۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۱۵۲۵۸۸
در درس اخلاق جامعة‌المصطفی؛

ابعاد وجودی رسول گرامی اسلام تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی ، در درس اخلاق این هفته جامعة‌المصطفی، بخش‌هایی از سیره پیامبر اکرم(ص) را تبیین کرد.
حجت‌الاسلام صالح
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام صالح، معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی پیامبر اسلام(ص) را اسوه کامل انسان کامل برشمرد و گفت: اندیشیدن درباره  مفهوم انسان کامل، به ظرفیت وجودی فراوان نیاز دارد.
وی افزود: بیشتر اهل معنا معتقدند که وجود مقدس و معنوی پیامبر(ص)، در همه ابعاد بی‌نهایت بود، وقتی قرآن خطاب به رسول گرامی اسلام(ص) می‌گوید «انک لعلی خلق عظیم»، منظور جزء کوچکی از رفتارهای پیامبر(ص) نیست، بلکه به اخلاق جامع در همه  ابعاد زندگی نظر دارد، حضرت محمد(ص) در قرآن اسوه  معرفی می‌شوند که نشان‌دهنده  سعه  وجودی ایشان است.
معاون فرهنگی، تربیتی المصطفی با بیان این که رسیدن به کُنه وجودی پیامبر(ص) برای بشر مقدور نیست، اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) تربیت‌شده  خداوند بودند و آنچه بشر تاکنون در این باره کشف کرده، به فراخور سعه  افراد بوده است.
حجت‌الاسلام صالح، مأموریت کلان رسول‌الله(ص) را تربیت انسان‌ها برشمرد و تصریح کرد: ایشان کوشیدند جلوه‌هایی از جمال خداوند را عیان سازند و به انسان نشان دهند که خدا کیست.
وی وجود پیامبر(ص) را جلوه  دنیایی تمام قرآن نامید و گفت: یکی از نتایج مکتب تربیتی پیامبر گرامی اسلام(ص)، حضرت علی(ع) هستند.
معاون فرهنگی، تربیتی المصطفی با بیان این که نمی‌توانیم دقیقا همانند پیامبر(ص) باشیم ولی باید در مسیر ایشان گام برداریم، ابراز کرد: مشرکان علیرغم تلاش فراوان، نتوانستند کوچک‌ترین انحرافی در زندگانی حضرت محمد(ص) بیابند.
وی افزود: در نخستین گام، پیامبر اسلام(ص) به تربیت خویش همت گماردند، ما نیز به خودسازی نیاز داریم و در صورت بی‌توجهی به آن، سهم عظیمی از شخصیت‌ ما از بین می‌رود.
حجت‌الاسلام صالح با اشاره به دلسوزی پیامبر(ص) در حق مردم، برخی از ابعاد وجود نازنین رسول اکرم(ص) مانند رأفت و رحمت، ادب ایشان، توجه به شأن زنان، رعایت حقوق دیگران، توجه به مسائل عبادی، کم غذا خوردن و توجه به سلامت جسمانی، نظافت فردی، استفاده  بسیار از عطر و نیز عفو و بخشش را تبیین کرد./907/د102/پ
ارسال نظرات