۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۵۱۳۶۲
حجت‌الاسلام پناهیان:

ائمه اربعین را میعادگاهی برای شیعیان قرار داده‌اند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به این‌که یکی از سفارشات امام عسکری(ع) خواندن زیارت اربعین است عنوان داشت: ائمه هدی(ع) اربعین را میعادگاهی برای شیعیان قرار داده‌اند و کثرت جمعیت زائرین کربلا در اربعین حسینی به‌دلیل همین سفارشات معصومین(ع) و علما است.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان صبح امروز هشتم دی‌ماه در مراسم دعای‌ندبه و بدرقه راهپیمایان نجف تا کربلا در مسجد امام حسین(ع) واقع در میدان امام حسین(ع) تهران با بیان این‌که برخی از سفارشات امام حسن عسکری(ع) به‌گونه‌ای است که انسان احساس می‌کند برنامه شیعه را در زمان غیبت طراحی می‌کنند ابراز داشت: امام حسن عسکری(ع) فرمودند به شیعیان ما بگویید بارفتار خود زینت و مایه عزت و آبروی ما باشند.

وی با اشاره به این‌که یکی از سفارشات امام عسکری(ع) خواندن زیارت اربعین است عنوان داشت: ائمه هدی(ع) اربعین را میعادگاهی برای شیعیان قرار داده‌اند و کثرت جمعیت زائرین کربلا در اربعین حسینی به‌دلیل همین سفارشات معصومین(ع) و علما است.

این واعظ برجسته پیاده‌روی برای زیارت را یک سنت عنوان کرد و با بیان این که اهل‌بیت(ع) بر پیاده رفتن به کربلا سفارش کرده‌اند اظهار داشت: امام حسین(ع) بیست و پنج بار از مدینه به مکه با پای پیاده سفر کرده‌اند و همچنین امام سجاد(ع) با پای پیاده از مدینه به مکه برای انجام اعمال حج حرکت می‌کردند که بیست روز طول می‌کشید.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این که احساس می‌شود بهترین زمان برای زیارت قبر امام حسین(ع) اربعین است ابراز داشت: در کامل‌الزیارات که کتاب وزین و قابل احترامی است روایتی داریم که امام صادق(ع) به یکی از شاگردانش به نام علی فرمودند «اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کن و آن را رها نکن» عرض کرد ثواب آن چقدر است؟ امام صادق(ع) فرمودند «کسی که با پای پیاده به زیارت ایشان برود، خداوند به‌خاطر هر قدمی که برمی‌دارد به او حسنه داده، یک گناه از گناهانش را پاک می‌کند و یک درجه از درجاتش را افزایش می‌دهد.

وی تقوای قلب را بالاترین درجه تقوا دانست و گفت: یک وقت انسان اعمال خود را از حرام کنترل می‌کند اما تقوای دل معنای عمیق‌تری دارد که محبت، نیت و انگیزه غیرخدا هم در دلش راه نمی‌دهد و قرآن کریم می‌فرماید تعظیم شعائر الهی ناشی از تقوای قلب است.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به سنت پیاده رفتن به زیارت امام حسین(ع) درسیره علما عنوان داشت: برخی بزرگان نقل می‌کنند که امام خمینی(ره) بارها پای پیاده از نجف به کربلا مشرف شدند و همچنین این سنت را در کشور حجت‌الاسلام ابوترابی فرد ترویج داد و وقتی مرزها بسته بود، تا قصرشیرین به نیت زیارت امام حسین(ع) می‌رفتند.

این واعظ برجسته گفت: زائر امام حسین(ع) وقتی برمی‌گردد دیدن دارد؛ در روایت داریم هرکس به چشم زائر امام حسین(ع) نگاه کند، برای او ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) را می‌نویسند.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: باید این روایات را در قلب خود درک کنیم نه‌ این‌که تعجبی که موجب انکار می‌شود را داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از آداب سفر مهربانی و خدمت به همسفران است که سفر را متحول و نورانی می‌کند بیان داشت: خدمت یکی از بزرگان رسیدیم و گفتند همسفران شما مهمان هستند، وقتی شما به مهمان خدا احترام می‌گذاری، انگار یک حقی بر گردن خدا پیدا می‌کنی./956/پ202/ص

 

ارسال نظرات