۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۵۱۸۰۸
کارشناس رادیو معارف:

عمل خیر بازماندگان سبب نجات اموات از جهنم برزخی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رادیو معارف گفت: چه بسا فردی که به خاطر حق‌الناس در برزخ گرفتار است با یک عمل خیر بازماندگانش از جهنم نجات پیدا کند.
حجت‌الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس رادیو معارف در برنامه پرسمان اعتقادی گفت: نظر و مشرب متکلمین عدلیه شیعه و معتزله این است که به چند دلیل حسن و قبح عقلی است.

وی در ادامه افزود: عقل به خوبی احسان و بدی ظلم حکم می‌کند چه شرع گفته باشد یا نه پس حسن و قبح عقلی است، همچنین اگر حسن و قبح عقلی نباشد شرعی هم نخواهد بود و این خلاف اجماع است.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: اگر حسن و قبح عقلی نباشد، باید بشود این دو را جابجا کرد، یعنی قبیح جای خودش را به حسن بدهد و حسن و نیکی هم به بدی تبدیل شود؛ پس جایز است ملت‌ها و امت‌ها و گروه‌های زیادی در دنیا وجود داشته باشند که آنچه را که ما خوب می‌دانیم آن‌ها زشت و قبیح بدانند.

وی ادامه داد: یعنی ما احسان را کار خوب و ظلم را کار بدی می‌پنداریم و اگر این عقلی نباشد باید در جهان کسانی باشند که خلاف این را بگویند؛ یعنی بگویند احسان کار خیلی بد و ظلم عمل بسیار پسندیده ای است. در حالی که این گونه نیست پس حسن و قبح شرعی نیست. و همه انسان‌ها در برابرش یکنواختند و هیچ تفاوتی بین افکار و انسان‌ها نیست اگر از اوامر و نواهی شرعی بود باید در جاهای مختلف این اعتباریات جابجا می‌شد.

این کارشناس رادیویی خاطر نشان کرد: اینجا ممکن است این شبهه مطرح شود که  اگر حسن و قبح ذاتی و عقلی است چرا بین دو تا قبیح یکی انتخاب می‌شود و انجام می‌شود و دیگری رها می‌شود؟

حجت الاسلام پیشوایی ادامه داد: شبه این است که اگر دروغ گفتن قبیح است پس چرا گاهی لازم است انسان دروغ بگوید؛ یعنی دروغی که گاهی موجب نجات جان بی گناهی می‌شود همه می‌گویند واجب است پس قبح دروغ ذاتی نیست اعتباری است. به اعتبار اینکه نتیجه‌اش خوب باشد می‌شود خوب به اعتبار اینکه نتیجه‌اش بد باشد می‌شود بد. یا اگر کسی گفت من فردا حتماً دروغ می‌گویم اگر دروغ نگفت که خلف وعده کرده و قبیح است اگر دروغ گفت باز قبیح است و این هم باید یکی را انجام دهد.

وی در پاسخ به این اشکال گفت: دروغ همیشه قبیح است، دروغی هم که باعث نجات جان بزرگ‌ترین انسان‌های عالم شود آن هم قبیح است منتها این قبیح با یک قبیح بزرگ‌تر از خودش درگیر شده و دو تا قبح در کنار هم قرار گرفته‌اند و عقل حکم می‌کند که انسان از بین دو قبیح آنکه قبحش کمتر است را انتخاب کند و کسی که می‌گوید من فردا دروغ می‌گویم اگر دروغ گفت دو تا قبح انجام داده یکی دروغ گفتن یکی هم نیت دروغ و عزم بر دروغ و اگر دروغ نگوید یک قبیح انجام داده و حکم عقل این است که یک قبیح را انجام دهد.

وی افزود: این گونه نیست که در تعارض بین دو قبیح یکی قبحش را از دست داده باشد بلکه وقتی امر دایر است بین دو قبیح عقل و شرع حکم می‌کند که انسان یکی از دو قبیح را انجام دهد تا آن قبیح بزرگ‌تر از بین برود پس هر دو ذاتاً قبح دارند.

آیا فرد جهمنی در آخرت اهل بهشت شود؟

وی در پاسخ به سؤال یکی از شنوندگان  که پرسید« آیا می‌شود کسی که الآن در جهنم برزخی است به واسطه کارهای خیری که بازماندگان برای او انجام می‌دهند در آخرت اهل بهشت شود؟»گفت: اگر اعمال خیری انجام دهند نه تنها در قیامت بلکه در برزخ هم باعث نجات او می‌شود یعنی چه بسا او به خاطر حق‌الناسی در برزخ گرفتار است یک عمل خیر بازماندگانش او را از جهنم نجات می‌دهد./919/پ202/ن

ارسال نظرات