حقیقت نماز، حضور قلب و تشرف به حریم حق است
وی افزود: در آیه «یَا اَیُّهَا النَّاسُ اعبُدُو رَبَّکُم الَّذِی خَلَقَکُم وَ الَّذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ» که از اوّلین آیات سوره بقره است، اینجا خطاب به مردم است و درخواست امری است، این امر مقرون به بیان علتش است، خداوند در این آیه علت پرستش را بیان میکند.
آیتالله حائری اظهار داشت: خداوند در این آیه میگوید«پروردگارتان را بپرستید زیرا او شما را از عدم خلق کرده و هرچه هم قبل از شما بوده خدا آنها را خلق کرده است» در اینجا چون درخواست عبادت خدا است مخاطب انسانها هستند.
وی ادامه داد: سه نوع عبادت داریم، عبادت بدنی، عبادت مالی و عبادت فکری؛ عبادت بدنی نماز، روزه و حج هستند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: فایده و اثر عبادت بدنی بر ما چیست؟ در همه اجزای عبادت فلسفه و حکمتی است که برای ما خیلی روشن نیست، اکثر مردم نمی دانند رکوع و سجود و قیام چیست، اگر رمز و راز این اعمال را بفهمیم اثر آنها را خواهیم دید.
وی ادامه داد: عمل اکثر ما از روی عادت است، حقیقت نماز حضور قلب و تشرف به حریم حق است، اما بالاترین عبادت بدنی جهاد است.
این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: عبادت مالی خمس و زکات و صدقه است، بالاترین عبادت از نظر نتیجه و قرب؛ عبادت فکری است، نماز هم اگر بدون تفکر باشد فایده ندارد، یعنی باید به معنی آیاتی که میخوانید توجه داشته باشید.
وی تصریح کرد: معنای رکوع را باید بدانید، یعنی تواضع در مقابل خدا و سجده؛ کرنش در برابر خدا است، کسی که نماز میخواند ربا نمیخورد، دروغ نمیگوید، ریا نمیکند، مال حرام نمیخورد.
آیت الله حائری در پایان گفت: نماز مقرب هر با تقوایی است، نماز حقیقی منشأ و مبدأ عروج و به آسمان رفتن است، یعنی به مقام بالا رفتن، وقتی میگویند نماز معراج مومن است یعنی انسان عروج معنوی میکند و تمام اینها برای تقوا است؛ اگر ما بعد از مدتی نماز خواندن هنوز ربا میخوریم، دروغ میگوییم و ریا میکنیم، اشکال از نماز خواندن ما است./9194/پ202/ن