۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۵۷۸۲۰
به همت پژوهش‌های رسانه‌ای پژوهشکده باقرالعلوم؛

برنامه تلویزیونی پندار، نقش شبکه‌های ماهواره‌ای را بر ملا می‌کند

خبرگزاری رسا - کارشناس ارشد حوزه ارتباطات گفت: برنامه تلویزیونی «پندار» با استفاده از پژوهش‌های رسانه‌ای پژوهشکده باقرالعلوم(ع) نقش شبکه‌های ماهواره‌ای همچون من و تو، BBC و فارسی 1 را برملا می‌کند.
پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، سید روح الله دعایی، مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اعلام این‌که این برنامه تلوزیونی از شبکه دو سیما پخش می شود، گفت: برنامه «پندار» کاری از گروه معارف شبکه دو سیما به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد تاجیک است که به «رصد» شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان می پردازد.
 وی در مورد اهداف این برنامه گفت: «رصد»، قصد دارد هدف شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در ساخت برنامه‌های سرگرم کننده و رسالت اصلی این شبکه‌ها را موشکافانه بررسی کند.
 دعایی با توضیحاتی در مورد تلاش‌های صورت گرفته در پژوهشکده برای پشتیبانی علمی این برنامه افزود: پژوهش‌های جامعی که درباره آسیب شناسی این شبکه‌ها از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) انجام شده نشان می‌دهد، شبکه «من و تو» در صدر شبکه های فارسی زبان ماهواره‌ای است و پس از آن BBC فارسی و فارسی 1 و شبکه‌های نمایشی مثل MBC و موارد دیگر قرار دارند.
این کارشناس ارشد حوزه ارتباطات ادامه داد: «رصد» با دعوت از بهترین کارشناس‌های ارتباطات، جامعه شناسی، روان شناسی و علوم سیاسی اهداف شبکه‌های فارسی زبان را به بوته نقد می‌گذارد و قصد دارد رمز و رازها و پشت پرده رسانه‌هایی مثل من و تو را افشا کند.
وی تصریح کرد: در سری جدید پندار (که در این زمان با عنوان رصد روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود)، کارشناسان مختلفی همچون صادق زیبا کلام، حسن عابدینی، حوریه دهقان، مجید ابهری، جان بزرگی، شاه بهاری، بیات، احمدی و صدیقه ببران شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و گرایش مخاطب به این شبکه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، در طول این برنامه کارشناس برجسته‌ای همچون مجید تفرشی، استاد دانشگاه و ساکن انگلیس از آشنایی کهنه خود با برخی سیاست‌گذاران شبکه‌های ماهواره فارسی زبان مثل BBC فارسی سخن گفته و مقاصد این افراد در برنامه‌سازی برای مخاطبان ایرانی را آشکار می‌کند.
مدیر روابط عمومی پژوهشکده افزود: در برنامه «رصد» با نگاهی جامع و همه جانبه با سؤال از طیف‌های مختلف مردمی، از خانه‌دار تا پزشک رفته‌اند، سؤال اصلی این است که آیا رسانه ملی با وجود حساسیت بسیار در تولید برنامه‌های جذاب و پر محتوا از نظر جذب مخاطب از رسانه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای عقب مانده است، همچنین 48 ساعت گزارش میدانی از کتابخانه، پارک و دیگر پایگاه های اجتماعی ضبط شده که در آن‌ها از مردم درباره تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای پرسیده شده است.
وی در پایان یادآور شد: امیرحسن ندایی، دکترای سینما و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اجرای «رصد» را بر عهده دارد، تدوین این برنامه نیز از سوی رسول رسولیان و صداگذاری و تصویربرداری آن نیز به همت بهرام حاجیان، حسن زرفام، فضل الله قاضوی، محمود صالحی، محمد ناظری و دیگر همکارانشان صورت گرفته است./907/د102/پ
ارسال نظرات