مدارس نقش تعیین کنندهای در ارتقای سرانه مطالعه قرآن دارند
خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به راهکارهای افزایش میزان مطالعات قرآنی، گفت: افزایش مطالعات قرآنی نیازمند ترویج سه مؤلفه ایمان به قرآن، قرائت این کتاب آسمانی و تدبر و تأمل در آن از سطح پایه و مدارس است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام سعید بهمنی، مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به روشها و راهکارهای افزایش میزان مطالعات قرآنی در سطح عمومی جامعه گفت: مطالبه ما در سطح نخبگان و دانشمندان، پژوهش علمی و تخصصی برای رسیدن به نظریاتی است که مشکلات جامعه و نظام را حل کند، ولی در سطوح و لایههای پایینی جامعه و عموم مردم، خط و مسیر اصلی را قرآن مشخص کرده و سه عامل و مؤلفه اساسی را بیان کرده است.
وی افزود: این سه مؤلفه یکی ایمان و گرایش به قرآن، دوم قرائت قرآن است، یعنی هر چه میتوانند باید قرآن بخوانند و مؤلفه سوم که مهمتر از دو مؤلفه دیگر است، تدبر و تأمل در آیات قرآن است که عامل سوم شامل حال همه بندگان میشود و باید به آن توجه و دقت کافی داشته باشند.
بدون قرائت، زمینه تدبر در قرآن فراهم نمیشود
حجتالاسلام بهمنی، راهکار افزایش میزان مطالعات قرآنی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این سطح باید این سه مؤلفه را ترویج کنیم و در صورتی که این امر با برنامهریزی اصولی از مدارس مقاطع مختلف و دانشگاهها آغاز شود نتایج بهتری حاصل و بازخوردهای مناسبی خواهد داشت.
وی با بیان این که قرائت قرآن کریم اقدامی ارزشمند است، اظهار کرد: در سرانه مطالعه، مطالعات قرآن و روخوانی آن باید لحاظ شود، چرا که نهتنها قرائت و روخوانی قرآن بلکه حتی نگاه به آیات وحی نیز دارای ارزش و اعتبار است.
مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن افزود: نگاه به آیات وحی نیز دارای ارزش و اعتبار است، حتی برای کسی که معنی قرآن را نداند ،چرا که سطح معرفتی متفاوت است و هرکس به اندازه معرفت خود از قرآن کریم بهرهمند میشود، ولی نباید فراموش کرد که تا قرآن خوانده نشود، زمینه تدبر و تأمل فراهم نمیشود.
حجتالاسلام بهمنی در ادامه با اشاره به مطالعات و تحقیقات قرآنی پژوهشگران این حوزه بیان کرد: ما در طی سی سال انقلاب اسلامی، به اندازه تمام تاریخ اسلام چه آثاری که احیاء شده و چه آثاری که تحقیق شدهاند، تحقیقات قرآنی داریم که این آثار بهتر از آثار گذشته هستند.
پژوهشها و مطالعات قرآنی باید پاسخدهنده نیاز جامعه و نظام باشند
وی با تأکید بر معطوف بودن پژوهشها و تحقیقات قرآنی بر رفع نیاز جامعه و نظام اسلامی، افزود: پژوهشها باید معطوف به نیاز جامعه بوده و هر کدام پاسخ دهنده نیاز باشند و از سوی دیگر این پژوهشها و مطالعات، کیفی باشند برای این که اکنون در بحران کمیت نیستیم و آنچه در حال حاضر دارای اهمیت به شمار میآید، این است که پژوهشها و مطالعات قرآنی که از سوی پژوهشگران صورت میگیرد، کیفی بوده و پاسخدهنده نیازهای جامعه و نظام اسلامی باشد.
حجتالاسلام بهمنی با بیان این که یکی از نیازهای اصلی، تجهیز پژوهشگران به دانش و مهارت لازم برای تحقیقات است، ابراز داشت: نظام اسلامی نیاز به نظریات جدید علمی دارد که ما کمتر به این نظریات و نیز تحقیقات کیفی پرداختهایم، این تحقیقات به این دلیل که ما دانش و مهارت لازم برای پاسخدهی به نیازها و مسائل جامعه را نداریم و باید آن را تأمین کنیم، خود نیازمند تمهیداتی است که باید فراهم شود.
مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن در ادامه گفت: در حوزه پژوهش باید پژوهشگران به سطح مناسبی از پژوهش برسند که مسائل جامعه و نظام را تنظیم و تدوین و به صورت علمی بیان کرده و از جنبه علمی پاسخگو باشند./907/د102/پ
ارسال نظرات