۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۵۱۵۸۹
معاون اول قوه قضاییه:

دلیل ناکامی دشمن در فتنه 88 شبکه های اجتماعی مردمی بود

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه با بیان جایگاه موثر قوی‌ترین شبکه اجتماعی به نام کانون‌های مساجد در خنثی سازی فتنه دشمن در سال 88 تصریح کرد: نقش مساجد و ائمه جماعات برای ساختن یک مرکز بصیرآفرین در مقابل جنگ نرم دشمن غیر قابل انکار است.
بزرگداشت حماسه 9 دي در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه شب گذشته (نهم دی) در همایش « فرزندان روح الله» که به مناسبت حماسه نهم دی ویژه مدیران و اعضای کانون‌های مساجد در مهدیه مشهد برگزار شد در پاسخ به این سوال که بصیرت چیست و انسان بصیر دارای چه ویژگی هایی است؟ اظهار داشت: بصیرت به معنای بینش انسان با تعقل و تفکر و اندیشه نسبت به یک پدیده است.

وی در ادامه با اشاره به معنای بصیرت در کلام امیرالمومنین(ع) تصریح کرد: بصیرت بدین معناست که اگر انسان با هر پدیده‌ای مواجه شد و نظر به هر پدیده ای کرد در آن تعقل و تفکر و اندیشه کند و نسبت به آن معرفت پیدا کند و انسانی که بدون معرفت، تفکر و تعقل وارد میدانی شود بسیار مورد مذمت و نکوهش است.

کسی که ذکر و یاد خدا را دردلش داشته باشد اهل بصیرت است

معاون اول قوه قضاییه درادامه تعریف بصیرت با اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: در کلام الهی بسیار تاکید شده است که هر گامی که انسان می خواهد بردارد باید همراه با اندیشه باشد و ازسویی در سخن معصوم نیز با توجه به روایت «من ذکر الله استبصر»کسی که ذکر و یاد خدا را دردلش داشته باشد اهل بصیرت است،عنابه، توبه، ذکر و یاد خدا انسان را بصیر می سازد و همچنین بر پاداشتن نماز برای یاد خدا و نشستن با خردمندان وعقلا نیز از دیگر مواردی است که به بصیرت انسان می افزاید.

حجت الاسلام رییسی درادامه با اشاره به سخن امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی که به بیان نوع نشست های دنیوی انسان می پردازد، تصریح کرد: نشست های انسان  به دوگونه است بدین معنا که یا با علما می نشیند و یا با انسان های یاوه گو و این موضوع که افراد با چه کسانی رفیق هستند در میزان بصیرت آنها نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه اگر دوستان انسانها مسجدی ها شدند و شکل گیری شخصیت انسان از مسجد شروع و به آنجا ختم شد بسیار با ارزش است، تصریح کرد: در زمان تولد امام جماعت مسجد اذان انسان را گفت و اورا با معاد آشنا کرد و بدین ترتیب در دوران کودکی، نوجوانی و میانسالی نیزهمواره در مسجد و با مسجدی ها است و از آنجا که مسجد هم پایگاه دین و هم بیان ارزش های الهی است و هم جایگاه ارتباط با خدا و هم مردم است به همین دلیل انسان در مسجد معرفت النفس پیدا می کند.

وی افزود: در مسجد خود و خدایش را می شناسد و معرفت الحجه نیز پیدا می کند، امام و مقتدایش را نیز می شناسد و سعی می کند قوای خودش را برای روابط چهارگانه، ارتباط با خودش،خدا، دیگران و طبیعت مدیریت کند و این جایگاه  شکل گیری شخصیت که در پایگاه مسجد برای انسان اتفاق افتاد و این تثبیت شخصیت به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مسجد و با مسجد شکل گرفت ماندگاری دارد.

