۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۱۵۵۹۲۲

خراسان رضوی در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ افتتاح 80 کانون فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی، سخن رهبری نخ تسبیح داستان فیلم «یک تابستان طولانی» در جشنواره فیلم فجر از تولیدات صدا و سیمای خراسان رضوی، برگزاری نمایشگاه «ایران هسته‌ای» و «رویای آمریکایی» در سراسر کشور، از جمله عناوین اخبار این هفته خراسان رضوی است.
حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، محمد حسین عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی از افتتاح ۸۰ کانون فرهنگی هنری در ایام الله دهه فجر در سطح خراسان رضوی خبر داد و گفت: با افتتاح این تعداد کانون تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی به بیش از 1400باب افزایش می یابد.

وی برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه اعضای کانون های مساجد با محوریت تاریخ انقلاب اسلامی ایران را از دیگر برنامه های این ایام  عنوان کرد و اظهار داشت: توزیع بیش از 33 هزار عنوان کتاب در بین کانون های مساجد استان همزمان با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  نیز از دیگر برنامه ها است.  

وی درادامه از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری «بچه های مسجد» خبرداد و گفت: موضوعات این جشنواره در قالب پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع)، جامعه مهدوی، ولایت، انقلاب اسلامی و دهه فجر، ترویج معارف اسلامی، نماز جماعت، عفاف و حجاب، کانون ها و جامعه و ایثار و شهادت است.

سخن رهبری نخ تسبیح داستان فیلم یک تابستان طولانی در جشنواره فیلم فجر

علی خزاعی‌فر کارگردان جوان فیلم «یک تابستان طولانی» با بیان این که صداوسیمای خراسان رضوی سازنده این فیلم  است در مورد استفاده از لهجه محلی در این فیلم گفت: تمامی عوامل فیلم بومی خراسان هستند یکی از جنبه‌‌های بومی بودن فیلم لهجه آن است شاید از نظر غیرمشهدی‌ها شیرین بیاید اما در مشهد در برابر این لهجه مقاومت وجود دارد و ممکن است برخی مخاطبان آن را پس بزنند.

وی درباره استفاده از قاب های چشم نواز در فیلمش گفت:‌ در مورد قاب‌های فیلم باید بگویم من فیلم «یک تابستان طولانی» را یک شعر روستایی می‌دانم و در انتخاب قاب‌ها بسیار وسواس‌گونه عمل کردیم.

کارگردان در ادامه ژانر فیلم خودش را «بالغ شدن» عنوان کرد و گفت: چنین ژانری در ادبیات و سینمای ما وجود دارد و در آن قهرمان نوجوان در تقابل با یک وضعیت نامطلوب زودتر از معمول بالغ می‌شود.

وی افزود: این فیلم با مجموعه‌ای از خاطرات آغاز می‌شود و تقابل مرگ جوانی که بر اثر حادثه از دنیا رفته با تأثیر شهدا بر خانواده‌ها را به تصویر می‌کشد.

در ادامه این نشست سیاوش حقیقی، تهیه کننده با اشاره به بهره گرفتن از سخنان رهبری در ساخت این فیلم گفت: مدتی پیش مقام معظم رهبری به روستایی در خراسان اشاره کردند که در زمان جنگ همه مردان آن به جنگ رفته بود و یک نفر مرد نیز در آن نبود و همین سخن رهبری نخ تسبیح داستان ما شد.

جمع آوری بیش از 50 میلیارد زکات در خراسان رضوی

محمدحسین میدانی، رییس ستاد زکات کمیته امداد خراسان‌رضوی گفت: در 9ماه امسال بیش از 57 میلیارد ریال زکات در خراسان‌رضوی جمع‌آوری شد که در مقایسه با سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این که یکی از محورهای زکات مساجد است و مسجد محوری از امور مهمی است که ائمه جمعه و جماعات باید اهتمام بیشتری در آن داشته باشند، تصریح کرد:مسجد رکن است زیرا هر چه داریم از برکت مسجد است.

میدانی با برشمردن اهمیت زکات مال و این که برخی از کشورهای اسلامی در زکات پیش‌رو هستند، گفت: در حال حاضر زکات در اغلب روستاها و شهرهای کشور پرداخت می‌شود ولی به صورت ساماندهی شده نیست.

وی اطلاع‌رسانی بیشتر توسط ائمه جماعات و روحانیان روستاها را در امر زکات ضروری دانست و افزود: در 9 ماه امسال مردم خراسان‌رضوی بیش از 57 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند که در مقایسه با سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

رییس ستاد زکات کمیته امداد خراسان‌رضوی از چاپ تعدادی کتاب در بحث زکات  ویژه روحانیان و مبلغان استان خبرداد.

 نمایشگاه «ایران هسته‌ای» و «رویای آمریکایی» در سراسر کشور برگزار می‌شود

رضا خوراکیان، مدیرعامل موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی از برگزاری سراسری دو مجموعه نمایشگاهی در زمینه معرفی معضلات فرهنگی اجتماعی جامعه آمریکا و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای نخستین‌بار در کشور همزمان با ایام دهه فجر خبر داد و گفت:دو نمایشگاه هنری در زمینه‌های معرفی دستاوردهای هسته‌ای کشور و همچنین معضلات جامعه آمریکایی در قالب ویژه برنامه‌های «چله انقلاب اسلامی» در ایام گرامیداشت دهه فجر برای نخستین‌بار در کشور براساس پژوهش‌های علمی و آماری استخراج شده از منابع کشور امریکا توسط این موسسه در سطح استان‌های کشور برپا می‌شود.

