۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۵۴۸۴۴
عضو شورای قرآن آذربایجان‌شرقی:

گسترش وبلاگ‌های قرآنی راهی برای تشکیل جماعت مجازی است

خبرگزری رسا ـ مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز با بیان این‌که وجود جماعت های مجازی بی بدیل ترین خصوصیت رسانه سایبری است، گفت: گسترش وبلاگ‌های قرآنی راهی برای تشکیل جماعت مجازی است.
گسترش وبلاگ‌های قرآنی راهی برای تشکیل جماعت مجازی است

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام احمد حمیدی، عضو شورای قرآن آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: طی سه دهه گذشته، نظام اسلامی همواره با انواع جنگ های دشمن مورد تهاجم قرار گرفته و از هر روزنه و با هر دسیسه و نقشه ای به دنبال اهداف شوم خود است.

 

وی افزود: دشمنان در آخرین اقدام به طور رسمی جنگ نرم را در عرصه های جدید مانند فضای مجازی طراحی و به اجرا گذاشته و در این میان اگر متولیان فرهنگی، فرموده مقام معظم رهبری را نصب العین قرار دهند، می‌توانند راهکارهایی را در جهت مقابله با آن طراحی و اجرا کنند که از آن جمله می توان به مواردی همچون نشر فرهنگ و ارزش های انقلاب اسلامی، فضاسازی و تبلیغ در فضای مجازی برای ارزشهای اسلامی و انقلابی و ایجاد ارتباطی موثر بین بسیجیان صاحب فکر و اندیشه و قلم و هنر در فضای سایبری اشاره کرد.

 

وی ارزش آفرینی و بهره مندی از نخبگان فرهنگی و سرمایه های اجتماعی، رفع شبهات و جبران خلاءهای موجود در این حوزه، حضور پررنگ و نقش آفرین و جریان سازی و تولید پیام در فضای مجازی برای تاثیر در افکار عمومی دانشگاه و جامعه را از دیگر اقدامات قابل انجام در این حوزه عنوان کرد و افزود: از خصوصیات بارز فضای مجازی فرا‌مکانی و فرا‌زمانی بودن آن است و از بین رفتن فاصله مکانی و افزایش بی سابقه توان انسان ها برای مبادله و مراوده با یکدیگر و فرایند هویت یابی جمعی، افراد را دگرگون کرده است.

 

حجت الاسلام حمیدی افزود: همان گونه که گروه های دینی می توانند از ویژگیهای اینترنت بهره بگیرند، گروه های ضددین و سکولار و فرقه های شیطان پرستی هم می توانند از این بستر بهره ببرند، اگر می خواهیم بر عقاید تاثیر بگذاریم باید از پتانسیل جماعت‌های مجازی استفاده کنیم، چراکه تنها با دادن آگاهی به تغییر عقیده نمی‌رسیم، بلکه با تعاملات میان فردی که در اینترنت با عنوان ارتباطات واسطه ای کامپیوتری امکان پذیر شده است، در تایید و تغییر عقاید می توان دست برد.

 

مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز افزود: وجود جماعت های مجازی را شاید بتوان بی بدیل ترین خصوصیت این رسانه دانست. به واسطه این ویژگی اینترنت، افراد با اذهان مشترک می توانند با یکدیگر به صورت بر خط به مباحثه بنشینند و افراد می توانند به صورت همزمان یا غیرهمزمان برای سوالات خود پاسخی بیابند.

 

وی گفت: جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی می‌تواند در ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد هنجارهای مثبت در جامعه موثر باشد و تبلیغ و ترویج معارف قرآن کریم، ترغیب و تشویق قشر جوان و فرهیخته به استفاده بهتر از خدمات آنلاین و جهت‌دهی به آنها، تولید محتوایی و تجمیع اطلاعات اهل بیت در محیط‌های تحت وب، اطلاع رسانی فعالیت‌های وبلاگرهای قرآنی در سطح کشور، ارائه وبلاگ‌های نمونه و استاندارد از لحاظ فنی و محتوایی به علاقه‌مندان فعالیت در این زمینه و فراهم آوردن بستری مناسب برای شکوفایی استعدادهای جوانان در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید در عرصه فعالیت های قرآنی از ره‌آوردهای برگزاری این جشنواره است.

 

وی یافتن راه های نو و جذاب برای توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی، ایجاد بستر مناسب برای آموزش تخصصی معلمان علاقه مند برای فعالیت در زمینه وبلاگ نویسی، جهت دهی به فرهنگ وبلاگ نویسی و وارد کردن مفاهیم دینی و قرآنی به فضای وبلاگ ها، افزایش ضریب نفوذ محتوایی قرآن در بستر اینترنت با استفاده از ابزارهای نو و از طریق فن وبلاگ نویسی را از دیگر مزیت‌های برگزاری این جشنواره عنوان کرد./935/د102/ب

ارسال نظرات