۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۳۰
مشاور رییس سازمان اوقاف:

فرهنگ‌سازی، جهت‌دهی و ترغیب مردم برای ایجاد موقوفات حوزوی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مشاور رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه گفت: متاسفانه ما بسیار اندک شاهد موقوفات جدید حوزوی هستیم، از این‌رو باید فرهنگ سازی کنیم تا مردم نوع دوست و دین محور ما برای ایجاد موقوفات جدید جهت‌دهی و ترغیب شوند.
سيد جلال رضوي مهر

حجت‌الاسلام سید جلال رضوی‌مهر، مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک فرا رسیدن هفته وقف گفت: همان‌طور که در پیشینه تاریخ ملت بزرگ ایران مفاهیم ارزشی موج می‌زند وقف هم به عنوان یک حرکت ارزش‌مند از دیرباز سرمشق فعالیت متدینان و مردم مسلمان ایران بوده است.

وی افزود: وابسته نبودن حوزه‌های علمیه به دولت‌ها و استقلالی که زیر نظر مراجع تقلید داشته‌اند سبب شده بود که مردم موقوفات فراوانی را جهت اداره حوزه‌ها و نشر، تبلیغ و ترویج معارف بلند اسلام اختصاص بدهند.

حجت‌الاسلام رضوی‌مهر اظهار داشت: پس از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی این سلسله نیات خیرجویانه از سوی متدینان ادامه یافت، نظر مبارک حضرت امام، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بر این است که کماکان حوزه‌های علمیه استقلال خود را حفظ کرده و به عنوان بازویی برای نظام اسلامی باقی بمانند.

وی ادامه داد: از این‌رو لازم است، طرح احیا و ایجاد موقوفات حوزوی در دستور کار هر مبلغ دین و مسؤول حوزوی قرار بگیرد و در سراسر کشور، مدارس علمیه دایر شود تا نسل جوان و تشنه درک معارف حقه و ناب محمد و آل محمد(ص)  سیراب شوند.

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور خاطر نشان کرد: موقوفات به چندشکل تحت نیت واقفین ایجاد شده است، برخی از موقوفات مشترک است، به طور مثال فردی رقبه‌ای را وقف کرده و ثلثی از آن را برای زوار امام حسین(ع)، ثلثی برای ایتام و ثلث دیگر را برای احداث بیمارستان اختصاص داده است.

وی ادامه داد: گاهی به شکل دیگر موقوفه وقف شده است و مشترک است برای احداث مسجد، بیمارستان و حوزه علمیه؛ از این‌رو در سامانه موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه نزدیک به 700 نیت مستقل در مباحث گوناگون اجتماعی که بازخورد آن به نفع جامعه و حفظ ارزش‌های اسلامی و انسانی است، ثبت شده است؛ حوزه‌های علمیه نیز یکی از موضوعاتی است که در این سامانه تعریف شده است.

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: از درآمد همین موقوفات، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور سالانه نزدیک به بیست هزار مبلغ در ایام محرم، رمضان، صفر، تعطیلات نوروزی، ولادت و شهادت معصومان(ع) به نقاط محروم، امام‌زادگان و بقاع متبرکه در سراسر کشور اعزام کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که« آیا نهادی وجود دارد که متولی وقف در حوزه های علمیه باشد؟» یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه  متولی و عهده‌دار همه موقوفات است و این‌گونه نیست که هر سازمانی اداره اوقاف مستقلی داشته باشد و این نقض غرض از وجود سازمان اوقاف خواهد شد.

وی ادامه داد: همان‌گونه که دیگر نهادها مشاوران یا رابطانی در این امور دارند، حوزه علمیه قم مشاوری درامور اوقاف دارد و سازمان اوقاف و امور خیریه هم مشاوری در حوزه علمیه دارد و جلسات و کمیسیون‌هایی را با شورای عالی حوزه‌ها تشکیل می‌دهند و تا حدودی اوقاف موفق بوده پاسخگوی نیازهای حوزه در چهارچوب موقوفات باشند.

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: شناساندن وظیفه علما نسبت به وقف برای ترویج و ایجاد موقوفات جدید لازمه تعامل سازمان اوقاف و حوزه‌های علمیه است.

وی بیان داشت: برای ایجاد این تعامل نخستین نشست هم‌اندیشی حوزه‌های علمیه با سازمان اوقاف در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و موضوعات وقف، انتظار و مهدویت؛ وقف جمعی با نیت واحد؛ وقف توسعه و فناوری، وقف پول، سهام و سرمایه؛ وقف و مبانی فقهی و حقوقی؛ در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام رضوی مهر ادامه داد: وقف در سیستم اقتصادی اسلام؛ وقف و نقش رسانه و مطبوعات؛ وقف و فلسفه و آثار آن در کتاب و سنت، وقف و جایگاه آن در حاکمیت نظام اسلامی؛ وقف و نقش آن در کشورهای اسلامی و بازارجهانی؛ وقف و چگونگی تعامل سازمان اوقاف و حوزه‌های علمیه؛  وقف و تجلیل از واقفان خیر اندیش حوزوی از دیگر موضوعاتی است که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ضرورت تجلیل از واقفان خیر اندیش حوزوی گفت: بسیاری از مراجع بزرگوار تقلید، مجتهدان، طلاب و فضلا واقف سرمایه‌هایی هستند که امروز با نیت پاک آن‌ها در راه ترویج و نشر معارف الهی هزینه می‌شود که باید از آنان تجلیل شود، به طور مثال می‌توان از ملا احمد کنی نام برد که موقوفه او سرآمد همه موقوفات کشور است.

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور ابراز داشت:‌ متاسفانه ما بسیار اندک شاهد موقوفات جدید حوزوی هستیم، از این‌رو باید فرهنگ سازی کنیم تا مردم نوع دوست و دین محور ما برای ایجاد موقوفات جدید جهت‌دهی و ترغیب شوند.

حجت‌الاسلام رضوی‌مهر در پایان گفت: امیدوار هستیم با راه‌کارهای علمی و ظرفیت‌سازی های مثبت شاهد شکوفایی وقف درباره حوزه‌های علمیه و ترویج و نشر معارف الهی باشیم./919/ت302/ج

ارسال نظرات