وی درادامه با تاکید براین مطلب که انسان نباید متاثر باشد بلکه باید موثر باشد، تصریح کرد: امام (ره) بصیرت آفرین بود و فطرت ها را بیدار کرد قبل از انقلاب مردم هم نماز می خواندند، هم روزه می گرفتند و هم به حج می رفتند اما اقیم الصلاه به معنای برپاداشتن خیمه های نماز است وبرپاداشتن خیمه نماز نیازمند آن بود که مردم نمازخوان بدانند که قرائت نماز یک وجه قضیه است و وجه مهمتر اینست که باید بگوییم نماز و آموخته های آن در تمام لایه های اجتماعی ما حاکم است و آن در نظام اسلامی محقق می شود.

وی درادامه با بیان این که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان بر قلب پیامبراکرم (ص) نازل شد، تصریح کرد: قرآن هدایت برای ناس است و همه انسان ها کتاب هدایتشان قرآن است همانطور که در ابتدای سوره بقره آمده است هدی للمتقین قرآن هدایت برای متقین است و ازسویی وجود پیامبر اکرم نیز هادی برای همه انسان هاست و خداوند بر مومنین منت گذاشت.

 معاون اول قوه قضاییه در ادامه با بیان این سؤوال که مگرقرآن هدایت برای متقین نیست و پیامبر هدایت برای همه نیست پس چرا خداوند فقط بر مومنین منت گذاشت،تصریح کرد: انسان ها اگر بخواهند هدایت پیغمبر و هدایت قرآن و حجت خدا را بپذیرند لازمه اش اینست که فطرتشان بیدار باشد بدین معنا که انسان تا زمانی که نور افکن درونش روشن نباشدهرچند که پیامبرش خوب باشد راه را تشخیص نمی دهد یعنی اگر این نورافکن بتابد راه را روشن می کند البته راه قرآن و پیامبر راه روشنی است اگر این انسان نورافکن وجودش را خاموش کند هرچند که این راه روشن  وزیبا باشد از درک آن عاجز است چرا که نمی بیند اما جاده برای کسی زیباست که چشم بینا داشته باشد و بصیرت به این معناست که انسان در درون خودش نورافکن وجودش را خاموش نکندو به عبارتی فطرتی بیدار داشته باشد.

 وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایات استکبار در دوران معاصر گفت: این که بعضی ها فقط به منافع خودشان می اندیشند و به فکر حیات و بقای دیگر انسان ها نیستند در واقع اشاره ای به همان خاموشی فطرت در عصر نوین است چرا که انسان ها در دوران زندگی خودشان با دونوع آفت طبیعی مثل بیماری ها و شرور نفسانی مواجه هستند.

وی درادامه با بیان این که بیماری های نفسانی به مراتب خطرناک تر از بیماری های جسمی است، تصریح کرد: به عنوان مثال صدام به دلیل بیماری نفسانی خودخواهی، خود بینی و خودمحوری بسیاری از خانه های ایرانیان را نابود کرد و شهرها و ذخایر و منابعشان را از بین برد و ممشکلات بسیاری را برای مردم ایران و کشورهای دیگر به وجود آورد و دلیل این که در آمیزه های دینی ما بسیار توصیه شده است که ارتباط خودتان را با خدا برقرار کنید بدین معناست که انسان خودمحور، خودخواه و خود پرست نباشد چرا که ریشه همه بلایای انسان در خودخواهی است.

نقش آفرینی مساجد و ائمه جماعات برای ساختن یک مرکز بصیرت آفرین

حجت الاسلام رییسی درادامه با طرح این سؤوال که چرا انسان دروغ می گوید؟ حسد می ورزد؟ تجاوز به مال مردم می کند؟ عامل و ابزار دست بدخواهان می شود؟خودخواهی، منفعت خواهی و نفعت طلبی را دلیل این انحرافات دانست و اظهار داشت:مسجد، کانون های فرهنگی هنری مساجد و ائمه جماعات به عنوان مسئولین و همه نمازگزاران نقش بسار مهمی در کوچه و محله خودشان دارند که یک مرکز بصیرت آفرین بسازند که درپرتو نماز و بیان معارف دینی انسان های خود ساخته ای شوند که درمقابل هجوم دشمنان فکری، اندیشه ای و کسانی که می خواهند رهزن انسان ها درمسیر عبودیت شوند، انسان هایی دارای عقیده استوار، راسخ و مقاوم  در مسیر دین بسازند.

