۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۱۵۱۵۸۶

آثار عاشورایی امام موسی صدر در قم نقد و بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی کتاب «سفر شهادت، آثار عاشورایی امام موسی صدر» با حضور مترجم و خانواده امام موسی صدر شب گذشته در قم برگزار شد.
كتاب سفر شهادت امام موسي صدر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شنبه شب، نشست نقد و بررسی کتاب «سفر شهادت، آثار عاشورایی امام موسی صدر» در مؤسسه فرهنگی فهیم با حضور خانواده امام موسی صدر برگزار شد.

در این مراسم مهدی فرخیان، نویسنده و مترجم گفت: در مؤسسه نشر و چاپ آثار امام موسی صدر هر اثری که ترجمه می‌شود زیر نظر خانم صدر، دختر امام موسی صدر مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که کتاب سفر شهادت به زبان امام موسی صدر بسیار نزدیک است، ادامه داد: این کتاب به بحث و تحلیل کلاسیک قیام عاشورا نمی‌پردازد، در این کتاب تحلیل وقایع به ترتیب صورت نگرفته است، بلکه این کتاب مجموعه‌ای از گفتارهای مختلف است که در فضاهای متنوعی شکل گرفته است.

این نویسنده و مترجم ادامه داد: این کتاب حاوی اطلاعات تاریخی است اما بیان تاریخ هدف امام موسی صدر نیست، امام موسی صدر تحلیل‌‌هایی از هدف قیام امام حسین(ع) در این کتاب داده است، نظریه امام موسی صدر در هدف امام حسین(ع) شهادت است.

وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر تلاش می‌کند تا از وقایع مختلف عاشورا متناسب با مسائل روز درس‌آموزی کند.

فرخیان تصریح کرد: امام موسی صدر در این کتاب از هر واقعه و موضوعی برای تربیت انسان امروزی کمک گرفته است.

وی ادامه داد: یک چهارم این کتاب 200 صفحه‌ای درباره نقش زنان در واقعه عاشورا و بعد از آن است که امام موسی صدر به حضور حضرت زینب(س) در مجلس یزید اشاره می‌کند و از این حضور مؤلفه‌های جامعه‌سازی زن را برمی‌شمرد که این جامعه‌سازی متناسب با فضای آن روز لبنان است.

این نویسنده و مترجم با اشاره به این‌که بخش وسیعی از این کتاب به فضای لبنان اختصاص دارد، ابراز داشت: بسیاری از مطالب این کتاب، همان موضوعاتی است که امام موسی صدر با آن درگیر بوده است.

وی بیان داشت: امام موسی صدر در یکی از بخش‌های این کتاب به صلح میان جمعیت‌های مختلف لبنان اشاره می‌کند، این موضوع در زمانی اتفاق می‌افتد که عاشورا با میلاد حضرت مسیح(ع) مقارن می‌شود.

امام موسی صدر مصلحی برای دردهای امروز جامعه

بر اساس این گزارش در این جلسه محمدجواد صاحبی،‌ رییس هیأت علمی موسسه دائرة المعارف شیعی با بیان این‌که کتاب سفر شهادت کار تتبعی و تحقیقی نیست، اضافه کرد: امام موسی صدر به دنبال پیام گرفتن از آن روز لبنان است، اما وقتی این سخنرانی‌ها به کتاب تبدیل می‌شود، باید با زبان دیگری نوشته شود.

وی افزود: در برخی از نقل قول‌هایی که امام موسی صدر در سخنرانی ارائه داده است،‌ اشتباهاتی صورت گرفته است، نمونه‌ای در این کتاب وجود دارد که دو قول متعارض در این کتاب ذکر شده است.

رییس هیأت علمی موسسه دائرة المعارف شیعی گفت: امام موسی صدر مصلحی است که برای دردهای امروز جامعه درمان ارائه می‌دهد، ایشان در گفتارهای و اعمال خود اصلاح جامعه را در نظر می‌گیرد.

در کتاب سفر شهادت ارجاع به منابع، به درستی صورت نگرفته است

محمد اسفندیاری،‌نویسنده و پژوهشگر حوزوی ناقد بعدی کتاب سفر شهادت در این نشست گفت: یکی از اشکالات مجموعه «سفر شهادت» این است که مشخص نیست که آیا این کتاب جمع‌آوری تمام مطالب امام موسی صدر درباره عاشورا است یا چینش دیگری در تدوین این کتاب در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که در روایاتی که در این کتاب آمده منبع‌یابی صورت نگرفته است، تصریح کرد: تاریخ‌های این کتاب به صورت میلادی است و این کتاب را دو نفر ترجمه کرده‌اند در حالی که این کتاب 200 صفحه بیشتر ندارد.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: ترجمه این کتاب بسیار روان است،‌ اما اگر ترجمه به متن وفادار می‌بود به طور قطع به این روانی نمی‌شد، ترجمه باید کمی بوی ترجمه را بدهد.

تأکید امام موسی صدر بر ابعاد فردی امام حسین

در پایان این نشست حورا صدر، دختر امام موسی صدر بیان کرد: برگزاری این جلسه تجلی یکی از صحبت‌های امام موسی صدر است که می‌گوید واقعه عاشورا جدای از حلقه‌های قبل و بعد از آن نیست.

وی با بیان این‌که موضوع امام حسین و واقعه عاشورا هر روز زنده‌تر می‌شود، افزود: امام موسی صدر در برخی از جاها روی نکات تربیتی و فردی امام حسین(ع) تأکید می‌کردند، و در نظر داشتند که برخی افراد از ابعاد فردی امام حسین(ع) در واقعه عاشورا می‌توانند، درس بگیرند./914/پ202/ن

ارسال نظرات