۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۵۳۰۱۵
آیت‌الله کعبی:

استقلال و عزت حوزه در گرو احیای موقوفات حوزوی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در واقع اکنون با پدیده وقف‌خواری و سهل انگاری نسبت به موقوفات حوزوی روبرو هستیم در حالی که اگر بخواهیم یک نظام مالی برای حوزه‌ها بر پایه عزت و بدون دغدغه‌های معیشتی طراحی بکنیم به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل احیای موقوفات حوزوی است.
آيت الله کعبي

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت احیای موقوفات حوزوی گفت: احیای موقوفات حوزه‌های علمیه وظیفه شرعی است.

وی افزود: در واقع اکنون با پدیده وقف‌خواری و سهل انگاری نسبت به موقوفات حوزوی روبرو هستیم در حالی که اگر بخواهیم یک نظام مالی برای حوزه‌ها بر پایه عزت و بدون دغدغه‌های معیشتی طراحی بکنیم به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل احیای موقوفات حوزوی است.

آیت‌الله کعبی اظهار داشت: احیای موقوفات حوزوی از سویی سبب حل مشکلات معیشتی طلاب و ایجاد ظرفیت‌های لازم برای مدارس و خوابگاه‌های حوزوی و از سوی دیگر سبب استقلال حوزه‌ها همراه با عزت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که« مسؤولان حوزه های علمیه چه کارهایی را برای نهادینه کردن سنت حسنه وقف در جامعه انجام داده اند»، تأکید کرد: نهاد وقف می‌تواند مشکلات مالی حوزه‌های علمیه را در حد بسیار قابل توجهی مرتفع کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شورای عالی حوزه،  مرکز مدیریت حوزه و جامعه مدرسین در جلساتی که با نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف داشتند به راه‌کار احیای وقف حوزه‌ها رسیده‌اند.

آیت‌الله کعبی تصریح کرد: با همکاری متقابل سازمان اوقاف، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و دستگاه قضایی می توان با پدیده وقف‌خواری مبارزه کرد تا موقوفات حوزه احیا شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با فرهنگ سازی نسبت به اهمیت وقف برای حوزه ها یکی از منابع مهم مالی برای رونق حوزه‌های علمیه و رشد و شکوفایی علم، پژوهش و تبلیغ در حوزه‌ها تأمین می‌شود.

آیت‌الله کعبی با اشاره به راه‌کارهای افزایش و احیای موقوفات حوزوی بیان داشت: در وهله نخست باید با همکاری مشترک مراکز مدریت، سازمان اوقاف و دستگاه قضایی تکلیف موقوفات فعلی مربوط به حوزه‌های علمیه معلوم شود و یک بانک اطلاعاتی کامل از آخرین وضعیت این موقوفات و نحوه تولیت آنها تهیه شود.

وی ادامه داد: سپس بر پایه گسترشی که این موقوفات دارند، مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه نسبت به اداره این موقوفات با هماهنگی سازمان اوقاف بر پایایه«نحوه اداره شرعی موقوفات عامه» اقدام کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که« آیا نهادی وجود دارد که متولی وقف در حوزه های علمیه باشد» گفت: مشکل احیای موقوفات، ساختار اداره اوقاف نیست، بلکه بحث ایجاد عزم و اراده و هماهنگی و همت برای احیا و افزایش موقوفات است.

وی ادامه داد: اکنون چنین اراده ای در حوزه علمیه و سازمان اوقاف شکل گرفته و باید تبدیل به یک برنامه اجرایی شود و تسریع و شتاب پیدا کند.

آیت‌الله کعبی ابراز داشت: پشتیبانی نظام از حوزه‌های علمیه و پشتیبانی حوزه های علمیه و روحانیت از نظام نافی استقلال حوزه‌های علمیه نیست، استقلال حوزه‌های علمیه و روحانیت به معنای نداشتن ارتباط با نظام نیست.

وی در پایان گفت: هم نظام به حوزه‌های علمیه از لحاظ تأمین مبانی فکری و الهی اسلامی نظام و کشور نیاز دارد و هم حوزه‌های علمیه که مادر نظام است به پشتیبانی نظام به ویژه در بعد عمرانی و ابعاد دیگر نیازمند است، اما در بعد مالی، یکی از منابع مسلم مالی اداره حوزه‌های علمیه و مدارس موقوفات حوزوی است و این موقوفات باید احیا شود./919/ت302/ن

ارسال نظرات