۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۵۶۵۳۱
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

تأسیس سازمان امر به معروف سبب احیای ارزش‌های دینی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: دلایل فراوانی داریم که اثبات می‌کند امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود، از این رو باید نهادی به صورت سازماندهی شده و بدون وابستگی به دولت و مستقل متولی این امر شود.
امر به معروف و نهي از منکر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جوان آراسته عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در نشست بررسی طرح تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی و لزوم اجرایی شدن آن، گفت: اصل هشتم قانون اساسی یک مطالبه دینی و شرعی است و گر به درستی اجرا شود مشکلات فراوانی در جامعه حل خواهد شد.
وی با بیان این‌که اجرای اصل هشتم قانون اساسی نیازمند تأسیس یک نهاد، اداره و یا سازمان است، ابراز کرد: این قانون در سایه یک سازمان که دغدغه اصلی آن اقامه امر به معروف و نهی از منکر است می‌تواند منشأ آثار و برکات فراوانی برای جامعه باشد.
این مؤلف حوزه علمیه با تأکید بر این‌که یکی از دغدغه‌های اساسی امام خمینی(ره) توجه و احیای امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در اسفندماه سال 57 فرمودند؛ اداره امر به معروف و نهی از منکر اداره امر به معروف تأسیس کنید و در صدد اجرای ارزش‌های الهی باشید.
طراح تشکیل طرح امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: متأسفانه به این فرموده امام خمینی(ره) جامعه عمل پوشانده نشد اما در تدوین قانون اساسی اصل هشتم گنجانده شد که در این اصل دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر در جمهوری اسلامی ایران وظیفه‌ای همگانی شد.  
حجت‌الاسلام جوان آراسته با بیان این‌که در دهه نخست انقلاب به خاطر وجود ارزش‌های اسلامی در میان مردم نگرانی از منکرات امروزی جامعه وجود نداشت، افزود: اما بعد از جنگ این دغدغه در میان کسانی که به ارزش‌های اسلامی توجه داشتند به صورت جدی دنبال شد و در سال 72 ستاد امر به معروف و نهی از منکر به فرمان رهبری شکل گرفت و شعبه‌های آن در سراسر کشور راه‌اندازی شد.
وی با اشاره به این‌که در سال 89 طرحی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر با امضای 193 نفر از نمایندگان ارائه شد و یک فوریت آن با رأی بالایی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، افزود: متأسفانه این طرح از آن زمان تا کنون در کمیسیون‌های مربوطه بلاتکلیف باقی مانده؛ البته مجلس نشان داده پیگیر این امور است و آنها را در دستور کار خود قرار داده است.
حجت‌الاسلام جوان آراسته در ادامه طرح تأسیس امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: محور نخست این طرح مبانی و دلایل لزوم نهادینه کردن مسأله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.
طراح تشکیل طرح امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: دلایل فراوانی داریم که اثبات می‌کند امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه نهادینه شود، از این رو باید نهادی به صورت سازماندهی شده و بدون وابستگی به دولت و مستقل متولی این امر شود.  
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که سازمان‌های مشابه در کشورهای دیگر فراوان است، ابراز کرد: هیأت امر به معروف و نهی از منکر عربستان در اقدامات خود موفق نیست چون اشکالات متعددی در عملکرد و ساختار تشکیلاتی آن وجود دارد.
وی با اشاره به این‌که مستندات قرآنی به تشکیلاتی شدن امر به معروف و نهی از منکر توصیه می‌کند، افزود: اگر سازمانی در زمینه امر به معروف ونهی از منکر بخواهد تأسیس شود که دغدغه آن احیا و اجرای امر به معروف در کشور باشد باید ملاحضات ویژه‌ای را رعایت کند.
حجت‌الاسلام جوان آراسته ادامه داد: هرچند آیات قرآن وظیفه فردی امر به معروف و همی از منکر را مشخص کرده، دستور به همیاری و تعاون عمومی نیز می‌دهد.
این مؤلف حوزه علمیه بیان کرد: اگر همگرایی  و همکاری میان نهادهای ذی ربط در شناخت مصادیق معروف و منکر وجود داشته باشد نتایج مطلوبی به بار می‌آورد اما اگر همکاری نباشد نتایج زیانباری برای جامعه به همراه خواهد داشت و این همگرایی زمانی صورت می گیرد که یک نهاد هماهنگ کننده، سیاست گذار، برنامه ریز و نظارت کننده در همه این حوزه‌ها وجود داشته باشد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  تصریح کرد: اگر سازمان امر به معروف و نهی از منکر می‌خواهد به موفقیت برسد باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که هر سه محور مصرح در اصل هشتم قانون اساسی یعنی امر و نهی مردم نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم را مد نظر قرار دهد.
وی ادامه داد: نهادهای امر به معروف و نهی از منکر که در دولت‌های پیشین اسلامی وجود داشت، فقط محور دولت نسبت به مردم را در بر می‌گرفت و سازمانی که امروز می‌خواهد تأسیس ‌شود باید به گونه‌ای باشد که هر سه محور مصرح در اصل هشتم قانون اساسی را در بر گیرد.
حجت‌الاسلام جوان آراسته  استقلال سازمان امر به معروف و نهی از منکر را یکی از عوامل مهم موفقیت آن دانست و گفت: اگر این سازمان وابسته به دولت باشد نمی‌تواند دولت را امر و نهی کند، اشکال وزارتحانه امر به معروف و نهی از منکر نیز همین این است چون زیر مجموعه دولت است و نمی‌تواند به طور مؤثر آنچه را که مد نظر دارد را اجرایی کند.
وی در پایان، یک نماینده از طرف رهبر معظم انقلاب به عنوان رییس شورا و سازمان، سه نماینده از شورای عالی حوزه علمیه، سه نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی، دو حقوقدان به انتخاب کانون وکلای دادگستری، یکی از معاونان رییس قوه قضاییه، وزیر کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینگان آنها، رییس سازمان صداو سیما، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس نیروی انتظامی را از اعضای هیأت پانزده نفره پیشنهادی سازمان امر به معروف و نهی از منکر برشمرد./927/پ202/پ
ارسال نظرات