 تا 6 ماه کار کردن کم است لذا فیلم نامه نویسی فیلم تلویزیونی به کار چندم یک نویسنده، بدل میشود.
در این خصوص معاونت سیما دو گام برداشته است اول حذف کد نگارش و دوم انجام اصلاحات پیشنهادی معاونت شبکه سیما پایین بودن قیمت فیلم نامه قیمت فیلم نامه 5 تا 7 درصد پروژهای سینمایی در تمام جهان است این قیمت، قیمت اندیشه و فکر فیلم است در صورتی که یک تله فیلم بین 70تا 100میلیون تومان ساخته میشود، هزینه واقعی نگارش یک فیلم نامه چیزی در حدود 5 تا 15میلیون تومان است هم اکنون یک بازیگر تلویزیونی برای بازی در یک فیلم تلویزیونی بین 8 تا 10روز بازی تقریباً 8 میلیون دستمزد میگیرد، و کل هزینه نگارش 5/2 تا 3 میلیون تومان است.
سنتی بودن شیوه برآوردها
در برآوردهای سازمان عنصری به عنوان خلاقیت دیده نمیشود و هزینه های اکسسواری و لوکیشنی بهتر درک میشود تا هزینه یک ایده خوب یا کاری پر بیننده، لذا با تمام تأکیدات سازمان بر نمایش ساده، زندگی ساده، همچنان شاهد زندگیهای پر تجمل خواهیم بود. به دلیل آنکه نشان دادن تجملات و هزینه بالا برای بازیگر میتوان برآورد بالاتری انجام داد.
مطالعات تطبیقی انجام شده در اداره کل طرح و برنامه سیما نشان میدهد در کشورهای اروپایی نظیر آلمان، و ایالات متحده مادهای وجود دارد که از همان ابتدا پیش بینی میکند که بیننده تقریبی کار چقدر خواهد بود برای آنکه یک برآورد در نظر گرفته میشود.
اگر درصد بیننده کار مثلاً A درصد باشد بیشتر از پیش بینی اولیه شود خودبهخود برآورد دوم که در متن برآورد ذکر شده است پرداخت خواهد شد، و اگر به میزان مشخص مثلاً B درصد کمتر بیننده داشته باشد باز هم خودبهخود برآورد سوم که کمتر است لحاظ خواهد شد .
خرید فیلمهای تلویزیونی ساخت خارج سازمان
فقدان سیستم نظام تولید انبوه، نبودن مدیر فیلمهای تلویزیونی به ظرفیت سازی عوامل نمایش در سیما، عدم تناسب دستمزد مدیران و کارشناسان صدا و سیما و عوامل تولید، علاقه به استفاده از ستارهها، اصرار به کار گیری از کارگردانهای سینمایی، عدم وجود ظرفیت واقعی تولید، یکبار پخش بودن فیلمهای سینمایی، عدم بکارگیری شیوه تنبیه و تشویق، عدم انجام تعهدات توسط سیما فیلم، غیر مناسبتی بودن اکثر فیلمهای تلویزیونی از جمله محدودیتها در تولید تله فیلم در سینما هستند.
شایان ذکر است پایان نامه «آسیبشناسی تولید تلهفیلم در معاونت سیما (بررسی تا جدیدترین تولیدات)» به قلم مهدی یادگاری و با راهنمایی علی اصغر فهیمی فر و مشاوره عباس نعمتی برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته تهیهکنندگی دانشکده صدا و سیما نوشته شده است و در سال 1388دفاع شده است.
علاقهمندان به مطالعه این پایان نامه میتوانند به کتابخانه مرکز پژوهشهای اسلامی سازمان صدا و سیمای قم مراجعه کنند./905/پ202/ن