۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۵۷۹۳۵
معرفی پایان‌نامه‌های حوزوی؛

بررسی وحی و نبوت از منظر ابن سینا و ابن میمون

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه «بررسی وحی و نبوت از منظر ابن سینا و ابن میمون» از «خانم رحیمه رحمانی» ‌به بررسی صدق معارف وحیانی مبنی بر فرود آمدن از سوی خداوند می‌پردازد.
پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه «بررسی وحی و نبوت از منظر ابن سینا و ابن میمون» پژوهشی از «خانم رحیمه رحمانی»‌ به بررسی صدق معارف وحیانی مبنی بر فرود آمدن از سوی خداوند اهتمام ورزیده است.

بر اساس این گزارش، در چکیده این پایان نامه می‌خوانیم:

چکیده:

یکی از مهم­ترین رخدادهایی که زندگی بشر را در دوران‌های گوناگون تحت تأثیر قرار داده است، حضور کسانی است که داعیه دار سخنگویی از جانب خداوند و غیب بوده‌اند. درک مسائل مرتبط با نبوت و ماوراء به ویژه وحی، به دلیل خفاء و عدم دسترسی همگان و پیچیدگی‌اش امری مشکل است. در این رساله به بررسی این مفاهیم در دین‌های یهودیت و اسلام با تأکید بر نظرات یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان این دو دین پرداخته شده است. روشی که در این رساله اتخاذ شده توصیفی ـ تحلیلی و به دو طریق درون دینی و برون دینی است. در نگرش درون دینی از متن مقدس به عنوان منبع اصلی استفاده شده و در برون دینی، نوشتارهای ابن سینا و ابن میمون مورد بررسی قرار گرفته است. اثبات اصل، ضرورت و ماهیت نبوت بایستی بر نگرش برون دینی مبتنی باشد که از موضوعات فلسفه قرار می­گیرد؛ لذا به بررسی آراء شاخص‌ترین فیلسوفان این دو دین در این زمینه پرداخته شده است. ابن سینا با توجه به دغدغه‌های انسان شناسی و معرفت شناسی به این مسأله وارد شده و در این راه به روش فلسفی پایبند بوده و ابداعاتی در این باب داشته است. سخن او جنبه­ی کلی و عام دارد. مخاطبان ابن میمون خواص فلسفه دان یهودی بوده‌اند. هدف او از طرح بحث نبوت، رفع تعارض و ابهام از کتاب مقدس و تحیر آشنایان با فلسفه یونان بوده است. او برای باورهای دینی توجیه فلسفی آورده و تعهد او به باور دینی بیش از روش فلسفی است. حاصل مقایسه کلی بین نگرش فلسفی و متن مقدسی این است که دستاوردهای نظر فلسفی در وحی و نبوت در برخی موارد متغایر با نظرات دینی است. با نگاه فلسفی وحی و نبوت در سیر سلسله علل طبیعی قرار می­گیرند در نتیجه نه نبی برگزیده الهی است و نه متن مقدس محصول تکلم الهی، بلکه دین و شریعت حاصل کمال معرفت عقلانی و دستاورد علم حصولی بشری است.

ضرورت مسأله:

لزوم بررسی پدیده­ی وحی و نبوت به میزان اهمیت و جایگاه آن در زندگی بشر باز می­گردد. بررسی این مسأله با روش علمی می­تواند به بهترین دغدغه‌های ذهن بشری یعنی مبدأ هستی و رابطه­ی آن با پدیده­ی هستی به ویژه موجود دارای فکر و اختیار یعنی انسان پاسخ گوید. با این پژوهش می­توان دریافت که هدف خود متن وحیانی از بیان این مسأله چیست و این که معارف وحیانی تا چه میزان در دعوی خود مبنی بر فرود آمدن از سوی خدا صادق هستند و این که تا چه میزان می­تواند به نیازهای بشر پاسخ گوید؟

مقایسه­ی نبوت اسلامی با یهودی:

مشابهت‌های وحی و نبوت یهودی و اسلامی:

1)     مبانی مشترک: وحی و نبوت اسلامی و یهودی بر مبنایی مشترک همچون خدای واحد، اختیار بشر، و ایمان به ماوراء استوار است.

2)     اعتقاد به معرفت بخش بودن داده‌های وحیانی از اصول مشترک هر دو دین است.

3)     خطاناپذیری در دریافت وحی.

4)     حضور و وساطت فرشتگان در دریافت وحی.

5)     انتخاب الهی.

6)     وحی مکتوب.

7)     طرد و انکار انبیاء: ظهور انبیاء راستین در ابتدا با انکار و رد و عدم پذیرش از سوی جوامع بشری رو به رو بوده است.

8)  شریعت ثمره­ی نبوت: از پیامدهای مشترک نبوت برای دو دین، تجلی شریعت برای جامعه دین‌داران است. خداوند خالق انسان مد نظر این دو دین، ملک و فرمانروای علی الاطلاق است که اطاعت خویش را از بندگان در قالب مناسکی که برای پیامبران آشکار می­کند، می­طلبد.