وی درادامه در تبیین پاسخ به این سؤوال دشمن که چه اتفاقی افتاده است که علی رغم همه تلاش های مطالعاتی و صرف هزینه های هنگفت برای جریان جنگ نرم دربراندازی نظام جمهوری اسلامی این پروژه بعد از انتخابات با شکست مواجه شد؟ تصریح کرد:این اتفاق جز در پرتو حضور ملت نبود، دستگاه ها و لایه های اجتماعی قوی که کانون های مساجد مرکزیت این شبکه های اجتماعی بود یعنی روابطی که نمی توان در فیس بوک و سایت های خبری و اطلاعاتی آنها را جستجو کرد چرا که تنها رابطه و حلقه وصل و نخ تسبیح این روابط نماز و مسجد و کانون های فرهنگی و مردم متدین بودند و این شبکه های اجتماعی قوی ترین نیرویی بودند که درصحنه دشمن را از پا درآورد و امروز در کشور این جایگاه اصلی دفاع از نظام جمهور اسلامی نیازمند سرمایه گذاری است چرا که موثرترین شبکه اجتماعی که در مقابل جریان فتنه 88 موثر شد، کانون های مساجد هستند.

وی درادامه با بیان این که دشمن در تحلیل خود از راه اندازی 3 هزار کانال ماهواره ای برای ایجاد فضای آلوده به شک و شبهه درباره انتخابات ایران و برنامه ریزی هایی با هزینه های هنگفت سخن می گوید و درپاسخ به این سؤوال خود که چه شد این همه تلاش ما در 9دی متجلی شد و نتیجه برعکس شد، اظهار داشت:در واقع نظام جمهوری اسلامی دارای شبکه های اجتماعی قوی از یک جریان خروشان مردمی از انسان های معتقد با باورهای عمیق و اعتقادهای راسخ و مقاوم در راه هدف است که تجلی اراده آنان در هشتم و نهم دی متجلی می شود و این درحالی است که ما در این جنگ فاقد این حلقه مفقوده ای به نام شبکه های اجتماعی هستیم.

وی درادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی براین که بصیرت از کجا ایجاد می شود، تصریح کرد: با توجه به آیات قرآنی در واقع انسان اگر تقوا پیشه کند می تواند بین حق و باطل را تشخیص دهد و تقوای الهی نیز ایجاب می کند که انسان انصاف داشته باشد و کسی قدرت تشخیص ندارد که راه زندگی را نمی داند، دوست و دشمن و    حجت خدا نیز نمی شناسد و قرآن و پیامبر هدایت الهی برای فطرت های بیدار است که این فطرت ها بصیر هستند.

معاون اول قوه قضایه با بیان این که انقلاب اسلامی فطرت های کشورهای منطقه را در راه اسلام جویی بیدارکرد،اظهار داشت: درواقع مردم همه خوابند و بعضی ها فقط در زمان مرگ بیدار می شوند اما چه خوب است که انسان زود بیدارشود چرا که دشمن به دنبال خواب کردن انسان هاست و این درحالی است که پیام ارزشمند دین امید دادن است و نه ایجاد یاس و نا امیدی و امروز بزرگترین گناه اینست که انسان ها را ناامید کنیم.

وی افزود: انتظار مکتب امید است و عاشورا جلوه امید دادن به انسان است و پیامش اینست که ای انسان شما می توانید مقاوم باشید و اما در مقابل مشکلات اقتصادی داخلی که دشمن تحمیل کرده است، پیروزی نیز در پرتو تقوای الهی، پایداری در راه دین، دشمن شناسی و دشمن ستیزی و درپرتو ایستادگی در راه هدف دست یافتنی است.

گفتنی است، همایش«فرزندان روح الله» ویژه مدیران و اعضای کانون های مساجد با همکاری دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی و کانون فرهنگی هنری یاس نبوی برگزار شد./934/پ202/ع 

ارسال نظرات