مدیرعامل موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی افزود: برگزاری برنامه‌هایی از جمله نمایشگاه‌هایی با محوریت معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در زمینه فناوری به ویژه فناوری هسته‌ای می‌تواند گوشه‌ای از توانمندی‌ها و پیشرفت‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر را به مخاطبان به ویژه جوانان معرفی کند که نمایشگاه پوستر «ایران هسته‌ای» از جمله این اقدامات می‌باشد.

وی با اشاره به گسترش روزافزون تبلیغات آمریکایی به ویژه در میان نوجوانان و جوانان کشور، ادامه داد: تبیین واقعیت‌ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی در ایالات متحده آمریکا از طریق برگزاری نمایشگاه‌های هنری مانند برگزاری نمایشگاه«رویای آمریکایی» متشکل از پوسترهایی با محوریت بررسی و معرفی معضلات فرهنگی و اجتماعی نهفته در بطن جامعه آمریکایی می‌تواند اقدام مناسبی در راستای ایجاد مانع برای ترویج تبلیغات آمریکایی در میان جوانان ایران اسلامی محسوب شود.

خوراکیان افزود: این نمایشگاه‌ها بر اساس 40 اثر هنری گرافیکی منتخب که توسط گرافیست‌های برجسته سطح کشور در زمینه تحقیقات و مطالعات تخصصی انجام شده توسط موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی طراحی و تهیه شده است، در 30 استان کشور برگزار می‌شود.

مدیر عامل موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در زمینه آمار کلی مراکز برگزار کننده دو نمایشگاه «ایران هسته‌ای» و «رویای آمریکایی» در سطح کشور اظهار داشت: تعداد 112 شهرستان سراسر کشور، 72 میعادگاه نماز جمعه، 69 دانشگاه، 27 مسیر راهپیمایی، 252 مدرسه منتخب، 19 مسجد محوری، 32 مرکز عمومی و همچنین 66 مرکز فرهنگی میزبان این نمایشگاه خواهند بود.

مسابقه فرهنگی «پلاک ۵۷» در خراسان رضوی برگزار می شود

مسابقه بزرگ فرهنگی «پلاک ۵۷» با هدف آشنایی عموم مردم با معارف اسلامی و ترویج فرهنگ مطالعه در سطح استان خراسان رضوی و به همت کانون فرهنگی هنری شهید ابراهیم روحی و با مشارکت فرهنگسرای انقلاب اسلامی مشهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی برگزار می شود.

این مسابقه، هم زمان با فرا رسیدن دهه مبارک فجر با هدف آشنایی هرچه بیشتر جوانان و عموم مردم با معارف انقلاب اسلامی ایران و ترویج و ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح استان خراسان رضوی برگزار می شود.

مسابقه «پلاک 57» به دو صورت کتابخوانی و پیامکی در سطح استان برپا می شود؛ در بخش کتابخوانی، سوالات مسابقه برگرفته از کتاب "ناشناخته ترین انقلاب دوران معاصر"نوشته حجت الاسلام علی اکبر سبزیان است که با تخفیف 34% در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

در بخش پیامکی نیز، سوالات مسابقه برگرفته از ویژه نامه "ما قوم برگزیده ایم" است که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد.

علاقه مندان می توانند با مراجعه به ایستگاه های با کاروان انقلاب در مکان های میدان شهدا، میدان 10 دی، میدان بسیج و میدان تقی آباد و یا فروشگاه تسنیم واقع در چهارراه شهدا، پاساژ فیروزه نسبت به تهیه کتاب و ویژه نامه اقدم کنند.

همچنین مخاطبین برای شرکت در این مسابقه باید پاسخنامه های خود را حداکثر تا 1 اسفندماه ماه سال جاری به صورت اینترنتی به سایت www.shahidroohi.ir و یا به دبیرخانه ارسال کنند.

کپی پاسخنامه در پخش کتابخوانی قابل قبول نیست و شرکت در مسابقه تنها با کد ورود امکان پذیر است که ضمیمه کتاب عرضه می گردد.

افتتاح کتابخانه تخصصی امامت درمشهد

 امیرالله شمقدری، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به بررسی وضعیت کتابخانه های استان و آمار سرانه مطالعه پرداخت و گفت: در حال حاضر وجود 46 کتابخانه فعلی موجود در مشهد با توجه به جمعیت این شهر کم است  و از سویی میانگین سرانه فضای کتابخانه‌های استان یک متر مربع است که این میزان در برخی از شهرستان‌ها حدود 7 متر است و مثلا در شهری مثل مشهد حدود نیم متر است.

وی درادامه درباره طرح های اجرایی در راستای ارتقای شاخص های کتابخوانی در استان تصریح کرد: طرح‌هایی مثل طرح کتاب من، تاسیس دانشگاه علمی کاربردی با محوریت کتاب و بازار کتاب گلستان ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش مطالعه در استان ایجاد کرده که باید فعالیت‌هایی از این دست را افزایش داد.

شمقدری از راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در آینده ای نزدیک در نقاط مختلف شهر خبر داد و افزود: دو ایستگاه مطالعه در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد، یک ایستگاه در فرمانداری مشهد، یک ایستگاه در پایانه مسافربری و یک ایستگاه در راه‌آهن راه‌اندازی  می شود تا مردم بتوانند در زمان‌های انتظار در این محیط‌ها از ایستگاه‌های مطالعه استفاده لازم را ببرند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تشکیل انجمن خیرین کتاب استان را دیگر اقدام این نهاد در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی  دانست و افزود: تا پایان سال جاری 50 کتابخانه روستایی در استان نیز به بهره‌برداری برسد.

وی درادامه از ایجاد کتابخانه‌های مستقل و تخصصی خبرداد و اظهار داشت: کتابخانه تخصصی کودک هم‌اکنون در مشهد راه‌اندازی شده است و کتابخانه تخصصی امامت نیز به زودی شکل راه اندازی می شود./934/پ202/پ 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات