۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۵۳۰۲۹
حجت الاسلام فلاح زاده:

ساده‌گویی و رعایت اصل تبشیر از اصول بیان احکام است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد ترویج احکام نیاز سنجی مخاطبان، ساده گویی، پرهیز از بیان فلسفه احکام و رعایت اصل تبشیر را به عنوان اصول بیان احکام معرفی کرد.
فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین فلاح زاده، مسؤول ستاد ترویج احکام عصر روز یکشنبه 24 دی‌ماه در اولین همایش متولیان امور نماز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این‌که گاهی دین اعمال عادی ما را به اعمال عبادی تبدیل می‌کند گفت: برای نمونه هنگامی که بچه متولد می‌شود به جای شستشو می‌توانیم با نیت قربت او را غسل بدهیم.

وی در ادامه مطالعه و انتخاب را از اصول بیان احکام دانست و ابراز داشت: شخصی در قم به من گفت می‌خواهد یک دور رساله را در مسجد برای نمازگزاران بیان کند، من به او گفتم چند نفر از نمازگزاران صاحب شتر هستند، او تعجب کرد زیرا در رساله چند مسئله در باب عرق شتر نجاست‌خوار وجود دارد که مورد نیاز عموم مردم نیست و همچنین لازم نیست همه مسائل بیان شود.

حجت الاسلام فلاح زاده با اشاره به ملاک‌های انتخاب بیان احکام اظهار داشت: نیاز مخاطب در بیان احکام اهمیت بسیاری دارد بلکه مخاطب شناسی در هر موضوعی جهات خاص خود را دارد و مبلغ باید آنچه تمام یا بیشتر مخاطبین به آن نیاز دارند را بگوید.

این پژوهشگر فقهی عنوان داشت: مبلغ باید براساس قدرت فهم مخاطب و زمان و مکان زندگی او به بیان احکام شرعی بپردازد.

وی ساده‌گویی را از اصول دیگر بیان احکام دانست و گفت: روحانیان باید ضمن مراقبت بر اتقان احکام و عدم تغییر، آن‌ها را ساده بیان کنند.

حجت الاسلام فلاح زاده عدم استفاده از لغات نامانوس و غیرضروری و استفاده از جملات کوتاه و روان را از اصول ساده گویی عنوان کرد و گفت: ما در مواجه با مردم باید حساب مخاطبان خود را با هم مباحث‌ها و شاگردانمان در حوزه جدا کنیم زیرا ما اصطلاحاتی داریم که آنها با آن آشنا نیستند و آنها هم اصطلاحاتی دارند که ما با آن آشنا نیستیم.

این پژوهشگر فقه تبشیری سخن گفتن را از اصول دیگر بیان احکام دانست و عنوان داشت: وقتی پیامبراکرم(ص) معاذبن‌جبل را برای تبلیغ دین به یمن اعزام کرد در مسیر بدرقه او به او سفارش کرد که بشارت گونه صحبت کند، روحانیان نیز نباید طوری به تبلیغ دین بپردازند که جوانان احساس تنفر از دین پیدا کنند بلکه طوری باشد که بفهمند این دین برای همه زمان‌ها و همه مردم زنده است.

وی در تبیین اصل تبشیر بیان داشت: وقتی مبلغی بگوید در عالم همه چیز پاک است و فقط مواردی محدود نجس هستند اصل تبشیر را رعایت کرده است.

حجت الاسلام فلاح زاده گفت: تطبیق حکم بر مصداق یکی دیگر از اصول بیان احکام است یعنی مبلغ باید برای احکامی که می‌گوید مثال ملموس و مورد ابتلاء بزند.

این استاد حوزه استفاده از جاذبه‌های هنری را از دیگر اصول بیان احکام عنوان کرد و گفت: مبلغان باید امکانات هنری را بر خدمت دین بگیرند.

وی پرهیز از بیان تفاوت فتاوا را از دیگر اصول بیان احکام دانست و ابراز داشت: تا جایی که می‌توانیم باید از بیان تفاوت فتاوا بپرهیزیم مگر جایی تفاوت هست و قابل جمع هم نیست زیرا اگر بخواهیم اختلاف مراجع در مسائل فقهی را بگوییم عقیده مردم سست می‌شود.

حجت الاسلام فلاح زاده در خاتمه بیان داشت: به جای بیان فلسفه احکام باید اعتقاد مردم را تقویت کنیم که در این صورت دیگر نیازی به بیان فلسفه احکام نیست زیرا بعضی از احکام شرعی فوق عقلانی هستند و فقط فلسفه احکامی که واضح است را می‌توانیم بیان کنیم./956/پ202/ص

ارسال نظرات