چرایی مقایسه زیارت امام حسین با 70 هزار حج مقبول
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، جمعه شب در مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) که در حسینیه آیتالله مرعشی نجفی قم برگزار شد، گفت: زیارت امام حسین(ع) از جایگاه ویژهای در روایات برخوردار است.
وی افزود: زیارتها با یکدیگر متفاوت است، اینگونه نیست که هر کس به زیارت امام حسین(ع) رفت با فرد دیگری در یک درجه قرار داشته باشد، اینکه گفتند در زیارت به ثواب 70 هزار حج مقبول میتوان رسید، منظور باکیفیتترین زیارت همان فرد است.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه زیارت امام حسین(ع) با حج خانه خداوند بسیار مقایسه شده است، خاطرنشان کرد: حج سیر کاملی دارد و از آن به«فرار إلی الله» تعبیر شده است، انسانی که حج میکند از بت و اله خود به سمت خداوند متعال بیرون میآید.
وی با بیان اینکه خداوند در عالم آخرت، مؤمنان را چنان سیر میدهد که همه شرکهای وی را فرومیریزد، ادامه داد: علمای اخلاق حج را سیر إلی الله تعبیر کردهاند و توصیه کردهاند فرد وقتی از خانه خود بیرون میآید، در نظر بگیرد که سفر آخرت او شروع شده است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری اضافه کرد: انسان در دعای ابوحمزه ثمالی در سحر ماه رمضان میتواند پیش از مردن این سیر را با امام سجاد(ع) انجام دهد، اگر کسی با قدم زینالعابدین حرکت کند پس از سیر در این دعا همه شرکهای او پایان میپذیرد و در پایان دعا میخواند «الهم لک الحمد علی ما نقّیت من الشرک قلبی» و حج چنین سفری است.
وی ابراز داشت: دلیل اینکه خداوند مؤمن را به سختی جان کندن و فشار قبر مبتلا میکند پاک شدن و تطهیر آن فرد است تا وارد وادی ایمن شود، اگر کسی در این دنیا این سفر آخرت را تجربه کرد وارد این وادی میشود.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: مقایسه زیارت امام حسین(ع) با 70 هزار حج مقبول امری تأملبرانگیز است، البته هر کسی به این مقام نائل نمیشود، چه نکتهای در زیارت معصوم است که اینچنین پاداشهایی برای آن در نظر گرفتهاند.
انسان هرکار میکند بسمالله بگوید
وی زیارت را سفر الی الله خواند و ادامه داد: در مسیر زیارت گفتهاند که بگویید «بسم الله و بالله و إلی الله و إلی ابن رسول الله» این سفر به سوی خدا است، اگر چه این سفر از وادی ولایت و امام عبور میکند اما مقصد خداوند متعال است، هدف اصلی زیارات خدای متعال است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: آن اخلاصی که در زیارت امام(ع) اتفاق میافتد در هیچ سفر دیگری اتفاق نمیافتد، در تمام طول این سفر از سوی خداوند مدد میآید، این سیر إلی الله رسیدن به توحید از آستانه امام است.
وی اضافه کرد: در زیارت هدف خدا است، انسان هر کاری انجام دهد باید بسمالله بگوید، مجازاتهایی به انسان از این جهت داده میشود، در همه کار به انسان توصیه کردهاند که بسمالله بگوید و البته بسیاری از آن از سوی خداوند مورد چشمپوشی قرار میگیرد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه ورود به وادی توحید و ولایت نیازمند تحمل سختیهای بسیاری است، ابراز کرد: در بدو ورود در این وادی انسان مصائب بسیاری متحمل میشود، زیارت نیز نوعی ورود به وادی توحید و ولایت است.
وی ابراز داشت: اگر کسی در ورود به وادی بیتالنور احساس کند که دیگری به انسان کمک میکند، اشتباه کرده است، پا گذاشتن در وادی ولایت با توکل به خداوند ممکن است، «حسبی الله» در این وادی شیطان با شش هزار سال عبادتش بر در آن نشسته و بندگان را از راه راست منحرف میکند.
زیارت امام عین توحید است
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری افزود: انسان قدم برمیدارد تا به ابرار برسد، زیارت امام عین توحید است و ذرهای بوی شرک در این زیارت وجود ندارد، از این رو دستور به غسل دادهاند و گفتهاند که انسان در ابتدای ورود به این وادی از خداوند شرح صدر بخواهد.
وی خاطرنشان کرد: احترام حرم به امام است، اینکه بابی از ابواب بیوت نبی میشود به دلیل وجود امام است، حرم امام حلقه اتصال همه مقامات عالیه است، اگر کسی این مقامات را طی کند میتواند به این مقام برسد که «کمن زار الله فوق عرشه»، این مقام عجیبی است که همه مقامها در آن وجود دارد، انسان در ابتدای ورود برای دستیابی به این مقامات اذن دخول میخواهد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه اگر کسی حرم امام معصوم را بیتالنبوه دید و به او اذن داده شد در مقامات سیر میکند، گفت: اگر کسی این اذن را یافت با هر جمله زیارت جامعه بر مقامش افزوده میشود و شأنی از شؤون ائمه(ع) و بابی از بابهای توحید بر او گشوده میشود.
وی گفت: انسان تا از همه جنود جهل مبرا نشده باشد همه ولایت به او داده نمیشود و در حرم انسان میتواند به این پاکی دست یابد و همه ولایت را پذیرا شود.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: نماز و حج بابی به سوی امام معصوم(ع) است، از این رو کسی که به دنبال امام جائر و باطل میرود دین حقیقی ندارد، باطن همه دین ولایت است، انسان اگر به امام نرسد به خداوند نمیتواند برسد.
همه عبادات راهی به سوی امام معصوم هستند
وی رسیدن به هر مقامی را با اذن امام معصوم(ع) ممکن دانست و اظهار داشت: همه عبادات فروع و راهی به سوی امام معصوم(ع) هستند، تفاوت زیارت با این فروع این است که فرد مستقیم به سوی امام میرود، در حج و نماز انسان با واسطه به امام دست مییابد اما اگر انسان وارد وادی امام به صورت مستقیم شود، این زیارت حتی با 70 هزار حج برابری نمیکند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: زائر حقیقی کسی است که به خود امام روی میآورد و با امام میخواهد به سوی خداوند برسد، نماز انسان را به سوی خدا میبرد و بیاهمیتی به آن بیاهمیتی به امام است، اما در زیارت با رفتن مستقیم به سوی ولایت امام و محیط مشکوة انوار الهی به سوی نور حرکت میکند.
وی ابراز داشت: اگر کسی خود امام را درک و با امام به خدا رسید تفاوت بسیاری دارد با کسی که از طریق حج یا عبادتهای دیگر به خداوند برسد، زیارت امام چیز دیگری است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه در زیارت توصیه شده که به شؤون مختلف امام سلام کنیم، افزود: سلام راه درک آن شأن امام است، با سلام دری به یک شأن امام گشوده میشود، مانند سلامهایی که در زیارت جامعه وارد شده است.