۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۵۵۷۸۱
پیش از ظهر امروز؛

نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف برگزار شد

خبرگزاری رسا، نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف پیش از ظهر امروز در قم برگزار شد.
نخستين نشست مقدماتي ترويج فرهنگ وقف در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف پیش از ظهر امروز با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
در این همایش که جمعی از کارشناسان، اساتید و حقوق‌دانان حوزوی و غیر حوزوی حضور داشتند، راهکارهای احیای فرهنگ وقف و نیز احیای موقوفات به ویژه آن دسته از املاک وقفی که مربوط به حوزه‌های علمیه است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این مراسم با تلاوت ایاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز و در ادامه حجت‌الاسلام رضوی، نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه‌های علمیه گفت: در حال حاضر سیصد نفر روحانی در بخش‌های مختلف این سازمان مشغول به کار هستند.
وی احیای موقوفات را دربردارنده ارزش‌ها و معارف اسلامی دانست و افزود: وقف مسؤولیت ‌محوری در خیمه همه معارف حقه و بلند آسمانی را دارد و باید توجه ویژه‌ای به ان صورت بگیرد.
در ادامه این نشست آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در ارتباط با موقوفات حوزوی با اشاره به این‌که در سیره معصومان(ع) بسیار به وقف اهمیت داده شده است، افزود: تاریخ اسلام آکنده از موقوفات و صدقات گرانسنگ اهل‌بیت(ع) است و در بعضی کتب داریم که حضرت فاطمه(س) از امیرمؤمنان(ع) می خواهد که سند موقوفات را بنویسد تا نوشته و سند مکتوب آن باقی بماند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: وقف بهترین مصداق برای جاودانگی مال و جان آدمی است و ریشه در امور مادی و فرهنگی دارد که برای استفاده در زمینه‌های مختلف روی آن حساب شده است.
وی گفت: امیدوار هستیم موقوفاتی ایجاد شود و در اختیار مدیران حوزه های علمیه قرار گیرد تا بتوانند مشکلات حوزه را برطرف و هزینه‌های جاری ان را تأمین کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: تقاضای ما این است که موقوفات عهد جمهوری اسلامی را در شأن انقلاب و رهبری ایجاد کنیم و در این راستا باید با زنده نگه داشتن روحیه وقف این صدقه جاریه را در جامعه احیا کنیم.
وی با بیان این‌که در ساختار جدید سازمان اوقاف معاونت بهره‌برداری و اقتصادی اوقاف ایجاد شده گفت: این امر پس از 27 سال تدوین شده و هدف آن این است که حوزه‌های علمیه بدانند موقوفات باید با بهره‌وری صحیح اداره شوند.
حجت‌الاسلام رازینی، رییس کمیته فقهی حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این نشست به سخنرانی پرداخت.
وی با بیان این‌که این هیأت ترکیبی از فضلای روحانی و کارشناسان حقوقی است، اظهار داشت: می‌توان گفت هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای مانند اوقاف درگیر مسائل شرعی نبوده و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون بیشتر در قالب چارچوب‌های قانونی حرکت می‌کنند.
رازینی افزود: طی دو سال گذشته کمیته فقهی حقوقی سازمان اوقاف بیش از پنجاه موضوع را مورد بررسی قرار داده است.
در ادامه  نشست حجت‌الاسلام رفعتی، رییس کمیته علمی نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب که معمولا مورد غفلت واقع می‌شود احیای وقف است که باید در دهه فجر بیش از گذشته به آن پرداخته شود.
حجت‌الاسلام سید ابوالفتاح نواب، رییس کمیته بررسی موقوفات حوزه‌های علمیه به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت: کمیته‌های استانی به عنوان عقبه کمیته بررسی موقوفات در مرکز تشکیل شده‌اند و مدیران حوزه‌های علمیه و ادارات کل اوقاف استان‌های مختلف در این کمیته‌های استانی عضویت دارند و جلسه هم‌اندیشی این افراد نیز خردادماه سال جاری در قم برگزار شد.
در پایان این نشست نیز با اهدای لوح از سه نفر از روحانیان که بخشی از املاک خود را برای حوزه‌های علمیه و استفاده طلاب وقف کرده بودند تجلیل به عمل آمد./907/پ202/پ
ارسال نظرات