۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۱۵۹۲۵۲
رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان:

برپایی نمایشگاه منجر به حل مشکلات نشریات تخصصی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان گفت: نمایشگاه نشریات تخصصی، جنبه تبلیغی و ترویجی دارد که در نهایت منجر به توسعه و رشد علم و فناوری می شود.
افتتاح اولين نمايشگاه نشريات تخصصي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، در حاشیه گشایش نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی در سالن حجاب درباره ضرورت انتشار نشریات علمی و پژوهشی گفت: همان‌طور که اطلاع دارید طی سال‌های گذشته جامعه ما شاهد نوعی جهش، رشد و توسعه دینی و بی‌نظیر در حوزه علم و فناوری و نوآوری است؛ از این رو برای این‌که این گفتمان در جامعه تقویت و تثبیت شود، نیازمند نشریات علمی و تخصصی هستیم.

وی در تشریح این موضوع افزود: همان‌طور که می‌دانید حمایت کننده و پیگیری کننده تثبیت گفتمان علم و فناوری در جامعه، مقام معظم رهبری است و طی سال‌های اخیر از زمانی که تولید علم و جنبش نرم افزاری را در دستور کار آحاد جامعه علمی و فناوری کشور قرار دادند، باعث شد بدون توجه به موضوع دولت‌ها، به موضوع علم در جامعه و محیط علمی تکیه بیشتری شود، بنابراین برای این‌که این موضوع ماندگار شود و سیر صعودی خودش را طی کند، نیازمند توجه دائم به این حیطه هستیم تا نگاه جدی‌تر مبذول شود.

کرمی با اشاره به این‌که برای تحقق این هدف، باید موضوع همه‌گیر باشد، اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که ما می‌توانیم به توسعه علم در جامعه کمک کنیم، برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جلساتی از این دسته است که به موضوعات تخصصی و ترویج آنها در جامعه توجه ویژه‌ای دارد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این زمینه حرکت خوبی را شروع کردند، گفت: سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جشنواره و همایشی با موضوع نشریات علمی و تخصصی برگزار کرد و امسال هم وزارت ارشاد، این نمایشگاه را برگزار می‌کند.

وی به ویژگی‌های برپایی نمایشگاه نشریات تخصصی اشاره کرد و توضیح داد: گردهمایی افراد موثر در حوزه نشریات تخصصی زیر یک سقف دورن یک نمایشگاه، محسنات بسیاری دارد؛ چراکه داشته‌های خودشان را به جامعه مخاطبان خود عرضه می کنند و با استعدادها و توانمندی‌های یکدیگر آشنا می شوند، همچنین نقاط قوت و ضعف نشریات در حاشیه برپایی نمایشگاه و در نشست‌های جانبی مطرح می‌شود.

کرمی خاطرنشان کرد: افراد از نزدیک به تبادل نظر و ایده می‌پردازند به نحوی که معضلات و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، نمایان می‌شود و متولیان امر به سمت رفع و تعدیل آن حرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: نبود نمایشگاه‌های تخصصی در عرصه نشریات علمی و تخصصی، یکی از دلایل برپایی این نمایشگاه است که نخستین قدم در این عرصه به شمار می‌رود و امیدوارم در سال‌های آتی استمرار آن، شاهد بروز و ظهور استعدادها و توانمندی‌های نهفته در این حوزه باشیم.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: نمایشگاه نشریات تخصصی، جنبه تبلیغی و ترویجی دارد که در نهایت منجر به توسعه و رشد علم و فناوری می شود.

کرمی با اشاره به این‌که نشریات علمی عمدتا برای مخاطبان خاص تولید می‌شود، بیان کرد: هرچقدر بتوانیم این نشریات را تقویت کنیم، در حوزه علم و فناوری به نفع کشور ماست، چراکه در این نشریات دستاوردهای علمی روز انتشار می‌یابد و به تثبیت علوم در کشورها می‌انجامد، هرچقدر سطح علمی این نشریات بالاتر رود، می‌توانیم در تولید علم بومی در ثبت و مالکیت معنوی در این عرصه بیشتر بروز و ظهور داشته باشیم.

وی در پایان افزود: برای این‌که این هدف محقق شود، حتما باید در تولید، ارتقا و انتشار نشریات علمی بیش از این سرمایه‌گذاری، هدایت و نظارت صورت گیرد و دانشگاه‌های ما به سمت تولید بروند./959/د102/

ارسال نظرات