۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۵۲۲۸۹
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد:

احیای موقوفات ضامن اجرای بسیاری از کارهای فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با اعضای قرارگاه وقف استان اصفهان بر احیای فرهنگ وقف تأکید کرد.
آيت الله طباطبايي نژاد امام جمعه اصفهان
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان همزمان با هفته وقف، در دیدار با اعضای قرارگاه وقف استان اصفهان احیای فرهنگ وقف را امری ضروری دانست و گفت: برای تشویق مردم به وقف باید ثمرات وقف در جامعه مشهود باشد و این امر جز با حفاظت و حراست از موقوفات محقق نخواهد شد.
 آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تصریح کرد:وقف همان صدقه جاریه است و خداوند تضمین کرده است که چنین صدقه‌ای به دست خودش می‌رسد.
 وی از آمار بالای وقف در اصفهان ابراز خرسندی کرد و افزود: این نشان از حسابگری و زیرکی مردم اصفهان در امور معنوی است چرا که با این کار پرونده نیکی‌های خود را مفتوح می گذارند و تا سال‌های سال از برکت این باقیات صالحات بهره می برند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تاکنون نتوانسته ایم از موقوفات به خوبی دفاع کنیم و بهره لازم را ببریم تا جایی که برخی از موقوفات به اسم افراد سند خورده و چند نسل چرخیده و در بسیاری از موقوفات مستأجر تخلفاتی انجام می دهد که به راحتی می توان موقوفه را از او گرفت اما تاکنون اوقاف کوتاه آمده است.
 وی خطاب به مسؤولان ادارات و ارگان‌های دولتی گفت: اگر مجموعه شما از موقوفات استفاده می‌کند بدانید که موقوفه از آن خداست و اداره اوقاف صرفا یک کارگزار است، از این روتلاش کنید آنچه حق موقوفه است ادا کنید و از چانه زنی با اوقاف بپرهیزید چرا که برای کم کردن هزینه‌های اداره‌ای که متعلق به دولت است شما خودتان را مدیون بیت المال می‌کنید.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به این‌که موقوفات باید آباد و در تملک افراد باشد، تصریح کرد: در قدیم برخی مثلا روستایی را وقف کرده‌اند و حدود آن را با کلیه بیابان‌ها و مراتع اطراف مشخص کرده‌اند و الان که مردم برای ساخت شهرک و مناطق مسکونی اقدام می‌کنند با مانع اوقاف مواجه می‌شوند در صورتی که فقط نقاطی جزء موقوفات محسوب می‌شود که آباد و یا در تملک اشخاص بوده است و حتی چراگاه‌ها را هم نمی توانند وقف کنند چرا که پروانه چراگاه مالکیت نمی‌آورد.
امام جمعه اصفهان تأکید کرد: وجود برخی موقوفات ، سندی بر وسعت نظر مسلمانان و آموزه‌های اسلامی است که از جمله آنها وقف برای دانه پرندگان است که چنین نیکوکاری در کشورهایی که ادعای حقوق بشر می‌کنند، دیده نمی‌شود.
وی با توجه به اهمیت وقف، از مسؤولان آموزش و پرورش خواست تا در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سرفصلی برای نهادینه کردن فرهنگ وقف باز کنند.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: به فرمایش رهبر معظم انقلاب، امامزاده‌ها باید مراکز فرهنگی باشند از این رو سعی کنید با آباد کردن امامزاده‌ها و ساخت امکانات رفاهی و تفریحی و کتابخانه‌ها جوانان و خانواده ها را جذب این مراکز کنید تا از آرامش روحی ناشی از همجواری با امامزاده‌ها بهره ببرند.
در این دیدار حجت‌الاسلام حسین اژدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته از ایجاد بانک جامع اطلاعات موقوفات خبر داد و گفت: وارد‌کردن اطلاعات موقوفات در این بانک جامع اتفاق عظیمی بود که بحمدالله صورت گرفت و الان می توانیم حتی مبلغ اجاره بهای موقوفات را به تفکیک در این سامانه مشاهده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در استان نزدیک 12500 موقوفه، 42 هزار رقبه، 717 امامزاده و بقعه و نزدیک 7 هزار مسجد وجود دارد که علی رغم تلاش های بسیار در طول 33 سال نظام جمهوری اسلامی هنوز 5 درصد موقوفات استان نیز احیا نشده است که در صورت احیای همه موقوفات، استان وضعیت ویژه و جدیدی خواهد داشت.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به چالش‌های روبه روی اوقاف، اظهار داشت: عدم احیای موقوفات، عدم شناسایی موقوفات و نداشتن سند بسیاری از آن‌ها از جمله مشکلات عمده بر سر راه اداره اوقاف است.
 حجت‌الاسلام اژدری افزود: طی تفاهم‌نامه منعقد شده با اداره ثبت استان، گروه ویژه‌ای برای شناسایی موقوفات به کار گرفته شده اند./907/د102/ج
ارسال نظرات