9)     دعوت به توحید.

10)   تفاوت نبوت با مفاهیم مشابه: یکی از تهمت‌هایی که به انبیاء می­زدند اتهام‌هایی نظیر منجم، کاهن، جادوگر و رابطه با جنیان است.

11)      پیشگویی.

12)      اعجاز.

13)      دعوت به زینت اخلاقی.

14)      انذار و تبشیر.

15)      شفاعت.

16)   مداخله در سیاست و مسئولیت پذیری اجتماعی: یکی از اهداف نبوت اسلامی و یهودی تشکیل حکومت تئوکراتیک است لذا ایده‌های دینی در تئوری‌های اندیشمندان سیاسی این دو دین اثر گذار است.

17)      ارتباط خدا با بشر.

تفاوت‌ها:

1)  جایگاه و اهمیت موضوع؛ اسلام ابتدا دین اعتقادات است و یهود دین مبتنی بر شریعت. شرط ورود به اسلام با اعتراف اعتقادی است و در یهود اعتقادات چندان اهمیتی ندارد و دین عمل‌گرا و شریعت محور است.

2)  محوریت نبوت: محور تفکر شیعی در نبوت، ولایت است اما در نبوت یهود عهد و اطاعت محوریت دارند که نتیجه آن قومی و شریعتی بودن دین یهود است.

3)  تأکید به تبعیت یکسان از انبیاء: قرآن کریم در تبعیت از انبیاء تفاوتی قائل نیست ولی کتاب مقدس در تبعیت و اطاعت از انبیاء فرق می­نهد.

4)     دنیوی یا اخروی بودن: نبوت اسلامی بیشتر ناظر به جهان آخرت است و اما نبوت یهودی برای هدایت قوم به سرزمین موعود است.

5)     تفاوت معنای روح.

6)  دعوت قومی-دعوت جهانی: نبوت اسلامی ناظر به همه اقشار و انواع مردمان است. اما انبیاء بنی اسرائیل به ندرت از حیطه دعوت قومی فراتر می­روند.

7)  نبوت زنان: به پندار یهودی زنان نیز می­توانند مسئولیت هدایت و رسالت را از جانب خدا بر عهده گیرند اما در اسلام این‌طور نیست.

8)     نبی دروغین: کسانی که به دروغ خود را سخنگوی خدا معرفی می­کنند در عهد عتیق نبی می­شود.

9)  عصمت: تمام فرق اسلامی به نحوی عصمت را لازمه نبوت می شمارند. اما متن مقدس یهودی انبیاء را در حد انسان­های معمولی فرو می­کاهد.

10) تعدد انبیاء.

11) کهانت موروثی در کنار نبوت.

12) نبوت به همراه موسیقی و اعمال سمبلیک.

13) تفاوت متون وحیانی.

14) نبوت سرزمین مقدس.

15) شریعت.

16) مسح در نبوت.

نتیجه گیری:

تفاوت‌های ابن سینا با ابن میمون در بحث وحی و نبوت را می­توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

1)  ابن میمون نقش چندانی برای معجزات در نبوت در نظر نمی­گیرد و اصلاً وارد بحث فلسفی آن نمی­شود و به صورت کم­رنگ عبور می­کند. ابن سینا در رساله­ی «فی الفعل و الانفعال» این بحث را به صورت جدی مطرح کرده است اما اشکال او این است که بر خلاف نظر درون دینی معجزه و سحر و جادو را از یک سنخ می­شمارد.

2)     ابن میمون در بحث معرفت به تبع فارابی قائل به اتحاد عاقل و معقول است لیکن ابن سینا این نظر را نمی‌پذیرد.

3)   نبوت در خواب و رویا، از ویژگی‌های نبوت یهود است و یکی از مرزهای جدائی ابن میمون از فلاسفه‌ی مشاء. ابن سینا با طرح نقش حدس در نبوت به شدت با تقلیدی بودن این معارف مخالف است او بر خلاف ابن میمون میان معرفت حاصل از رویا و خواب با معرفت نبوی تمایز قائل است.

4)  پاسداری از شریعت در یهود از نظر ابن میمون با ارشاد و موعظه‌ی سایر انبیاء صورت می‌گیرد در اسلام ابن سینا می‌گوید: «حفظ و اجرای شریعت بایستی توسط خلیفه و وحی صورت گیرد که از طریق نص به تداوم این راه برگزیده شده است».

شایان ذکر است، پایان‌نامه «بررسی وحی و نبوت از منظر ابن سینا و ابن میمون» پژوهش پایانی «خانم رحیمه رحمانی»، برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب است  و در سال 1390 دفاع شده است و استاد راهنمای آن «حجت‌الاسلام مهراب صادق نیا» و استاد مشاور آن «حجت‌الاسلام شریعتمداری» است./9193/پ201/ن

ارسال نظرات